Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)

30 jan 2018 13:16
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3822
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5476
Ik snap wat je zegt Gohf, maar ik denk dat velen hier graag een jaar met incidenten en een derde plaats in de competitie zouden inruilen voor ons seizoen tot nog toe ;)

Overigens hebben meerdere forumers hier een jaar geleden al gewaarschuwd voor Oliseh. Die heeft namelijk ook bij Visé getraind en dat verhaal kennen sommige MVV-fans wel. Ruzie, rare spelersdeals en de club is inmiddels failliet.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 13:23
Gohf
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 676
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5477

Jacques schreef : Ik snap wat je zegt Gohf, maar ik denk dat velen hier graag een jaar met incidenten en een derde plaats in de competitie zouden inruilen voor ons seizoen tot nog toe ;)

Overigens hebben meerdere forumers hier een jaar geleden al gewaarschuwd voor Oliseh. Die heeft namelijk ook bij Visé getraind en dat verhaal kennen sommige MVV-fans wel. Ruzie, rare spelersdeals en de club is inmiddels failliet.


Ik snap ook wel dat het er voor de buitenwereld raar uit ziet inderdaad. Persoonlijk was het denk ik onvermijdelijk of nu of anders aankomende zomer wel want dan liep zijn contract toch af. Moet je voorstellen hoe onmogelijk je jezelf moet maken om ontslagen te worden met deze resultaten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 13:38
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1873
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5478
Het is niet voor niets dat Tiny Ruijs vorig seizoen zijn spullen heeft gepakt.
Die Oliseh is gewoon gestoord, je moet die vent eens zien coachen . Daar wordt te toch uiteindelijk helemaal debiel van.
Fanatiek is goed maar het houdt ergens op
Misschien denkt het Fortuna bestuur nog kans te maken op de titel door er een andere trainer voor te zetten ?! NEC zal met minimaal 9 punten verschil kampioen gaan worden en Fortuna zal de 2de ronde van de PO niet overleven
Natuurlijk wordt de totaal overschatte Per Schuurs dit seizoen verkocht aan Ajax , mede deze transfer gooit nog meer zand in de ogen en men denkt daar in Sittard dat t allemaal wat voorstelt . Per Schuur moet zich nog maar eens bewijzen in het voetbal , die paar wedstrijden die hij nu uit zijn reet speelt zeggen me niet zoveel . Vanaf komend seizoen zal hij gewoon weer in de JL te zien zijn
Voor ons geen enkele reden om jaloers op te zijn , ik zou nog geen goud willen ruilen met Fortuna

Is er dan niks positief over F Sittard te vertellen , jawel wij hebben er volgend jaar gewoon weer een leuke derby !
De volgende gebruiker (s) zei dank u Ster_Drager

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 14:52
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5479
Wat een chauvinisme hier zeg. Ja, het is niet op basis van beleid dat Fortuna het goed doet, het succes komt voort uit opportunisme. Maar als na dat opportunisme gewoon beleid volgt, wie weet zelfs op een hoger niveau (De faciliteiten hebben ze al), dan hebben die andere twee Zuid-Limburgse clubs er een geduchte concurrent bij. Je zit in een provincie waar er twee clubs teveel zijn die een achterland moeten delen. En zoals de kaarten nu geschud zijn, is juist MVV het kleine clubje dat in verdrukking begint te raken. Ondanks het jarenlang denigrerend doen richting onze concurrenten. Nu worden wij over het hoofdje geaaid.

*oda is momenteel de meest succesvolle club binnen de provincie en ik verwacht dat als Sexy Aleksei terug is dat daar de rust gaat wederkeren. Ik zie die echt niet omvallen, dat had al moeten gebeuren. Zij zijn nooit door de ondergrens gezakt in tijden van crisis door hun mannetjes. Er komt daar nog altijd het zesvoudige binnen, ten opzichte van onze begroting, daar kan nog beleid mee gemaakt worden. Fortuna kan door hun gunstige ligging, bij eventuele promotie eten van twee walletjes, zowel Midden als Zuid Limburg. En wij? wij worden steeds kleiner, wij zaaien amper voor de toekomst en dat wat we zaaien gaat rechtstreeks de grens over. We hebben een voedingsbodem die steeds kleiner wordt door het veranderende karakter van de stad. En we zitten met een accommodatie die steeds meer verouderd begint te raken. En we zijn de enige club in Limburg die momenteel geen trainer kunnen veroorloven. De sanering is nog steeds bezig, zet je de sanering uit om weer het scoutingapparaat, jeugdapparaat, trainersposten etc weer aan te krijgen ,dan bezwijkt de club onder haar eigen begroting.

