Nieuwe opzet Jupiler League

15 feb 2017 22:10
krampioen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 476
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #466
Wat mij betreft moeten 2e elftallen van topclubs niet toegelaten worden tot de 1e divisie. Het verstoort het hele beeld. Ik heb er minder problemen mee dat MVV in de jupiler leauge speelt dan dat er allerlei elftalle,n van rijke clubs meedingen om "geen"" prijs. Het heeft ook geen enkele toegevoegde waarde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2017 06:47
gaston satijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 447
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #467
zoals ik al eerder geopperd heb, laat die 2de elftallen geen thuiswedstrijden spelen, alleen maar uit . Voor mvv zou dit inhouden dat we zo een 12.000 toeschouwers extra hebben per jaar x 12 euro is toch weer 144.00€ erbij. Voor de rest kots ik op dat hele 2de elftallen gedoe. :puke:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2017 11:27 18 feb 2017 11:29 door Napoleon.
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1853
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #468

gaston satijn schreef : zoals ik al eerder geopperd heb, laat die 2de elftallen geen thuiswedstrijden spelen, alleen maar uit . Voor mvv zou dit inhouden dat we zo een 12.000 toeschouwers extra hebben per jaar x 12 euro is toch weer 144.00€ erbij. Voor de rest kots ik op dat hele 2de elftallen gedoe. :puke:


ja vind ik een prima voorstel ! en daarbij zou de KNVB en de Eredivisie clubs die 2de eltallen leveren een bepaald bedrag per seizoen aan iedere andere JL moeten betalen voor deelname aan de competitie immers worden hun spelers beter in een JL dan in een 2de elftallen competitie , noemt het maar opleidingsvergoeding voor deelname
De volgende gebruiker (s) zei dank u opadiehard, Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2017 11:47
Willems
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 69
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #469
Of: die elftallen volledig buiten competitie mee laten doen. Dus niet opnemen in de reguliere stand. Is er ook geen sprake meer van competitievervalsing zoals nu echt wel kan gebeuren. Tevens moet de KNVB dan een maximaal aantal teams bepalen, zoals nu bijvoorbeeld drie.

Promoveert uit de tweede divisie een "2e elftal" omdat dit team kampioen wordt, dan degradeert automatisch het laagst geklasseerde 2e team uit de jupiler league, ondanks dat deze bijvoorbeeld (theoretisch) 3e zijn geworden in de stand opgemaakt met de resultaten ook van die kl.... 2e elftallen. Natuurlijk promoveert ook automatisch het hoogst geklasseerde niet 2e elftal naar de jupiler league met daaraan natuurlijk dan ook verbonden een degradatie van een echt jupiler league team.

Maar nog liever; weg met die 2e elftallen. Ondanks mijn seizoenskaart kan ik niet alle thuiswedstrijden bezoeken i.v.m. werk. Maar ik merk dat indien het een wedstrijd betreft tegen een 2e elftal me dit niet zoveel uit maakt. Sterker nog, als ik losse kaarten zou kopen, zou ik nooit naar een wedstrijd gaan tegen die 2e elftallen, puur uit principe.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2017 12:19
Tuor
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 423
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #470
Ik vrees dat er uiteindelijk een Jupiler league zal ontstaan met 5 à 6 jong elftallen. Jong AZ zal er sowieso volgend jaar bijkomen, en mocht Feyenoord de stap gaan zetten verwacht ik die ook in de JL over enkele tijd. Gezien de potentie aan spelers die deze clubs kunnen opstellen zal uiteindelijk de situatie gaan ontstaan dat zelfs de nummer 13 kan meedoen aan de play-offs. Het is niet ondenkbaar dat Jong Ajax of PSV op termijn kampioen gaan worden in de Jupiler League. Je kunt al raden wat dan de discussie gaat worden, of het wel logisch is dat de nummer 2 rechtstreeks promoveert. Zo komt het ideaal van de top steeds dichterbij, een bijna gesloten hoogste afdeling waar maximaal 2 à 3 clubs elk jaar bepalen wie kampioen wordt. Beetje zoals in Spanje zeg maar. Een sportief spannende competitie is helemaal geen doelstelling van de top drie, een commercieel interessante wel. Juist de KNVB zou de belangen van de competitie moeten verdedigen, maarja, die doen juist het tegenovergestelde.

