Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV)

16 mei 2018 15:23
Janepie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 691
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6031

Tuor schreef : Edit: wel leuk dat uitgerekend eerder vandaag iemand op het prikbord van die lui schreef dat het echt competitievervalsing is dat Twente een hoger spelersbudget heeft, terwijl ze een enorme schuld hebben. Ik verzin dit niet. Het staat er echt.

Dat noemt men aldaar 'ein Plank für den Kopf haben' en 'Wir stecken den Kopf im Sand' en de grote bekende 'Wir haben es nicht gewusst'.

Facta Non Verba
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques, Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 16:22 16 mei 2018 16:24 door Boschpoort.
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6032
Ik heb even een paar minuten gegoogled en de laatste jaarrekening (van seizoen 2016/2017) bekeken.

Ze hebben over het vorige seizoen een verlies geleden van 914.000. Dat was dus ná de overname door Schrouff die club schuldenvrij maakte en inclusief het cadeautje van twee miljoen van Korotaev. (Hallo belastingdienst, hoe zit dat met schenkingsrecht?).
Dus het eigenlijke verlies kwam richting de genoemde drie miljoen inderdaad. Dat zal het afgelopen seizoen alleen maar zijn opgelopen.
Ik begin de totale paniek te snappen.

Wat de stadionhuur betreft: in 2013 vond de gemeente Kerkrade de club zo zielig dat ze de huur die tot dan 1.100.000 per jaar bedroeg, hebben verlaagd naar 900.000. En vooruit, met terugwerkende kracht naar 2009. Dus de club kreeg in 2013 nog een extra zak geld ook.
In maart 2015 - zo blijkt uit stukken van de gemeenteraad - wordt een huur van 800.000 op jaarbasis genoemd.
En dan bestaat die club het om in datzelfde jaar een huurverlaging naar 600.000 te vragen/eisen. Dat laatste is overigens niet gelukt.

Dus als het goed is betalen ze 800.000 per jaar en zelfs dát betalen ze niet als het even niet uitkomt. ook dat blijkt uit openbaar beschikbare gemeenteraadstukken uit 2015.
De volgende gebruiker (s) zei dank u jeoff, Jacques, Tuor, Lassie80

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 16:42
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1872
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6033
Er is natuurlijk "flinke"paniek bij Schrouff , hij mag de tekorten bij lappen en dat gaat nu nog sneller met de degradatie
Kan met niet voorstellen dat t nog lang duurt voordat er een nieuwe eigenaar komt daar in Kerkrade.
Als je daar gewoon rustig naar kijkt dan is t echt een groot diep gat , of een hele grote ballon vol gepompt met lucht .

en dat alles voor een beetje voetbal , wat een idioten !
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques, Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 16:51
Roei baank
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 907
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6034
Plus de aanpassing van het licentiesysteem van de KNVB betreffende het terugdringen van het negatief eigen vermogen van betaald voetbalclubs. Vanaf seizoen 2018/’19 gaat deze aanpassing in en geldt dat een club met een negatief eigen vermogen de verplichting heeft om dit met ten minste 5% per seizoen te laten afnemen. Ook een groot probleem voor Twente.

Observateur foot Euregio

"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 17:00
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6035

Roei baank schreef : Plus de aanpassing van het licentiesysteem van de KNVB betreffende het terugdringen van het negatief eigen vermogen van betaald voetbalclubs. Vanaf seizoen 2018/’19 gaat deze aanpassing in en geldt dat een club met een negatief eigen vermogen de verplichting heeft om dit met ten minste 5% per seizoen te laten afnemen. Ook een groot probleem voor Twente.


We zullen zien hoe ‘hard’ deze eis is.

Wat zijn de consequenties van het niet halen van dat plan? Zolang het geen directe puntaftrek of intrekken van licentie is komen de meeste clubs ermee weg.

De knvb heeft in t verleden vaker eisen gesteld die t spelletje eerlijker moeten maken maak vaak is t een wassen neus helaas, of kan ermee gegoocheld worden.