Als dit allemaal zo door blijft doorgaan zijn wij misschien zelf genoodzaakt het FC Limburg balletje op te gaan gooien, want de voetbalwereld gaat alweer door naar de volgende versnelling, terwijl we de vorig boot al gemist hebben. (Kroegvoetballer (jaren 70)=> Bedrijvenclubs (jaren 90) => Investeerders (2015+)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 15:18
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 820
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5480
Wat een negativiteit

Al stop je 100 miljoen in Fortuna dan word het niets ,door de krimp word het steeds triester in dit gebied Geleen lijkt wel op een uitgestorven oorlogs gebied ,daar willen jonge mensen niet wonen en Sittard zit ook in de neerwaartse spiraal , economisch word het er met de dag erger ,een gebied waar straks een hoofdklasser het zeer moeilijk krijgt met op een steenworp afstand een Belgische topclub en ga je met de trein ben je binnen 35 minuten in Eindhoven zie je europeese topclubs .Afgelopen vrijdag waren er geen 3000 betalende bezoekers en het was toch zeer mooi weer om naar het voetbal te komen .

En Roda jc het zelfde beeld Krimp en Krimp en op 12 minuten topvoetbal over de grens, had je gedacht of die gevangenis boef Roda redt ? met zulke mensen als je vrienden jaagt ieder fatsoenlijke ondernemer weg en ook de gemeente Kerkrade .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 15:35
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3822
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5481
We schieten weer lekker heen en weer hè mannen :cheer: volgens de één doet Fortuna het geweldig en is MVV over een paar jaar een zesdeklasser, volgens de ander mag juist Fortuna zich voor dat scenario opmaken.

Zou de waarheid zoals zo vaak niet in het midden kunnen liggen?;) Met of zonder Korotaev is Roda al een jaar of tien, vijftien aan het afzakken. Dat zakken gaat ons niet snel genoeg maar ondanks de bewering van Houtengerard halen ze daar amper 4 tot 4,5 keer meer geld binnen dan wij (ze geven ongeveer 5,5 tot 6 keer meer uit, dat is wat anders, Houten). En die inkomsten zijn na 43 van de afgelopen 44 jaar eredivisie spelen (en af en toe Europees), met een luxe stadion met veel commerciële faciliteiten, en inclusief tvgeld op eredivisieniveau. Als wij al 17 jaar als enige club in het zuiden in de eredivisie zouden spelen in zo'n stadion denk ik niet dat er hier ook maar één cent minder zou binnenkomen. Ze behoren qua begroting gewoon tot de brede groep ploegen als PEC, Heracles, NAC, Willem II en Sparta. VVV en Excelsior steken er aan de onderkant uit, beiden speelden lang Jupiler League en kunnen qua stadion niet mee met de rest. NAC en Roda steken er qua stadion juist bovenuit. Maar Roda krijgt dat stadion niet gevuld dus heeft er niet zo veel aan.

Fortuna heeft een heel goed seizoen en de boel stort daar echt niet nu opeens in. Maar de vraag is natuurlijk maar of ze ieder jaar zo'n seizoen als dit gaan krijgen. Zullen de komende jaren waarschijnlijk een goede subtopper in de jupiler league worden. Het zou zo maar kunnen dat dat de status is van alle drie de Zuid-Limburgse clubs in de komende jaren. En ja, er zal er wel eens een (of twee) eredivisie spelen. Structureel in de eredivisie? Daar geldt voor alle drie dat er dan echt iets speciaals voor nodig is. Wellicht is Gün dat voor Fortuna. Wellicht Korotaev voor Roda, maar die heeft ze vooralsnog werkelijk niets opgeleverd. Wellicht staat de juiste persoon voor MVV nog op, hoeft geen investeerder zoals bij andere clubs te zijn, maar bijvoorbeeld een stadionplan waarvan MVV kan profiteren.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u M.V.V. 1902

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 15:36
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1873
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5482
@Houten, MVV zal nooit over gaan tot een FCL
En hoezo zaait MVV , denk toch dat er zeker een aantal positieve stappen zijn gemaakt.
En hoezo hebben wij geen trainer ?? wat is Elsen dan ??
Je kunt je beter afvragen waarom we een aparte TD moeten hebben
Ben t dan ook bijna volledig oneens met je betoog, er zijn genoeg punten voor verbetering maar wij zijn niet overgeleverd aan de grollen van 1 investeerder of aandeel houder . Daarbij wat presteren die andere 2 mijn clubjes nu ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 16:28 30 jan 2018 16:31 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5483
@Jacques

In 10+ miljoen euro kun je nog snijden. In 2 miljoen euro amper. Dat is het punt wat ik probeerde te maken. Je kunt beter spelen met een miljoen, dan tobben over 10.000 euro.

@Napoleon
Iemand moet die goed geregisseerde MacGyver filmpjes op youtube bekijken en beoordelen wat die spelersmakelaars allemaal opsturen. Daarom hebben we nog een TD nodig.