Zo wordt langzaamaan de Nederlandse competitie verkracht. Ik verwacht op termijn dat er inderdaad een competitie van 16 clubs komt (voordeel is mij volledig onduidelijk), met een net zo vreemd playoff systeem als in België. Waarschijnlijk met nog slechts 1 degradant en 1 playoff deelnemer. Jupiler league zal kind van de rekening worden hiervan, promoveren zal nog moeilijker worden en de verschillen alleen maar groter. Zie nu maar hoe er omgesprongen wordt met de competitie. Vrijwel elke wens van de jong elftallen wordt ingewilligd.

Enige wat hier tegen te doen valt is als alle clubs zich zouden samen pakken tegen de knvb en tegen de top drie/vier. Hierboven staan in verschillende posts uitstekende ideeën hoe de jong elftallen beter en eerlijker zouden kunnen worden ingepast. Maar zolang de clubs niet met een mond praten zal het nooit iets worden. Een vuist maken zal helaas dus wel nooit lukken. Natuurlijk is er de CED, maar die is veel te slap. De helft van de Jupiler league heeft de ballen niet, uit angst een paar euro te missen. En in de onderkant van de eredivisie menen de meeste clubs dat ze met de grote jongens mee moeten lullen. Kijk naar Zwolle. Staan bijna op een degradatieplaats, maar willen nu toch een jong elftal erbij. Totdat ze een keer degraderen en daadwerkelijk last gaan krijgen van de jong elftallen, dan zal het wel weer huilie huilie worden. De hypocrisie kent geen grenzen wat dat betreft.

Overigens blijft het in dit kader leuk om het gehuil van afgelopen week te horen hoe oneerlijk de Champions league is, dat de grotere clubs de kleinere uitsluiten etcetera. Maar als in eigen land precies hetzelfde gebeurt is het goed voor het voetbal...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2017 16:39
Roei baank
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 905
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #471
-Geen belofte elftallen en de Jupiler league opdoeken.
-Beneliga met de 8 best geklasseerde clubs uit de Nederlandse en Belgische competitie. Totaal 16 clubs.
-Eredivisie bestaande uit de overige 10 huidige eredevisie en 17 Jupiler clubs. (zonder de belofte elftallen). In totaal 27 clubs. Voor een even aantal clubs nog 1 club toevoegen uit de amateurs. In totaal dus 28 clubs.
- Deze eredivisie verdelen in noord en zuid. Ieder 14 clubs. Een volledige competitie over 26 wedstrijden.
- De beste 7 van beide divisies gaan over naar een kampioen poule. Weer 14 clubs. Deze spelen een halve competitie, 13 wedstrijden voor het kampioenschap. Kampioen gaat naar de Beneliga i.p.v. de laagst geklasseerde Nederlandse club in de Beneliga. Een nacompetitie van 4 clubs voor een plaats in de Beneliga. De een na laagst geklasseerde Nederlandse club uit de Beneliga en de nr. 2, 3 en 4 uit de Eredivisie.
-De laatste 7 van beide divisies gaan over naar een degradatiepoule. 14 clubs. Halve competitie.13 wedstrijden.
De laatste gaat rechtstreeks naar de amateurs. Kampioen amateurs promoveert. De voorlaatste uit de degradatiepoule speelt 2 beslissingswedstrijden tegen de 2 de uit de amateur competitie.