Boe is dat feeske?
De volgende gebruiker (s) zei dank u Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 17:13 16 mei 2018 17:13 door MVVke.
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6036
Weurt 't neet 'ns tied tot eine zekere Loek J. weer 'ns vaan stal gehaold weurt um dao 'ns eve fijn de boel te oonderzeuke?

Euvergens, die rechzaak, wie hadde die pruse gedach dat te goon betaole? Vaan die 2 miljoen soms..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 18:53
ouwe rot
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 904
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6037
Diverse sponsoren roda naar fortuna.
Bron website L1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 21:07 16 mei 2018 21:07 door thomas043.
thomas043
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 76
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6038

Boschpoort schreef : Ze hebben over het vorige seizoen een verlies geleden van 914.000. Dat was dus ná de overname door Schrouff die club schuldenvrij maakte en inclusief het cadeautje van twee miljoen van Korotaev. (Hallo belastingdienst, hoe zit dat met schenkingsrecht?).

Factuur van Roda JC aan een van de bedrijven van Korotaev met als omschrijving 'sponsoring'. Denk dat de vrienden met de blauwe brieven hier weinig te halen hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 21:29 16 mei 2018 21:32 door Schapendonk.
Schapendonk
Geblokkeerd
Geblokkeerd
Berichten: 3090
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6039
Een uiteindelijk faillissement is het enige waar dit volgens mij naar toe leidt. Het jarenlang boven de stand leven, gaat zijn tol eisen. MVV en Fortuna hebben zo'n 20 jaar moeten doen met niks. Er was geen greintje medeleven. Ik kan hier dan ook totaal niet mee zitten. Goed was als ze zouden verdwijnen, dan kan Fortuna en MVV de buit verdelen. Ik ben nu echt eens benieuwd hoe dit afloopt, want volgens mij konden die zich geen 2e degradatie permitteren. Tevens ben ik ook eens benieuwd naar hun toeschouwersaantallen na 3 jaar jupiler league. In principe moest alleen al hierdoor de seizoenskaarten van MVV verdubbelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 23:15
Karakter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 693
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6040
Ik denk juist dat Fortuna hier de (onverwachte) lachende derde gaat worden. Je hoort nu al dat enkele sponsoren overstappen van Roda naar Fortuna, omdat zij Eredivisie exposure kunnen bieden. Fortuna heeft een eigenaar die geen miljoenen in de club gaat pompen, maar er ongetwijfeld genoeg geld in steekt om handhaving mogelijk te maken. Als het met Roda zo doorgaat kunnen ze best nog wel eens een jaar of wat in de Jupiler League blijven hangen, zeker gezien de mogelijke clubs in de Jupiler League volgend jaar. MVV doet het op eigen kracht en komt er uiteindelijk wel, maar de tijd heeft Fortuna dan in zijn voordeel. Waar Roda jarenlang de dienst heeft uitgemaakt in het Limburgs voetballandschap, zou het me oprecht niets verbazen als dat vanaf nu de komende jaren wordt overgedragen aan Fortuna.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2018 01:58 17 mei 2018 02:04 door Zoewiezoe.
Zoewiezoe
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 252
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6041
Ik heb geen zin om te gaan slapen. Dus de gedachten maar eens laten gaan over dat wat ons allemaal hier bezighoudt.
Interessante ontwikkelingen in het Limburgse voetballandschap. En de emoties vieren weer hoogtij. Of het in dit topic past ? Geen idee.