Ja er zijn geweldige stappen gemaakt die betrekking hebben op de sanering van de club. Echter zijn die stappen zo hardnekkig dat men daar niet meer vanaf kan komen. Die stappen waren noodgedwongen, die hadden geen vrijwillige aard. En dan kom ik onder andere uit op de trainersfunctie uit, die al jaren niet meer op de begroting staat. Waar iemand van de directie noodgedwongen een dubbele taak moet gaan uitvoeren. (Niets dan lof voor Elsen hiervoor). Dat is niet beleid, dat is onmacht. Er is geen groei, er is geen eindverantwoordelijkheid daarvoor, het draait alleen maar om een positief saldo eruit te knijpen. We zijn een trainings-accommodatie kwijt. We draaien op meer vrijwilligers dan ooit (stagiaires meegerekend). We hebben een beter contact met de amateurverenigingen dat wel, echter op het eindpunt van het traject bepaalt Genk wie de transferopbrengsten gaat krijgen mocht daar een talent tussen zitten. Er staan geen scouts meer langs de velden, alles wordt overgelaten aan de grillen van bevriende makelaars. En dan nog de kwetsbaarheid. MVV kan geen tegenslag verwerken. Eén bekertje op het veld kan betekenen dat een transfer afketst. Zo kwetsbaar zijn we.

Stel er kwam in de Geusselt genoeg geld binnen om gewoon te functioneren. (Ik denk dat die grens rond de 3 miljoen zit) Om gewoon een profvoetbalclub te zijn van A tot Z, met een professionele uitstraling.

Een club die 100% op eigen kracht functioneert, en een constant gemiddelde laat zien ieder seizoen, dat zou een betere situatie zijn ,dan de situatie waar onze concurrenten in zitten. Die proefballonnetjes oplaten. Maar dat is op het moment niet zo, dan zou ik me er geen zorgen over maken, en dan is het een kwestie van de langste adem hebben. Momenteel is het zo dat we qua inflatie en organisatie steeds meer afglijden naar de tweede divisie (zonder schulden). En dat we een bestuur hebben die keuzes moeten maken uit onmacht. die geen waardering voor hun werk krijgen van het achterland. Dat is waar ik me zorgen om maak, om het te vergelijken in pokertermen. 'We zijn niet in staat de 'Big Blind' in te leggen, en we zijn de laatste jaren hard op weg naar een situatie waarin we 'The Small Blind' ook niet meer kunnen betalen. En dan kun je zelfs niet meer "Passen" zoals we ieder seizoen eigenlijk doen sinds de degradatie. Dan lig je uit het toernooi. Fortuna en *oda betalen momenteel de 'blinds' met het geld dat ze hopen te winnen. En Fortuna heeft al één slag gewonnen voor de volgende 'blinds' te kunnen betalen (Schuurs). Wij doen in dit toernooi niet eens mee om de slag te winnen. En dat kan weleens problematisch worden.

@ De Bok

Je kijkt alleen naar Sittard. Kijk eens naar Echt, Onderbanken, Susteren, Nieuwstadt, Born, Urmond. Er is een gigantisch gebied aan potentie, dat momenteel niet geclaimd wordt. Zelfs een groot deel van het huidige Parkstad, was vroeger Fortuna gebied. Hoeveel forenzen uit Maastricht verdienen daar niet hun brood. En de aanlever-industrie daaromheen en distributiecentras. Een voetbalclub laat zich niet meten door supportersaantallen, maar door sponsoren. Anders zou Excelsior niet verder komen dan de Jupiler League in hun krakkemikkig stadion.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 16:37
Karakter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 693
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5484

MVVke schreef : Fantastisch toch, zoe'ne törkse investeerder.....Dit gebäört er dus este te kritisch bis, mèt eine oet Erdoland aon de mach bij d'n club...Stèrkde Gohf en co, dao geit eur meugeleke kampioensjap...


Grote onzin dit natuurlijk. Oliseh is bij werkelijk elk team waar hij getraind heeft met ruzie vertrokken. Hij is iemand die zich niet aanpast en enkel zijn eigen beeld is juist. Ik heb ongeveer een halfjaar geleden al geschreven hier dat Oliseh een kwestie van tijd was. Dankzij Gun heeft Fortuna wel de spelers die ze naar de derde plek heeft geloodst. Ik wil niet zeggen dat daar geen enkele verdienste bij zit van Oliseh, maar met dit materiaal zou je minimaal in de top 6 kunnen spelen. Hofland en Eijer worden genoemd waarbij Eijer waarschijnlijk de stroman is, omdat Hofland nog geen papieren heeft. Het gebrek aan ervaring bij deze twee kan er misschien voor zorgen dat ze wat plekken zakken, maar de negativiteit heeft in geen enkel opzicht met de eigenaar te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 17:37 30 jan 2018 17:38 door MVVke.
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5485

Karakter schreef :

MVVke schreef : Fantastisch toch, zoe'ne törkse investeerder.....Dit gebäört er dus este te kritisch bis, mèt eine oet Erdoland aon de mach bij d'n club...Stèrkde Gohf en co, dao geit eur meugeleke kampioensjap...