Observateur foot Euregio

"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"
De volgende gebruiker (s) zei dank u Huib

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2017 20:37 18 feb 2017 20:38 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2350
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #472

Roei baank schreef : -Geen belofte elftallen en de Jupiler league opdoeken.
-Beneliga met de 8 best geklasseerde clubs uit de Nederlandse en Belgische competitie. Totaal 16 clubs.
-Eredivisie bestaande uit de overige 10 huidige eredevisie en 17 Jupiler clubs. (zonder de belofte elftallen). In totaal 27 clubs. Voor een even aantal clubs nog 1 club toevoegen uit de amateurs. In totaal dus 28 clubs.
- Deze eredivisie verdelen in noord en zuid. Ieder 14 clubs. Een volledige competitie over 26 wedstrijden.
- De beste 7 van beide divisies gaan over naar een kampioen poule. Weer 14 clubs. Deze spelen een halve competitie, 13 wedstrijden voor het kampioenschap. Kampioen gaat naar de Beneliga i.p.v. de laagst geklasseerde Nederlandse club in de Beneliga. Een nacompetitie van 4 clubs voor een plaats in de Beneliga. De een na laagst geklasseerde Nederlandse club uit de Beneliga en de nr. 2, 3 en 4 uit de Eredivisie.
-De laatste 7 van beide divisies gaan over naar een degradatiepoule. 14 clubs. Halve competitie.13 wedstrijden.
De laatste gaat rechtstreeks naar de amateurs. Kampioen amateurs promoveert. De voorlaatste uit de degradatiepoule speelt 2 beslissingswedstrijden tegen de 2 de uit de amateur competitie.


Heel goed je huiswerk gedaan jochie... :thumbsup: ...ik denk niet dat de knvb zoveel intellect heeft...kun je niet solliciteren met je kennis en support, plus actieve deelname bij de sympathiekste club van limburg :P ...gr opa ;)

....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2017 11:14
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #473
Dit lijkt een interessant artikel.. kan iemand het volledige artikel plaatsen?

www.vi.nl/pro-promo/de-sleutel-voor-heri...jupiler-league-1.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2017 12:54
Roed en Wit 70
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 709
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #474
van Trepke B

‘De sleutel voor herinrichting ligt in de Jupiler League’

De Eredivisie ligt op de tekentafel. Binnenkort kan er een nieuw model uit de mixers in Zeist komen. In een serie verhalen gaan we dieper in op de hervorming van onze hoogste voetbalcompetitie. In deze aflevering Edwin Lugt. De Go Ahead Eagles-preses pleit voor een nieuwe belangenbehartiger voor het hele betaalde voetbal.

U wilt beginnen met het statement dat u het hervormingsproces niet wil verstoren.

‘Ja, ik wil duidelijk maken dat de clubs na een zeer roerige tijd nu zeer goed en intensief samenwerken. Maar ik heb wel een heel duidelijke visie op hoe het voetballandschap in Nederland eruit zou moeten zien. Die wil ik wel geven. Ik loop nu bijna vijftien jaar mee in het betaalde voetbal, ik was directeur van de Coöperatie Eerste Divisie (CED) en ben nu voorzitter van Go Ahead Eagles. Het is belangrijk te vermelden dat het proces dat nu in gang is gezet, in mijn ogen het meest constructieve is van die afgelopen periode.’

Dat blijkt niet uit de formatie van de groep van dertien clubs waarin ook Go Ahead zit. Dat is heel duidelijk een tegenbeweging in de opmaat naar een Eredivisie met zestien ploegen.

‘Die bezorgde groep was geformeerd nadat operationeel directeur van de KNVB Gijs de Jong had aangekondigd dat hij naar een competitie met zestien clubs wil. Dat was een sturende opmerking en daar was dit een logische reactie op. Maar diezelfde middengroep van dertien clubs, het hele rechterrijtje van de Eredivisie en de top van de Jupiler League, staat ook open voor een verruiming van de degradatieregeling. Dat is historisch. Twee directe degradanten en wat mij betreft spelen nummer vijftien en zestien ook nog play-offs om promotie/degradatie. Moet je eens kijken wat dat doet met de spanning onderin en de dynamiek tussen de Ere- en Eerste Divisie.’