VVV: weliswaar ver weg en onbeduidend maar wel Limburg. Voetbaltechnisch met Stan Valckx en zowaar dadelijk Luc Nilis niet slecht. Steijn zal vertrekken maar ik verwacht daar wel een fatsoenlijke opvolger. Een nieuw stadion komt er niet. Is trouwens ook volstrekt niet nodig want zelfs na promotie krijgen ze de huidige Koel nu nog niet eens vol. De Koel wordt aangepakt en men wil de status van cultclub verwerven obv een trap...alleen dat lijkt me toch wat mager. En een fabrieksdoek op de 'fanatieke' zijde met 'alles heej is VVV 'helpt ook niet echt om dat streven te bereiken.
Maar het vertrek van Hai Berden en penningmeester Roel Wienen na jarenlange trouwe dienst is natuurlijk het belangrijkste nieuws. Wat betekent dat voor het hoofdsponsorschap van Seacon op de korte/middelllange termijn? En voor de binding met het lokale bedrijfsleven? Daar zit de grootste bedreiging voor de komende jaren. VVV gat mi moeilijke jaren tegemoet. En mochten ze degraderen dan is een verblijf in het rechterrijtje van de Juup niet ondenkbeeldig. Zoals gezegd. Echte support ontbreekt. Zonder Berden was het allang historie.

Fortuna : misschien wel de club met de hoogste gunfactor in Limburg. Gelegen in Zuid maar grenzend aan een braakliggend Midden-Limburg en een club met een historie die aanspreekt. Grondlegger van het betaalde voetbal etc . Dramatische jaren achter de rug, een kat met 9 levens, een historisch dieptepunt met 711 toeschouwers op de tribune in een reguliere competitiewedstrijd, een verhuizing naar een stadion in een jarenlange spookomgeving, eigenlijk uitzichtsloos. Maar ook: echte diehards die wel voor de club knokken, een fanatieke uitsupport ook in de donkerste tijden, een geweldig supportersinitiatief TOF die de club voor de poorten van de hel wegsleept, Help Fortuna dat de club met een half miljoen prijzengeld uit een loterij ondersteunt. En boem, ineens komt er na enkele lachwekkende (en zelfs meelijwekkende) pogingen om de club te slijten een heerschap uit Turkije die de club overneemt. Gelijktijdig ontwikkelt zich eindelijk het bedrijventerrein/ de sportzone rondom het stadion en lijkt de doodsstrijd langzaam gewonnen te worden. En zowaar is er sportief succes. Vanuit in wezen het niets ineens een promotie binnen 1,5 jaar. Is dat verklaarbaar ? Nee. Is het geloofwaardig ? Nee. Maar het is wel waar. En Nederland gunt het hen zowaar omdat ze NEC helemaal klote vinden. Het lijkt van buitenaf niet zuiver om dat te realiseren met een begroting van niks. Met Portugese jeugdinternationals die veel te goed zijn. Maar ze hebben het wel gedaan. En ineens kraait men victorie. De sponsoren staan in rijen te dringen, de seizoenskaarten zijn niet aan te slepen. Daar ben ik niet van onder de indruk. Als het sportief tegenvalt vallen ze ook weer met bosjes af. Misschien niet in het 1e jaar. Maar wel daarna. En ik geloof er niet in dat 15 jaar ellende binnen 1 jaar is weggepoetst en dat er een organisatie staat die klinkt als een klok. Daar gaan dadelijk weer mensen met veren pronken die dat niet verdiend hebben en dat zet kwaad bloed. En wat is de volgende stap van Gün? Want bottom-line is het wel zo dat de zeggenschap niet in handen is van Fortunezen. En het stadion is ook niet meer in eigen hand. Ook daar zijn de Fortunezen zelf in de minderheid. Toekomst? Zeg het maar. Jaloers ben ik voorshands niet.
Sportief? Tsja, als Emmen en Almere zowaar promoveren heeft Fortuna kansen om niet te degraderen volgend seizoen. Maar dan is het rechterrijtje van de eredivisie zelfs oninteressanter dan het linkerrijtje van de Juup !!! Sportief voor ons niet makkelijk maar voor het aanzien van de Juup wel een goede zaak.