Grote onzin dit natuurlijk. Oliseh is bij werkelijk elk team waar hij getraind heeft met ruzie vertrokken. Hij is iemand die zich niet aanpast en enkel zijn eigen beeld is juist. Ik heb ongeveer een halfjaar geleden al geschreven hier dat Oliseh een kwestie van tijd was. Dankzij Gun heeft Fortuna wel de spelers die ze naar de derde plek heeft geloodst. Ik wil niet zeggen dat daar geen enkele verdienste bij zit van Oliseh, maar met dit materiaal zou je minimaal in de top 6 kunnen spelen. Hofland en Eijer worden genoemd waarbij Eijer waarschijnlijk de stroman is, omdat Hofland nog geen papieren heeft. Het gebrek aan ervaring bij deze twee kan er misschien voor zorgen dat ze wat plekken zakken, maar de negativiteit heeft in geen enkel opzicht met de eigenaar te maken.


Iech krijg 'ne hiele feiseleke smaak in m'n moond es lui rope tot get metein mer ''groete onzin'' is, es get neet in hun sträötsje pas.....Diech bis 't d'r neet mèt eins, dat is gans get aanders....Of diech moos netuurlek 't ganse verhaol kinne, mer iech höb zoe'n idee tot dat neet 't geval is.
Iech dink totste de mach vaan dit soort figure toch eg oondersjats...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 18:34
Gohf
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 676
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5486

Karakter schreef :

MVVke schreef : Fantastisch toch, zoe'ne törkse investeerder.....Dit gebäört er dus este te kritisch bis, mèt eine oet Erdoland aon de mach bij d'n club...Stèrkde Gohf en co, dao geit eur meugeleke kampioensjap...


Grote onzin dit natuurlijk. Oliseh is bij werkelijk elk team waar hij getraind heeft met ruzie vertrokken. Hij is iemand die zich niet aanpast en enkel zijn eigen beeld is juist. Ik heb ongeveer een halfjaar geleden al geschreven hier dat Oliseh een kwestie van tijd was. Dankzij Gun heeft Fortuna wel de spelers die ze naar de derde plek heeft geloodst. Ik wil niet zeggen dat daar geen enkele verdienste bij zit van Oliseh, maar met dit materiaal zou je minimaal in de top 6 kunnen spelen. Hofland en Eijer worden genoemd waarbij Eijer waarschijnlijk de stroman is, omdat Hofland nog geen papieren heeft. Het gebrek aan ervaring bij deze twee kan er misschien voor zorgen dat ze wat plekken zakken, maar de negativiteit heeft in geen enkel opzicht met de eigenaar te maken.


Zonder iemand tekort te willen doen klopt het overgrote deel van wat Karakter zegt, ik sluit me daar in ieder geval bij aan. Er is al gedoe met Oliseh sinds zijn aanstelling en hij heeft het nog verrassend lang volgehouden vind ik zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 18:42
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5487

Gohf schreef :

Karakter schreef :

MVVke schreef : Fantastisch toch, zoe'ne törkse investeerder.....Dit gebäört er dus este te kritisch bis, mèt eine oet Erdoland aon de mach bij d'n club...Stèrkde Gohf en co, dao geit eur meugeleke kampioensjap...


Grote onzin dit natuurlijk. Oliseh is bij werkelijk elk team waar hij getraind heeft met ruzie vertrokken. Hij is iemand die zich niet aanpast en enkel zijn eigen beeld is juist. Ik heb ongeveer een halfjaar geleden al geschreven hier dat Oliseh een kwestie van tijd was. Dankzij Gun heeft Fortuna wel de spelers die ze naar de derde plek heeft geloodst. Ik wil niet zeggen dat daar geen enkele verdienste bij zit van Oliseh, maar met dit materiaal zou je minimaal in de top 6 kunnen spelen. Hofland en Eijer worden genoemd waarbij Eijer waarschijnlijk de stroman is, omdat Hofland nog geen papieren heeft. Het gebrek aan ervaring bij deze twee kan er misschien voor zorgen dat ze wat plekken zakken, maar de negativiteit heeft in geen enkel opzicht met de eigenaar te maken.


Zonder iemand tekort te willen doen klopt het overgrote deel van wat Karakter zegt, ik sluit me daar in ieder geval bij aan. Er is al gedoe met Oliseh sinds zijn aanstelling en hij heeft het nog verrassend lang volgehouden vind ik zelf.


Mer wee heet daan de touwe in han, es 't dee investeerder neet is. Fortuna zouw daan toch ein vaan de wienege clubs zien boe in zoe'ne groete investeerder de take euverliet aon aandere. Iech geluif ao wieneg vaan. Achter de sjerem höbbe die mier mach es tot veer weite bin iech bang...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 18:56
Gohf
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 676
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5488
Natuurlijk heeft Gun hier wel een aandeel in lijkt me. Die twee hebben al langer gedoe met elkaar om de manier waarop Oliseh zich opstelde. Dit is wel een beslissing die breed gedragen moet worden dus het bestuur gaat hier ook over.