De andere clubs, maar ook Pieter Nieuwenhuis van onderzoeksbureau Hypercube, schrokken enorm van die groep van dertien.

‘Ja, omdat ze direct in de gaten kregen dat sec een opzet met zestien clubs nu een doodlopende weg is. De grootste uitdaging is dat we te maken hebben met verschillende groepen clubs die allemaal vanuit hun eigen positie redeneren. We hebben met de Eredivisie CV en de CED twee belangenorganisaties. Dat is een groot probleem. Zij vertegenwoordigen de Eredivisie en de Eerste Divisie, en dat betekent automatisch dat je tegenover elkaar staat. Wij en zij.’

Hoe los je dat op?

‘Door één organisatie te creëren waarin het belang van het totale Nederlandse betaalde voetbal wordt behartigd, net zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland al het geval is. Omdat we dat nu niet hebben, krijg je partijen ook veel moeilijker bij elkaar. Ik begrijp het wel dat ze in de top van de Eredivisie niet bezig zijn met hoe een club aan de onderkant van de piramide vooral bezig is met de vraag of de salarissen van deze maand kunnen worden uitbetaald. En omgekeerd maakt zo’n kleine club zich niet echt druk over de penibele positie die Nederland op de UEFA-ranglijst inneemt. Het zijn twee compleet verschillende werelden en daartussen zijn nog een aantal sub-werelden. Ten eerste de groep met subtopclubs die zich geen zorgen hoeven maken dat ze degraderen en zich eigenlijk geen illusies hoeven maken dat ze kampioen worden. Daaronder zit het rechterrijtje dat met degradatie rekening moet houden en in de top van de Jupiler League zijn de clubs bezig alles zó in te richten dat ze kunnen promoveren. Probeer die belangen maar eens bij elkaar te krijgen. Hoe krijg je al die clubs zover dat ze buiten hun eigenbelang gaan denken? Daar begint het mee. Er moet dus een totaalvisie komen op ons betaalde voetbal, waarbij ik echt goede hoop heb dat het idee van één belangenorganisatie heel breed gedragen gaat worden.’

Zou die organisatie er niet eerst moeten komen, voordat er over een andere competitieopzet wordt gestemd?

‘Ik vind van wel. Het overleg is constructief, maar het proces is lastig, juist door alle verschillende groepen clubs en die twee organisaties. Om het nog ingewikkelder te maken, wordt er in de overlegstructuur om te komen tot een nieuwe opzet gewerkt vanuit drie groepen die zijn geformeerd door de KNVB en Hypercube: de top- en subtop, een grote middengroep en de Jupiler League. Je krijgt dus lotgenoten aan de overlegtafel. Dat snap ik wel, maar die groepen spreken niet dezelfde taal. Ik heb de belangen van de clubs in de Jupiler League zes jaar mogen verdedigen. Daarbij stuitte ik continu op bezwaren en tegenwerking uit de ECV bij het onderwerp samenwerking met de Eerste Divisie. De clubs in de Jupiler League werden gewoon aan hun lot overgelaten en dat is feitelijk nog steeds zo.’

De clubs werden ‘subsidiejunks’ genoemd.

‘Wat een ongelooflijk oneerbiedige en onjuiste benaming was.’

We kunnen ook niet ontkennen dat er vier clubs failliet zijn gegaan.

‘Nee, dat klopt en als we niets doen, zullen er misschien nóg vier failliet gaan.’

Survival of the fittest, noemen ze dat.

‘Ons is gevraagd te kijken naar een andere opzet van de Eredivisie, en de clubs in de Eerste Divisie is gevraagd te kijken naar een andere opzet van de Jupiler League. Maar de doelstelling zou moeten zijn dat er club- en divisie-overschrijdend wordt gedacht. Dat er wordt gekeken naar het belang van het totale Nederlandse voetbal. Kijk naar het geheel, dat moet je sterker maken. Helemaal omdat je in de besluitvorming de clubs uit de Eerste Divisie ook nodig hebt.’

Hoe wilt u het gaan doen?

‘Door bijvoorbeeld de Jupiler League mee te nemen bij de verkoop van de mediarechten van de Eredivisie. Als Studio Sport de Eredivisie-samenvattingen wil, ze verplichten ook aandacht aan de Jupiler League te schenken. In 2005 keken bij SBS 6 op de vrijdagavond geregeld zeshonderdduizend mensen naar de Eerste Divisie, mede omdat het direct na Hart van Nederland werd uitgezonden. Vrijdag keken er nog welgeteld 99.000 mensen naar het programma op Veronica, dat om 23.30 uur begon. Waarom niet de highlights van de Jupiler League in 10 tot 15 minuten direct vóór of achter de samenvattingen van de Eredivisie? Maak er één voetbal van! Als het bereik groter wordt, is er meer aandacht en word je automatisch interessanter voor sponsors. En waarom wordt, als er een grote commerciële partner voor de Eredivisie wordt gevonden, de Jupiler League daarin niet meegenomen? Maak het collectief!’

Is uw wens gezien het chronische gebrek aan solidariteit niet gewoon een onhaalbare kaart?

‘Nee, ik heb echt goede hoop dat dit mogelijk is. Als we het totale voetbal kunnen opwaarderen, is dit in het belang van alle clubs. Het vraagt alleen een andere mindset. De manier waarop directies van clubs in dit proces overleggen, rechtvaardigt mijn hoop. Er is iets aan het ontstaan. NAC Breda, De Graafschap, Sparta Rotterdam, Roda JC, Willem II en NEC weten nu allemaal wat degradatie inhoudt en realiseren zich ook dat het ze nóg een keer kan overkomen. Er is nu veel meer bereidheid erover na te denken en veel meer eensgezindheid. Er is nu een mogelijkheid om veranderingen door te voeren die ongeëvenaard zijn in de geschiedenis van het voetbal. En als het lukt vanuit één belangenorganisatie te gaan werken en de Jupiler League wordt meegenomen in de verkoop van mediarechten en andere commerciële deals, dan denk ik dat de competitieopzet ook kan worden veranderd. Steeds meer clubs beseffen gelukkig dat er geen solitaire visie op de Eredivisie kan worden gegeven. Het kan niet los staan van de Jupiler League.’

U bent niet tegen een Eredivisie-opzet van zestien clubs?

‘Nee, niet per se. Als kan worden aangetoond dat dit het beste is voor het Nederlandse voetbal, dan vind ik dat ook ik hiervoor dien open te staan, ook al zou je kunnen argumenteren dat dit niet direct in het belang van Go Ahead Eagles is. Maar het kan pas gebeuren als er afscheid is genomen van het wij en zij-denken. Ik zeg niet dat een opzet met zestien clubs niet de oplossing is. De vraag is: voor wie is het de béste oplossing? Het is zonder verdere andere veranderingen en aanpassingen in ieder geval niet het beste voor iedereen.’

De deskundigen zeggen dat met deze opzet en een kampioenspoule de spanning en de weerstand worden verhoogd en dat de kloof met het internationale voetbal kleiner wordt.

‘Maar dan help je dus alleen de top en subtop van de Eredivisie. Overigens moeten we dat ook niet overschatten. Die kloof met internationale clubs gaan we nooit meer dichten. Liverpool heeft een spelersbudget van tweehonderd miljoen euro, meer dan die van alle Nederlandse bvo’s bij elkaar. En dan te bedenken dat Liverpool het vijfde spelersbudget van Engeland heeft… Daarnaast is de Champions League nu zo opgezet dat de sterken alleen maar sterker worden. Dat wil overigens niet zeggen dat we niet de ambitie moeten hebben om in de toptien terug te keren.’

België heeft wél zo’n kampioenspoule en voor het eerst in 23 jaar heeft het drie clubs in de achtste finale van de Europa League.

‘Dat is een gegeven en dat is volgens Ivan De Witte, die medeverantwoordelijk was voor die veranderde opzet in België, een direct gevolg van die verandering. Het klopt ook dat België ons is voorbijgestreefd. Het kan een factor zijn, maar het is nooit een-op-een zo te zeggen. Misschien hebben ze wel een ongekend goede generatie. Ik geloof echter wel dat meer weerstand belangrijk is in de ontwikkeling van een speler.’

Maar volgens u kan dat op een andere manier?

‘Het moet zelfs op een andere manier, anders schieten we onszelf in de voet. Als je alleen de top versterkt en met de rest niks doet, wordt het gat tussen de top en de andere clubs alleen maar groter. En dan gaan we dus hetzelfde doen wat er op Europees niveau is gebeurd – iets waar diezelfde Nederlandse topclubs zich – terecht – juist zo tegen afzetten. Maak iederéén sterker, dan krijg je betere organisaties, betere faciliteiten, betere trainers, betere spelers, een betere doorstroming van talent en uiteindelijk dus ook meer weerstand.’

Volgens marketeer Chris Woerts is dat gemiemel van de ‘kleine luyden’. Jullie moeten je plaats kennen, meent hij.

‘Dat is hartstikke leuk voor Chris Woerts. Hij is de grootste opportunist die er in het voetbal rondloopt. Woerts, die ik ruim een jaar heb mogen meemaken in zijn rol als directeur van de Eredivisie, heeft nooit blijk gegeven dat hij in staat is te denken aan het grote belang, aan het geheel. Hij kijkt maar vanuit één invalshoek en dat is het belang van de topclubs. Hij heeft het over kleine luyden, maar die zijn de laatste twintig jaar klein gehouden door de oneerlijke verdeling van tv-gelden. Gaan we de verschillen nog groter maken of pakken we het aan? En als we dat goed doen, kan het best zijn dat we het in Nederland op termijn met minder bvo’s gaan doen.’

Hoe bedoelt u?

‘Nou, hoeveel clubs kan Nederland hebben? In 2007 stond iedereen in de Eerste Divisie achter zelfreinigende en zelfregulerende maatregelen in de Jupiler League. Er is toen een pakket eisen voorgesteld waar vrijwel iedereen het mee eens was. Daarin stond bijvoorbeeld: een minimum aantal betalende toeschouwers, een minimum eigen verdienvermogen en dat soort dingen. Iedereen zag dat er iets moest gebeuren. Maar ik was nog niet weg of de plannen werden weer ingetrokken. Ze wilden hun eigen schaapjes niet slachten. Natuurlijk moet je rekening houden met historie en sentimenten, maar we moeten ook niet weglopen voor de realiteit.’

En die is?

‘Dat er grenzen zitten aan wat betaalde voetbal zou moeten zijn. Dit is de kans om het Nederlandse voetbal te optimaliseren. Niet alleen de top, maar ook de rest. Iedereen sterker maken, maar daarbij hoort ook heel kritisch kijken naar wat nog betaald voetbal is. Het kan dan inderdaad zo zijn dat er op termijn wellicht drie of vier clubs afvloeien naar de Tweede Divisie.’

In uw visie zou je dan kunnen uitkomen op zestien clubs in de Eredivisie en wellicht zestien in de Eerste Divisie?

‘Dat sluit ik niet uit. Als we met z’n allen bereid zijn te kijken naar hoe we ons voetbal echt beter maken, dan hoort dit er ook bij. Maar pas alleen als er één betaald voetbal is, pas als de Jupiler League serieus wordt genomen en pas als de clubs die zouden afvloeien goed kunnen gedijen in de lagere divisies. Zo zou het moeten gaan.’

Toch zit er vaart in het proces, er moet al in mei over een andere opzet worden besloten.

‘Dan stellen we het maar een jaartje uit, er moet niets overhaast worden beslist. Dit is het moment om het in één keer goed te doen. Mijn voorkeur heeft het eerst een stap terug te doen en te kijken hoeveel profclubs Nederland kan hebben. Daar moeten criteria voor komen. Vervolgens moet er één belangenorganisatie komen voor zowel de Ere- als de Eerste Divisie. Dan moet het totale Nederlandse voetbal op de juiste manier commercieel worden vermarkt qua uitzendrechten en commerciële deals. We geven daarna iedereen de tijd om aan de bepaalde criteria te voldoen en na drie jaar vloeien clubs op een goede manier af naar de Tweede Divisie als blijkt dat profvoetbal voor hen niet te realiseren is. Ik denk dat het moet, het aantal bvo’s minimaliseren, maar pas nadat iedereen een faire kans heeft gekregen.’

‘Gaan we de verschillen nog groter maken of pakken we het aan?’

U pleit ook voor een andere verdeling van het geld en praat daarover in een geformeerd sub-groepje met Ajax, AZ en Heracles Almelo.

‘Klopt. Ik vind dat als meer spanning en weerstand je doelstelling is, je eerst het mediageld eerlijker moet verdelen. Dat moet sowieso gebeuren, of je nu teruggaat naar zestien clubs of niet. Nu krijgt Ajax ruim vijf keer zoveel als de nummer laatst in de Eredivisie. Leicester City kon mede kampioen worden omdat in Engeland het geld wél eerlijk wordt verdeeld (de hoogste krijgt daar 1,5 keer zoveel als de laagste, red.) en zij dus een sterkere selectie konden neerzetten. Het is natuurlijk vreemd als de Nederlandse topclubs internationaal voor een gelijkmatigere verdeling van gelden pleiten en hier in eigen land niet toe bereid zouden zijn. Dan lijkt toch het eigenbelang te overheersen. Als clubs zich op allerlei fronten kunnen verbeteren omdat ze meer geld krijgen, gaat de weerstand automatisch omhoog en is er meer spanning. Maar ik wil wederom een stap verder gaan. Ik wil dat er ook een veel grotere financiële afdracht aan de Jupiler League komt. Je kunt wel altijd kritiek hebben op wat er in de Eerste Divisie gebeurt, maar de Eredivisie heeft zelf de mogelijkheden in handen om het beter te maken. Degradatie moet een sportieve ramp zijn, geen financiële. Clubs moeten dus in een volwaardige competitie terechtkomen.’

‘Degradatie moet een sportieve ramp zijn, geen financiële’

Dat is de Eerste Divisie nu niet?

‘Nee. Los van de onzichtbaarheid van de competitie, zeker ook niet met de beloftenploegen erin. Het is competitievervalsing, omdat Jong Ajax en de anderen de ene wedstrijd een veel sterker team opstellen dan in een ander duel. Bovendien zit niemand toch te wachten op voetballen voor honderd man? De beloftenteams kunnen daarnaast geen play-offs spelen en ze voegen commercieel ook helemaal niets toe. Het is dramatisch voor de uitstraling van de Jupiler League. Ik vind ook dat er andere manieren zijn om talenten sneller te ontwikkelen. Waarom huren veel Ere- en Eerste Divisie-clubs spelers van Engelse topclubs? Omdat we ze niet meer kunnen huren van de Nederlandse top. Dat is toch niet goed voor het Nederlandse voetbal? Laat talenten van de topclubs bij andere goede Eredivisie-clubs spelen, daar worden ze veel sterker van.’

Toch wil Go Ahead met de beloften instromen.

‘Dat klopt, maar ik vind dat beloftenteams niet hoger dan de Tweede Divisie zouden moeten spelen. Als de topclubs dat een te laag niveau vinden, moeten ze hun talenten maar verhuren.’

Alles resumerend, begint volgens u de oplossing in de Eerste Divisie.


‘Ja, daar ligt de sleutel. Maak ze beter, maak er een serieuze competitie van. Alleen dan kun je eisen stellen aan wat betaald voetbal is én kan steun van het rechterrijtje van de Eredivisie voor een eventuele verkleining van diezelfde Eredivisie worden verkregen. Kom met één organisatie, verdeel het geld eerlijk, verruim de degradatiereling en geheid dat de spanning en de weerstand omhooggaan. Gooi alles in de mixer. Maar de vraag is nu: is iedereen bereid daadwerkelijk te denken aan het belang van het hele Nederlandse voetbal? Als dat niet zo is, verandert er ook niets.’
De volgende gebruiker (s) zei dank u jeoff, Frank Salemans, Bieske, Tuor, De_Lange, Zoewiezoe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2017 14:33
mvv4ever
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1173
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #475
Als je allemaal belofte elftallen erbij gaat zetten vrees ik toch echt dat er nog meer clubs failliet gaan.
Wat voor nut heeft het dat je belofte elftallen erbij gaat zetten?? Voor clubs als ons bijvoorbeeld of Telstar totaal niks.
Komen amper mensen op de wedstrijden af, kost je misschien alleen maar geld.
Ik ga liever tegen een Achilles kijken dan een Jong Ajax ofzo.
En dan nog waarvoor spelen ze mee? Helemaal niks.
En het slaat ook nergens op dat de ene week een elftal opstaat die in de uefa cup heeft gevoetbald met Ajax en dan jupiler league slaat gewoon nergens op. Ajax staat tweede en PSV 4de zegt ook al genoeg..
En wat ik soms ook lees dat er vergelijkingen worden met Spanje bijvoorbeeld dat je daar ook een Barcalona B ... Ja klopt maar daar doet geen Messi mee of andere spelers van het eerste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2017 19:49
Karakter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 692
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #476
En precies dat laatste maakt het hele verschil waarom het in Spanje en Duitsland wel werkt en in Nederland niet. De KNVB heeft weer eens koste wat kost een succesformule willen afkijken, maar voert dan maar de helft door. In Spanje en Duitsland zitten die B selecties allemaal gebonden aan een inschrijving, waardoor je niet zomaar even een A-speler terug kunt zetten voor een wedstrijdje op maandagavond. Je kunt wel goed presterende talenten mee laten spelen bij het hogere team, zoals het hoort. Het interesseert de KNVB alleen niet wat iedereen ervan denkt, want het enige dat telt zijn de topclubs. Dat wordt met de week duidelijker.

Toen België enkele jaren geleden die kampioenspoule ging invoeren, werd er in Nederland moord en brand geschreeuwd, want de nummer 1 behoort kampioen te worden (waar ik het overigens 100% mee eens ben). Nu gaan ze hetzelfde systeem invoeren. De onderbouwing? Omdat België dit jaar ver is gekomen in de Europese toernooien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u mvv4ever, Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 09:13 01 nov 2017 09:14 door jeoff.
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #477
Op VI.nl staat een goed artikel over de belfotenelftallen. Een aantal punten die hierboven door oa. Karakter worden aangehaald komen ook terug in dat artikel. Als we de beloftenelftallen niet weg krijgen, maak het dan iig eerlijker door het voorbeeld van andere landen te volgen.

www.vi.nl/pro/analyse/vier-buitenlandse-...e-eerlijker-te-maken

Het artikel is een beetje lang om te copy/pasten maar als je een VI account hebt kun je een aantal Pro artikelen gratis lezen per maand
De volgende gebruiker (s) zei dank u Tuor, Lassie80

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 22:19
Lassie80
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 220
Meer
Nieuwe opzet Jupiler League #478
Inderdaad, goed artikel en de oplossingen zijn er. Het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden...

En als de moederclubs het niet zint, zo'n solidariteitsbijdrage of het werken met stamspelers, dan mogen ze terug naar hun eigen beloftencompetitie wat mij betreft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden