Schitterend staaltje Roda-logica. Sorry voor de niet-cijfer-freaks, het kan zijn dat volgende alinea niet te volgen is.
De begroting dit seizoen was 6,5 miljoen. Voor de duidelijkheid: dat zijn dan dus de uitgaven. Het tekort was 2,3 miljoen. De inkomsten waren derhalve 4,3 miljoen. Bij die 4,3 miljoen zit een forse vergoeding vanuit de eredivisie, gedegradeerde clubs krijgen het jaar na degradatie een bedrag van 600.000 euro om de financiële klap op te vangen. Die krijgen ze komend seizoen niet meer. Dus zelfs als er qua sponsors en kaartverkoop en zo geen cent minder binnenkomt, wat ik nogal waag te betwijfelen gezien het dramatische afgelopen seizoen en de geluiden dat sponsoren en seizoenkaarthouders heel hard wegrennen, dan zou Roda maximaal 3,7 miljoen aan inkomsten hebben. Ze gaan echter doodleuk uit van een begroting van 5,2 miljoen euro voor volgend seizoen. Verschil is 1,5 miljoen euro. Maar Roda stelt zelf “maximaal” 900.000 euro tekort te komen. Het verschil daar weer tussen? Precies 6 ton. Rekent Roda nog een keer op 6 ton aan eredivisievergoeding? Of verwachten ze 6 ton meer binnen te halen aan sponsors en kaartverkoop? Linksom of rechtsom wordt er wel weer heel optimistisch gedacht.
Volgens mij mag een club volgens de regels van de KNVB helemaal niet aan een seizoen beginnen met een tekort op de begroting, behalve als iemand garant staat voor dat tekort. Komende weken wordt pokeren op niveau, want de simpele rekensom die ik maak, kan een investeerder ook maken, die weet dat 9 ton inleggen echt niet genoeg is om komend seizoen uit te zingen. Ik ben heel benieuwd met welke investeerder Roda aan komt zetten. Zal wel weer wat fraais zijn. Ik hoop dat ze sportief nog eens zo’n seizoen als afgelopen jaar hebben, dan denk ik dat ze blij mogen zijn als ze 3 miljoen aan inkomsten halen en is het gat op de begroting weer meer dan twee miljoen. Roda heeft echt de spiraal naar beneden ingezet, hopelijk blijft dat goed doorgaan!
You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
The following user(s) said Thank You: Tuor, jovkle, TPC
Please Log in or Create an account to join the conversation.