Maar vooralsnog werkt Oliseh gewoon nog bij Fortuna...al is het in de zomer sowieso exit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2018 23:14
Karakter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 693
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5489

MVVke schreef :
Iech krijg 'ne hiele feiseleke smaak in m'n moond es lui rope tot get metein mer ''groete onzin'' is, es get neet in hun sträötsje pas.....Diech bis 't d'r neet mèt eins, dat is gans get aanders....Of diech moos netuurlek 't ganse verhaol kinne, mer iech höb zoe'n idee tot dat neet 't geval is.
Iech dink totste de mach vaan dit soort figure toch eg oondersjats...


Oh dat Gün de beslissingen maakt ben ik 100% met je eens hoor, maar om een ontslag toe te schrijven op zijn nationaliteit en daarbij te suggereren dat hij hetzelfde is als Erdogan, dat vind ik onzin. In 40-45 liepen hier NSB'ers rond die familieleden nog verlinkten. Dat wil niet zeggen dat elke Nederlander een NSB'er is. Dat gaat me te ver. Gün heeft de afgelopen maanden vaak genoeg bewezen dat hij het beste voor heeft met de club (uiteraard ook uit zakelijk oogpunt voor zichzelf op termijn) en zou een trainer er niet uitgooien als deze één keer kritiek heeft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2018 14:56
Gohf
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 676
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #5490
Voor diegene die twijfels hebben bij de intenties van Gün...

Fortuna Sittard verspeelde de koppositie en beleefde een roerig weekje. Maar dat de Limburgers weer een rol van betekenis spelen, is al pure winst. Isitan Gün is de man achter de wederopstanding van Fortuna Sittard. Terug in de spotlights dankzij de Turkse zakenman.

TEKST: CHRIS TEMPELMAN


De charmes van Isitan Gün kennen ze inmiddels in Sittard. Hij doet veel moeite de Limburgers te overtuigen van zijn goede bedoelingen. De Turk noemt zichzelf geen klassieke clubeigenaar, hij wil meer voor elkaar krijgen dan een winnend elftal bij elkaar kopen. De club Fortuna Sittard erbovenop helpen is zijn doel. Nu de sportieve prestaties daar zijn, valt alles samen. Bijna alles dan, want trainer Sunday Oliseh sputtert tegen. Gün blijft er stoïcijns onder. Die rol past hem. Over van alles heeft hij een mening, met het belang van Fortuna Sittard als rode draad in zijn betoog. We treffen de Turkse geldschieter in een hotel in zijn woonplaats Amsterdam.

Waarom heeft u gekozen om in Amsterdam te gaan wonen en niet in Limburg?

‘Ik was eerst alleen in Nederland, nu is mijn gezin ook hier. De kinderen kunnen makkelijker op een internationale school in Amsterdam. De keuze was Amsterdam of Den Haag. Ik blijf soms een paar dagen in Limburg als de werkzaamheden erom vragen, maar ons gezinsleven speelt zich af in Amsterdam. Ik kom uit Istanbul, ben gewend aan het leven in een grote stad. Ik vind Limburg echt prachtig, maar kan er nu niet wonen vanwege de school voor de kinderen. Misschien is het wat voor later, dat sluit ik niet uit. Maar met carnaval ben ik er, hoor.’

Na een hele lange tijd zonder prijs veroverde Fortuna Sittard onlangs de tweede periodetitel en dat was te zien.

‘Het was ongelofelijk. Ik heb supporters zien huilen. Het was een mijlpaal in de clubhistorie en dat al zo snel sinds we met ons project zijn gestart. Het is geweldig te zien hoeveel Fortuna betekent voor heel veel mensen. De supporters leven zo mee. Ik heb ze vanaf het begin af aan betrokken bij het herstel van de club en laat mijn gezicht geregeld zien. Dat waarderen ze en ik vind het belangrijk te horen wat er leeft. Het was een soort familiereünie. Het was natuurlijk ook de avond van de onthulling van het standbeeld van Fernando Ricksen. Maar ook daaruit blijkt de verbondenheid van de achterban. Ik had de eer naast Bert van Marwijk te zitten en zag dat hij nerveus werd toen het in de tweede helft moeizaam ging. Schitterend om te zien. Die zenuwen had ik zelf ook trouwens. Ik ben meer supporter, ook omdat ik weet wat het betekent voor de mensen. Kijk waar deze club vandaan komt. Fortuna was er bijna niet meer. Vergeet niet hoe we een jaar geleden ervoor stonden. Het is onvoorstelbaar dat het slechts een jaar geleden is dat de situatie zorgelijk was.’

En dat allemaal dankzij u. Beseft u dat?

‘Jawel, ik weet dat het zo is, maar ik hoef dat niet iedere dag te zeggen. Die bevestiging heb ik niet nodig. Het gaat niet om mij. Ook niet om de trainer of om individuele spelers. Fortuna er weer bovenop helpen door een verstandig financieel beleid, dat is de insteek geweest. Daar ligt ook mijn expertise, ik heb geen verstand van voetbal. Het gaat erom op de juiste plekken in de organisatie de juiste mensen te hebben. Iedereen benutten in zijn kwaliteiten. Dan kun je stappen maken als club.’