[b]Onze vrienden uit Kirchroa.: er is al zoveel over geschreven. De club met het grootste, en vlgs velen, ook het mooiste stadion in de provincie, de meeste toeschouwers, de grootste prijzenkast maar ook de hoogste schulden, de ondoorzichtigste begroting, de meeste steun van de gemeente, het minste eigen smoel (wat zijn ze nou: wir sind Roda ? Danke , Bitte ? Limburgse passie ? De trots van het zuiden? Koempelclub ??? Volstrekt onduidelijk, onherkenbaar en dus niet authentiek. Zoals de wind waait, waait mijn jasje. ) Natuurlijk hebben Theo Pickee en Nol Hendriks de club omhoog gestuwd en ongetwijfeld ook goede dingen gedaan en goede bedoelingen gehad. Maar na het overlijden van Pickee hebben opvolgers toch een te grote broek aangetrokken en is het kaartenhuis de laatste jaren in elkaar gezakt. Wat mij frappeert is dat er blijkbaar geen mensen opstaan die een stuk realiteitszin in de club kunnen invoeren. De vorige degradatie was toch het moment om zaken te veranderen. Het tegendeel is gebeurd. Men is helemaal van het padje geraakt. Het is toch onbegrijpelijk dat een technisch directeur (Caanen) daar blijkbaar de bevoegheid had om als een eenling binnen 2 weken 2 miljoen erdoor te jagen en een volstrekt onevenwichtige selectie neer te zetten. Paniekvoetbal van de bovenste plank. Dat begint gewoon in de top. De structuur deugt niet.
Dit seizoen was sportief wederom om te janken maar sinds de komst van van Veldhoven als TD leek er van enig beleid sprake te zijn. De uiteindelijke degradatie is vlgs mij echter de wijten aan simpele overschatting. Bilind geworden door enkele goede resultaten had men de indruk dat de PO tegen wat Juup ploegjes wel ff afgewerkt zouden worden. De commentaren van trainer en spelers zowel vooraf, als na de 1e wedsytrijd tegen Almere als na de uitschakeling spreken wat mij betreft boekdelen. Ongelofelijk. Hoe dom kun je zijn. Omdat die clowns waarschijnlijk 4x zoveel verdienen als de boys van Akmere en MVV denken ze dat ze ook 4x zo goed zijn of zo ?? Juist daar zit de idioterie van het hedendaagse voetbal in. Het rechterrijtje eredivisie is niet of nauwelijks beter dan de het linkerrijtje Juup maar krijgt wel veeeeeeel beter betaald. Dus dat wekt verwachtingen. En die zijn niet realistisch.
Ik heb geen medelijden met Kerkrade..;-) Ik begrijp er helemaal niks van dat er nog mensen zijn die teleurgesteld zijn en hun eigen stadion vernielen. Maar dat geldt niet alleen voor Kerkrade hoor. Kijk maar bv naar HSV.
De Juup wordt interessant komend seizoen. Eigenlijk hoop ik dat Sparta en de Graafschap het ook niet redden. Dan is de Juup gewoon een hartstikke mooie competitie. Niet makkelijk maar wel met een aantal echte ploegen. En onze buren zullen niet blij zijn. :-)
De volgende gebruiker (s) zei dank u Napoleon, Roei baank, Jacques, middenstip, Tuor, Lassie80, jovkle, Boschpoort

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2018 08:49
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3814
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6042

thomas043 schreef :

Boschpoort schreef : Ze hebben over het vorige seizoen een verlies geleden van 914.000. Dat was dus ná de overname door Schrouff die club schuldenvrij maakte en inclusief het cadeautje van twee miljoen van Korotaev. (Hallo belastingdienst, hoe zit dat met schenkingsrecht?).

Factuur van Roda JC aan een van de bedrijven van Korotaev met als omschrijving 'sponsoring'. Denk dat de vrienden met de blauwe brieven hier weinig te halen hebben.


Ik denk niet dat Boschpoort heel serieus was, maar desalniettemin: die twee miljoen zou in ruil voor aandelen zijn (en zou dat dus niet eigenlijk geld voor Schrouff zijn, niet voor Roda?). Als Roda nu opeens een factuur voor sponsoring zou sturen, zou dat ook al ruiken naar fraude.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2018 09:05
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3814
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6043
Over het "overstappen" van sponsoren van Roda naar Fortuna.

Ten eerste voor de duidelijkheid: er staat nergens letterlijk dat die bedrijven stoppen met sponsoren van Roda. Het zou kunnen dat ze dat blijven doen maar tegelijkertijd een pakketje bij Fortuna afnemen om hun connecties mee te kunnen blijven nemen naar wedstrijden tegen Ajax, Feyenoord en PSV.

Ten tweede, dat er in Zuid-Limburg een groep is, zowel onder wedstrijdbezoekers als onder sponsoren, die meebeweegt met "het snoepje van de dag", wisten we al langer. Bij Roda zaten jarenlang mensen op de tribune die puur voor eredivisievoetbal kwamen maar geen diepe verbondenheid met de club voelden. Bij MVV en Fortuna zaten die uiteraard niet. Zeker vanuit sponsoroptiek is dat ook goed te begrijpen, een zakenrelatie over de streep trekken doe je toch net wat sneller in een (vrijwel) uitverkocht stadion tegen Ajax dan in een halflege bak tegen Oss of Jong Utrecht. En je naam op een bord of shirt wordt door exponentieel meer tv kijkers gezien tegen Feyenoord in vergelijking met een wedstrijd tegen Den Bosch of Jong AZ.

Die groep trekt nu natuurlijk naar Fortuna. Mooi voor Fortuna, het is "gratis" geld, en ze profiteren er optimaal van dat Roda wegvalt. Maar gaat dit nou echt om spectaculaire bedragen? Natuurlijk niet. Ik kan het niet terugvinden omdat het openbare jaarverslag van Roda op een wel heel hoog niveau is opgesteld, maar ik meen dat Roda in de eredivisie maximaal 4 miljoen euro aan sponsoring ophaalde - er stond ooit een staatje in de VI per club. Als 20% van die sponsorgelden naar Fortuna overstappen, en ik denk dat dat al erg hoog ingeschat is, dan gaat het om 8 ton. Echt geen kattepis, voor Fortuna erg welkom, maar in de eredivisie kom je er niet ver mee. Als die sponsoren zo veel geld opleverden, dan zat Roda niet al jarenlang in de problemen.

Ik snap dat het voor de Limburgse media smullen is en dat mensen hier "overstappers" erg interessant vinden, maar ik vind het eigenlijk logisch en totaal niet boeiend. Ik heb een collega die na vier of vijf wedstrijden van het afgelopen seizoen in de Geusselt zat, want MVV speelde vorig jaar finale en begon dit jaar leuk aan het seizoen. Toen MVV wegzakte ging hij naar Roda. Toen die geen bal raakten pikte hij een paar wedstrijden van PSV mee. En toen Fortuna opeens serieus om de titel streed zat hij in Sittard. Het is iets dat ik nooit zal kunnen begrijpen, maar dit soort mensen zijn er gewoon. Mensen zonder clubliefde die het leuk vinden om naar een winnende club te gaan, het maakt niet uit welke. Het extra geld dat die opleveren is meegenomen, maar stabiel beleid kun je er niet op voeren.

Overigens snapt die collega andersom niet waarom ik het leuk vind dat Roda gedegradeerd is. Het werkt twee kanten op, dat onbegrip ;) het is verder een aardige man, maar over voetbal moeten we niet met elkaar praten. Lijkt wel alsof we van een andere planeet komen.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Tuor, Lassie80, M.V.V. 1902, Zoewiezoe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2018 10:15
Schapendonk
Geblokkeerd
Geblokkeerd
Berichten: 3090
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6044
Het is harstikke leuk dat Roda gedegradeerd is. Nu nog een direkte degradatie van Fsc in 2019 ( zie ik wel gebeuren) en we zijn weer met ons drietjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2018 10:37 17 mei 2018 10:37 door Gohf.
Gohf
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 676
Meer
Overig nieuws (over Fortuna, Roda, VVV) #6045
Alleen al het televisie geld wat Fortuna dit jaar ontvangt is bijna zo veel als de complete begroting vorig jaar(1,8 miljoen om 2,5 miljoen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.421 seconden