U zegt dat het ook niet om de trainer gaat, maar Sunday Oliseh treedt soms op de voorgrond met opvallende uitspraken. Vorige week nog viel hij zijn reserves af na de nederlaag in Dordrecht en smeekte hij om versterkingen.

‘Oliseh is een emotionele trainer. Soms roept hij wat terwijl hij dat beter niet zou kunnen doen. Dit is een interne discussie. Daar doe ik in de pers geen uitspraken over. Ook de trainer moet weten dat het niet om hem draait. Niemand is groter dan de club.’

Komen er nog spelers bij? Dit lijkt het moment nog iets extra’s te doen.

‘We hebben tussentijds drie spelers aan de selectie toegevoegd, veel meer zullen er niet komen. Ik ben een fel tegenstander van het halen van veertien spelers in de winterstop. Liever investeren in de zomer, zodat spelers de tijd hebben om van waarde te worden. Spelers die je tussentijds haalt, vallen midden in een groep en in een seizoen. Dat is voor niemand prettig. De spelers die we nu halen, moeten het komende half jaar gebruiken om te acclimatiseren.’

Had u verwacht dat Fortuna Sittard dit seizoen al zou meedoen om de bovenste plekken?

‘Niet om de eerste plek, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik mezelf in de voorbereiding op dit seizoen afvroeg waartoe dit zou kunnen leiden. Na het zomerse trainingskamp zag ik een heel sterke groep spelers. De resultaten in de voorbereiding waren bijzonder goed. Het geeft geen enkele garantie, maar ik was aangenaam verrast. Ook omdat we een van de jongste selecties in de Jupiler League hebben.’

Mocht nu promotie worden afgedwongen, dan komt dat toch eigenlijk te vroeg?

‘Als je maar niet denkt dat we de kans laten lopen als die zich aandient. Zo’n kans moet je met beide handen aangrijpen, je weet nooit wanneer er weer één komt. Het vraagt veel van een organisatie. Je moet sneller stappen maken dan oorspronkelijk de bedoeling was. Maar zo flexibel moet je zijn. Dat gaat ons ook lukken als het zover komt.’

U werkte in Turkije bij Galatasaray. Van een Turkse topclub naar een Nederlandse Jupiler League-club in problemen moet een cultuurschok voor u geweest zijn?

‘Het is anders, ja, dat kan ik niet ontkennen. Ik heb altijd een club willen helpen. Ik was niet per se op zoek, maar deze kans deed zich voor. Je gaat niet naar de supermarkt om een club te kopen. De uitdaging hier iets van te maken sprak me aan en mijn eerste indrukken van Fortuna Sittard waren erg goed. De ervaring die ik bij Galatasaray heb opgedaan kan ik wel degelijk gebruiken hier. Vertaald naar een ander niveau, dat moet je wel beseffen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet van alle problemen wist toen ik erin stapte. Je kunt ook niet alles weten, ik ben tegen zaken aangelopen die mij niet bekend waren.’

Begrijpt u de scepsis in Nederland als een buitenlander een club overneemt? Na de Russen bij Vitesse en de Chinees bij ADO Den Haag zijn we wantrouwend.

‘Ik snap het wel, maar het is niet nodig. Dit is niet te vergelijken met wat er bij Vitesse en ADO Den Haag is gebeurd. Ik ken de precieze achtergronden bij die clubs niet en eigenlijk wil ik die ook niet weten. Je hebt verschillende manieren waarop je eigenaar kunt zijn. Die genoemde eigenaren zijn meer de klassieke eigenaren, ik ben van een ander soort.’

Wat is uw achtergrond precies?

‘Ik ben van huis uit econoom en heb jarenlang in de financiële sector gewerkt. Ik heb vier jaar in New York gezeten en ben in Istanbul betrokken geweest bij verschillende projecten. In mijn hoofd heb ik altijd gehad dat ik met mijn financiële kennis iets in het voetbal wilde doen. Van jongs af aan kom ik bij Galatasaray en in 2013 en 2014 heb ik bij die club de rol van chief operating officer vervuld.’

U heeft schulden van Fortuna afgelost en u stelt geld beschikbaar. Niet om in het wilde weg spelers te kopen, maar meer gericht op de langere termijn.

‘Je helpt een club niet door een karrevracht aan spelers binnen te halen, je moet naar het totaalplaatje kijken. Beredeneer hoe je op de lange termijn geld kunt verdienen. Dan moet je dus spelers opleiden om die later te kunnen verkopen, dan moet je talentvolle buitenlandse spelers een podium geven, dan moet je het stadion vol krijgen en dan moet je het achterland terugkrijgen bij de club. Al die zaken hebben met elkaar te maken. Succes maakt het allemaal makkelijker. Resultaten zijn uiteindelijk altijd bepalend. Niet voor het slagen van een missie, maar voor het tempo waarin alles kan.’

Bij de transfer van Perr Schuurs naar Ajax lijkt alles wat u zegt samen te komen.

‘Ik weet nog dat ik voor gek werd verklaard toen we hem een contract lieten tekenen. Velen hadden daar een mening over, maar wij wisten dat we goud in handen hadden met deze jongen. Dit is zo belangrijk voor de club. Niet alleen het geld dat Ajax overmaakt waardoor onze financiële positie een boost kreeg, maar ook om te laten zien dat een jongen uit de regio deze stap kan maken. Dat ziet iedereen. De jeugd krijgt een kans. Zoals het ooit was bij Fortuna met spelers als Mark van Bommel, Kevin Hofland, Ricksen en al die anderen. Ik geloof werkelijk dat dat de echte winst is.’

Wat is het belangrijkste op dit moment?

‘Het krijgen van een eigen trainingscomplex. We willen investeren in de academy en hebben een eigen complex nodig. Het is van de gekke dat we met de selectie bij omringende amateurclubs moeten trainen. Dat heeft prioriteit, anders kun je andere plannen niet uitvoeren. Ik wil geen euro van de gemeente, hoef geen geld. Ik wil een locatie toegewezen krijgen. De plannen zijn er. Ik vind het echt belachelijk dat de gemeente weigert mee te denken. Zij moeten ook zien dat het met Fortuna de goede kant op gaat. Er is geen twijfel dat dit belangrijk is voor de club.’

Gaat dat slechte veld dan ook vervangen worden? Het veld van Fortuna Sittard zou je haast doen verlangen naar kunstgras.

‘Direct de dag na afloop van de competitie wordt het veld vervangen. Het is minder slecht dan vorig seizoen, maar het is niet goed, dat klopt. Maar kunstgras komt er niet, nooit. Ik was echt in shock toen ik hier kwam en zag hoeveel clubs op kunstgras spelen. Bij Galatasaray importeerde men gras uit Nederland, omdat dat bewezen het beste was. En dan kom ik hier en zie ik dat plastic. Absurd. Naast het veld willen we ook de kleedkamers aanpakken. Daar is, door begrijpelijke omstandigheden, ook vijftien jaar niets aan gedaan.’

Het Nederlandse voetbal zit in een crisis. Hoe kijkt u daar als relatieve buitenstaander naar?

‘De voetballerij is conservatief, in vele opzichten. Er liggen zo veel uitdagingen, maar er is geen handvat hoe je die moet aangaan. In Nederland is er veel lawaai met allerlei meningen, maar echt iets concreets gebeurt er niet. Ik mis die daadkracht. De voetballerij hangt aan elkaar van regeltjes. Iedereen lijkt te weten hoe het zeker niet moet, maar de juiste formule bestaat niet. Verander zaken. Ik was bij Galatasaray-Fenerbahçe dit jaar en daar zag ik Hans van Breukelen. Hij kwam om Dick Advocaat te strikken voor Oranje. Ik dacht onmiddellijk: Denk eens anders, bewandel geen betreden paden. Kom uit dat cirkeltje.’

Uw knowhow ligt bij hoe je clubs zou moeten besturen. Wat is de gouden tip?

‘Niet kiezen om snel geld te verdienen, maar een plan hebben waardoor je op de langere termijn geld verdient. Voetbal is de waan van de dag, maar clubs moeten leren verder te kijken dan morgen.’

Er komt een moment dat u de club zult verkopen om geld te verdienen.

‘Ik heb geen plannen in die richting. Er is geen exit-plan. Zeker de komende jaren niet. Het gaat erom de club weer op de kaart te zetten. Ik heb langetermijnplannen, daar moet je de tijd voor nemen.’

Maar Fortuna Sittard is toch ook een beetje handelswaar voor u?

‘Dat wordt snel gezegd als er een buitenlandse eigenaar is. Maar als ik spelers aantrek om daar zelf beter van te worden, had ik er toch allang een paar weer verkocht? Dit is wel het moment om voor bepaalde spelers te cashen, maar wij verlengen juist overeenkomsten met het oog op de toekomst.’

Is er in die toekomst een plek voor FC Limburg? Dat dossier is u inmiddels bekend?

‘Dat is het domste idee dat ik ooit heb gehoord. Ik vind een fusie tot één Limburgse club complete onzin. In Brabant zitten er ook veel clubs op kleine afstand van elkaar en daar hoor ik nooit iemand over FC Brabant. Ik vind het werkelijk belachelijk dat het ooit een serieus gespreksonderwerp is geweest. Ik vind juist dat je elkaar moet versterken. Een samenwerking tussen de verschillende jeugdopleidingen – geen gezamenlijke jeugdopleiding – zie ik wel als mogelijkheid.’

Hoe kijkt u inmiddels naar de voetballerij, de wereld waar u als zakenman in beland bent?

‘Voetbal is entertainment, het is geen big business, in Nederland wordt voetbal overschat. Iedereen heeft er een mening over, maar buiten het voetbalwereldje zal het mensen echt een zorg zijn. In Nederland hebben alle clubs elkaar nodig. Hun bestaansrecht hangt af van de concurrenten. Starbucks alleen heeft geen bestaansrecht. Ze kunnen groot worden dankzij andere, kleinere koffietenten. Zo werkt het in de voetballerij ook. Je hebt de kleinere clubs met hun charmes en problemen nodig voor het totale plaatje. Fortuna Sittard is geen Ajax en zal dat ook nooit worden. Mijn missie is niet om een concurrent van Ajax te worden, dat gaat nooit lukken. Niet in de tijd waarin ik leef in ieder geval. Droom er dan ook niet over. Ajax is een landelijk merk, veel clubs zijn lokale merken. Richt je daarop. Fortuna moet veel meer kijken naar Borussia Mönchengladbach. Denk niet te groot, dat is een zelfmoordtactiek. Geografie bepaalt je lot. Daar kun je wat van vinden, maar daar moet je je bij neerleggen.’

U geeft ook les aan studenten over het leiden van een voetbalclub.

‘Voor de Football Business Academy in Genève doe ik dat. Het is een online-programma. Ik heb er veel lol in en mijn studenten zijn heel enthousiast. Financiële strategie in het voetbal intrigeert me. Het is al lang geen hobbyisme meer, het zijn bedrijven en die moet je dus ook besturen als bedrijven. Niet als voetbalclubs, zoals dat jaren is gedaan. Een nieuw soort bestuurders is gewenst.’

U heeft als eigenaar wel een mening over bepaalde zaken. Zo bent u geen voorstander van de beloftenteams in de Jupiler League.

‘Ik vind vooral de uitleg niet kloppen. De jonge spelers moeten ervaring opdoen op niveau, tegen ouderen en fysiek sterkere tegenstanders. Dat is een prima uitgangspunt, maar diezelfde jonge spelers maken plaats als de oudere spelers moeten spelen. Als ze terugkomen van een blessure, maar ook als de Jong-ploeg punten nodig heeft. Wie help je dan? Niet de jonge spelers. Dat is ook niet goed voor hun ontwikkeling. Het is heel simpel: reguleer het, werk met vaste selecties. Dit is dodelijk voor de competitie. Het voelt soms onrechtvaardig.’

Het woord onrechtvaardig viel ook toen Fortuna Sittard vorig seizoen nog punten in mindering kreeg vanwege het niet nakomen van afspraken aangaande de financiële situatie.

‘Begrijp me goed, regels zijn regels en die gelden ook voor ons. Maar we waren juist op de goede weg en hadden tijd nodig. Ik heb dat ook uitgelegd en nu is in het orde. Ik vind het licentiesysteem niet goed. Het zou in mijn ogen zo moeten zijn dat je als bond de clubs helpt in plaats van straft. Het is niet het einde van de wereld als iets niet op tijd is geregeld, als het maar geregeld wordt. Het voelt als het onnodig confronteren met feiten. Dat moet je naar de achterban weer uitleggen. Je moet energie steken in zaken die niet nodig zijn. Ze kunnen het ook anders bekijken. Als ik niet gekomen was, had Fortuna Sittard niet meer bestaan. Help dan bij de wederopbouw. Als iemand in het ziekenhuis ligt laat je hem toch ook niet doodgaan, dan geef je hem medicijnen om weer beter te worden. Hier straffen we een club die gezond probeert te worden. In Duitsland gaat de bond daar een stuk relaxter mee om. Dat kan als voorbeeld dienen.’


Onrust in Sittard ondanks toppositie
De euforie heeft in Sittard plaatsgemaakt voor de realiteit. Vier duels op rij (twee moeizaam gewonnen wedstrijden en twee terechte nederlagen) toonden aan dat Fortuna Sittard boven zijn stand leefde. De periodetitel en de play-offdeelname zijn binnen, maar – hoe verrassend goed de ploeg van trainer Sunday Oliseh ook presteert – de onvrede borrelt. De beschuldigende vinger wijst naar de Nigeriaanse coach. Het succes stijgt hem volgens betrokkenen naar het hoofd en vorige week na de nederlaag bij Dordrecht viel hij uit zijn rol. Hij liet optekenen dat hij te weinig goede spelers had voor het gewenste topniveau en eiste versterkingen. Oliseh, die na dit seizoen nog een contract voor een seizoen heeft, lijkt het moment te herkennen dat hij als coach iets bijzonders kan presteren en wil die mogelijkheid benutten. Kortom, hij wil meer dan de club wil en kan. Gevolg was dat er een hectisch weekje volgde in Sittard. Praatsessies, overlegjes, alle moeite werd gedaan om de discussies binnenskamers te houden. Koploper na jaren ellende, maar onrustig na een onhandige uitspraak van een trainer die wellicht zijn hand wat overspeelt. Ook dat is Fortuna. Geruchten over een mogelijk ontslag van Oliseh deden zelfs de ronde. Het zou een waanzinnige beslissing zijn, maar dat de verhoudingen op scherp staan is wel duidelijk. Oliseh zelf (‘zand erover’) en de spelers (‘hij heeft het in de kleedkamer uitgelegd’) hebben de ophef achter zich gelaten. Het is nu zaak op het veld weer te antwoorden. Te beginnen komende vrijdag bij Volendam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden