12de man

18 feb 2013 07:01 18 feb 2013 07:02 door aait wief.
aait wief
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 215
Meer
Onderwerp Auteur
12de man #1
Uitgerekend nu MVV om de titel strijdt, wordt de Geusselt leger en leger. Komt het door de nieuwe draaipoortjes?
De crisis? De club staat voor een mysterie.
door Roel Wiche
MVV? Dat was toch die club die thuis altijd met een twaalfde man speelde? Met een Latijnse sfeer op de tribunes en luidruchtige supporters, die zelf wel voor spektakel zorgden als er op het veld even niets gebeurde? Dat was zo, inderdaad. Maar juist in dit topseizoen moet MVV het publiek zowat smeken om naar de Geusselt te komen. Hoewel de ploeg van René Trost maandenlang koploper was, is het gemiddelde aantal toeschouwers (ongeveer 5500) niet gestegen.
Sterker nog, in de twee thuiswedstrijden na de winterstop zakten de recettes dramatisch. Tegen Volendam zaten er amper 4000 toeschouwers op de tribunes. En vrijdag, tegen Cambuur, zakte het aantal naar 3719. Het laagste aantal sinds 2006/07, toen de Maastrichtenaren nog roemloos in het rechterrijtje eindigden.
De MVV-top tast voorlopig in het duister, maar opmerkelijk is dat de terugloop van het publiek samenvalt met de invoering van draaipoortjes (zie foto) in de winterstop.
Fans moeten nu hun kaartjes scannen om binnen te komen, waardoor fraudeurs meteen door de mand vallen. En dat lijken er in de afgelopen jaren heel wat geweest.
Volgens voorzitter Paul Rinkens was het bepaald niet ongebruikelijk dat mensen hun seizoenskaarten vervalsten door het jaartal te veranderen.
Dat is nu niet meer mogelijk.
Rinkens: „Sinds de winterstop zijn er al tientallen mensen door de mand gevallen.We hebben hun namen genoteerd en zullen aangifte doen wegens oplichting.”
Ook een theorie: de telling van het publiek was in het verleden nattevingerwerk.
Rinkens kan zich daarbij wel iets voorstellen - ‘een van de redenen om die draaipoortjes in te voeren’ - maar kan zich niet voorstellen dat er nu plots 2000 toeschouwers in een zwart gat zijn gevallen.
Is het dan ook de crisis?
„Dat speelt een belangrijke rol.We moeten steeds vaker sponsors nabellen om te betalen. Mensen hebben gewoon minder te besteden.”De Limburger, maandag 18-2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 07:35 18 feb 2013 07:35 door Anita.
Anita
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 183
Meer
12de man #2
Vol verbazing lees ik het in de Limburger. He, misbruik? Ik heb ook wedstrijden gemist. Vakantie, griep, kou, de maandagavond en een tijdelijke mindere MVV-beleving (gedoe MVV-ultra's) en dan wakker worden en dit artikel lezen. Ik snap er niks van.
p.s. vanavond ook niet aanwezig vanwege de onmogelijke maandagavond.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 08:06
Snuf
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 206
Meer
12de man #3
Ik geloof er niks van dat er zoveel man weg zouden blijven door de tourniquets. Rinkens hamert er sinds zijn aantreden op dat fanatieke supporters plaats moeten maken voor gezinnen en hij heeft zelfs de daad bij het woord gevoegd. Dit beleid eist nu zijn tol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 08:22
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1871
Meer
12de man #4
Het wegblijven van supporters is echt een combinatie van factoren, de meeste zijn al benoemd hier

echter wil ik er toch nog eentje toevoegen, ik denk dat het huidige bestuur wel eens waar probeert om in contact te komen met haar achterban ( afgelopen vrijdag hadden we weer zo'n actie met stadionspeaker en een of andere flyer) echter denk ik dat de wijze totaal niet effectief is.

Zelf zit ik altijd op de Qpark tribune, de tribune waar volgens mij de meeste supporters zitten op een wedstrijd dag....ik kom nooit maar dan ook nooit MVV bestuursleden tegen die in contact willen komen met haar achterban of eens een wedstrijd bekijken vanaf de Qpark.

Alles is op de hoofdtribune en soms op de A-Side gecentreerd....ik geloof daarom ook dat het MVV bestuur op de eerste plaats terug in contact moet komen met haar achterban door gewoon regelmatig zich onder haar supporters in thuiswedtrijden te begeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 08:35
Armand
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 410
Meer
12de man #5
Komt ook jaren lang jupiler league voetbal vaak niet om aan te zien,Oke nu stond mvv bovenaan maar het geloof bij de meeste mensen voor kampioen te worden was/is er niet
Als ze volgend jaar weer een jaar jupiler league spelen zullen er nog minder mensen komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 08:49
Jean
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 209
Meer
12de man #6

aait wief schreef : De MVV-top tast voorlopig in het duister, maar opmerkelijk is dat de terugloop van het publiek samenvalt met de invoering van draaipoortjes (zie foto) in de winterstop.
Fans moeten nu hun kaartjes scannen om binnen te komen, waardoor fraudeurs meteen door de mand vallen. En dat lijken er in de afgelopen jaren heel wat geweest.
Volgens voorzitter Paul Rinkens was het bepaald niet ongebruikelijk dat mensen hun seizoenskaarten vervalsten door het jaartal te veranderen.
Dat is nu niet meer mogelijk.
Rinkens: „Sinds de winterstop zijn er al tientallen mensen door de mand gevallen.We hebben hun namen genoteerd en zullen aangifte doen wegens oplichting.”
Ook een theorie: de telling van het publiek was in het verleden nattevingerwerk.
Rinkens kan zich daarbij wel iets voorstellen - ‘een van de redenen om die draaipoortjes in te voeren’ - maar kan zich niet voorstellen dat er nu plots 2000 toeschouwers in een zwart gat zijn gevallen.
Is het dan ook de crisis?
„Dat speelt een belangrijke rol.We moeten steeds vaker sponsors nabellen om te betalen. Mensen hebben gewoon minder te besteden.”De Limburger, maandag 18-2


Wat een hoop flauwekul weer.
Als je het probleem niet durft te benoemen kun je het nooit oplossen.
Een avond MVV is geen gezellig avondje uit meer en dus heeft Rinkens bereikt wat hij wilde.
Alleen blijven de gezinnen weg, zelfs bij dit sportieve succes, die verwacht werden..

Schei uit met keke en schudt me nog eent in!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Danny1983

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 09:18
Lummel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 491
Meer
12de man #7
Mensen komen/kwamen naar MVV vanwege de sfeer en de passie die in het stadion aanwezig was. Maar dit is helaas als sneeuw voor de zon verdwenen. Juist deze sfeer en passie is/was het enigste wat MVV onderscheidt van ieder andere saaie Jupiler-League club.

En nee meneer Rinkens, het komt niet door de poortjes dat de mensen wegblijven. De sfeer en passie zijn verdwenen, door meerdere redenen. Geen enkele marketing-actie/maatschappelijke actie kan meer mensen trekken dan een goede sfeer in het stadion, door ons supporters!

Helaas zakt bij mij de moed in de schoenen m.b.t. het sfeer maken, ik hoop op een snelle ommekeer..
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 10:07
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3811
Meer
12de man #8
Ik kopieer mijn post uit het wedstrijdtopic van Cambuur even. Ik ben het namelijk niet eens met mensen die zeggen dat het enkel door de sfeer komt. Ook niet met mensen die suggereren dat het enkel de tourniquets zijn en dat er duizenden mensen gratis binnenkwamen. Het is een combinatie van factoren en om de discussie niet te eenzijdig te maken gooi ik even wat andere redenen in de groep:

- Het is de week na de carnaval, het is schoolvakantie. Er zijn mensen die op vakantie zijn en dus niet naar de wedstrijd kunnen. Er zijn mensen die het geld niet hebben na de carnavalsdagen. Er zijn mensen die van het thuisfront toch maar eens een avondje thuis moeten blijven na een paar dagen carnaval.

- Het is winter. Ieder seizoen opnieuw valt het me op dat we in de wintermaanden een flinke dip in toeschouwersaantallen hebben. Blijkbaar veel mooiweersupporters. Het is niet iets dat dit seizoen alleen zo is, dat is al jarenlang zo, sla de statistieken er maar op na. Gaat echt om ongeveer 1500 supporters minder als het weer dramatisch is. Het is de dagen voor deze wedstrijd bar en boos geweest qua weer. Gisteren viel het op zich wel mee, maar denk dat veel incidentele supporters toch al eerder besloten hebben “laat maar zitten met dit weer”.

- De wedstrijd was op Eredivisie Live. Helaas maar waar, zeker in de winter zijn er toch best wat mensen die zich dan bedenken dat ze lekker thuis blijven of ergens in een café gaan kijken. Een collega van me zou gaan, vertelde hij nog trots op het werk. Toen ik 10 minuten voor de wedstrijd vroeg in welk vak hij zat, had hij toch maar voor de bank thuis gekozen “want hij was kapot na een week werken en het was op Eredivisie Live”. Zo zullen er meer mensen zijn.

- Daarnaast is de sfeer inderdaad minder, overigens naar mijn mening al een tijdje. Voor het Breda-geval was het al wat minder dan in de periode Jonker/Maaskant/Capa. Ik geef daar verder nu even niemand de schuld van, maar het is gewoon zo.

- En zo zijn er vast nog meer redenen.

Mijn punt is dit: de eerste drie factoren, die gelden niet iedere thuiswedstrijd. Over een maand is het wellicht 15 graden zonder regen, heeft niemand andere plannen en is moeder de vrouw weer tevreden. Wedstrijd niet op eredivisielive. Zitten er dan 8000 man? Nee, dat verwacht ik niet. Maar wel boven de 5000. En als we tegen die tijd weer eerste staan, of tweede vlak achter de koploper, denk ik nog een stuk meer zelfs.

In dat kader iets om aan terug te denken: in 1995 zat ik een paar maanden samen met amper 1000 man bij de thuiswedstrijden van MVV. Toen ging het sportief dramatisch na enkele vette jaren (7e eredivisie). Iets meer dan een jaar later, het volgende seizoen: MVV Maastricht – FC Eindhoven op 15 februari 1997. Aantal toeschouwers: 3500. Op dat moment deden we al mee om de bovenste plaatsen! En toch maar 3500 toeschouwers? Toen had je nog geen live wedstrijden voor de eerste divisie hoor. 15 maart, Heracles-thuis: 4200 toeschouwers! 28 maart, Veendam-thuis, 4500 toeschouwers! Pas vanaf 5 april (Cambuur thuis) had Maastricht door dat MVV echt echt echt kampioenskandidaat numero uno was, en zaten er opeens meer dan 8000 man in de Geusselt. En dat terwijl MVV al die weken daarvoor toch ook echt in de top-4 stond op kleine afstand van de eerste plaats.

We weten (hopelijk) allemaal hoe dat seizoen afliep: een paar weken na Cambuur-thuis waren we kampioen in een wedstrijd waar 11000 man op afkwamen.

Ik stoor me ook aan de tegenvallende toeschouwersaantallen, maar ik denk niet dat we er overdreven veel achter moeten zoeken. Voor het grootste gedeelte zijn de toeschouwersaantallen eigenlijk in lijn met wat ze al tientallen jaren zijn en waren de jaren Jonker/Maaskant/Capa eerder een positieve uitzondering… Mensen die verwachten dat de toeschouwersaantallen alleen maar omlaag kunnen, daar ben ik het niet mee eens. Als het weer beter wordt, komen er meer mensen. Wacht maar af.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Oaktree, de bok, peter ruiver, Belurani

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 10:12
serke
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 315
Meer
12de man #9
Er word teveel gepraat over te weinig sfeer in het stadion, en dat dit minder toeschouwers met zich meebrengt.
De mensen wat er wel zitten zullen voor die sfeer moeten zorgen, en niet de mensen die er niet zijn. Gezang is volgens mij niet afhankelijk van het bestuur, dat doen WIJ !!
Als WIJ de sfeer kunnen herstellen door met de WEL aanwezige supporters vol achter onze ploeg te gaan staan (misschien ieder op zijn eigen manier) komt die sfeer vanzelf weer terug en komen de tegenstanders weer met knikkende knieën het veld op.

Het bestuur bepaald niet het gezang etc. dat doen wij, en als er dan mensen met stilteprotesten willen komen, spreek het dan uit en laat ONZE club niet in de steek omdat sommige misschien wel op hun ziel zijn getrapt.

Ultra's, angelsiders, en noem maar op zijn er maar door 1 ding en dat is US MVV, en niet anders.

Dus kom op, en laat ONZE CLUB niet in de steek, en laat zien waarom jullie ultra's, angelsiders etc zijn.

Ik ben trots op mijn club en zal dat ook altijd blijven, en ik weet zeker dat er heel veel mensen trots zijn op US MVV, laten we dat ook allemaal blijven, en naar buitenuit dragen.

Onze jongens zijn dan ook trots om voor ons te voetballen, net als wij op hen, en dan kunnen we de rest van het seizoen weer van ons laten spreken, dus komop en steun VOCAAL US MVV, en alles keump good !!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 10:16
Us Clubke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 648
Meer
12de man #10
Hoe dom kunnen mensen nog zijn om nu met die poortjes nog te proberen frauderen.
Mensen die MVV proberen te naaien moeten keihard worden aangepakt. Ik betaal en dat zou iedereen moeten doen.

Ik schaam me diep voor iets waar wij Maastrichtenaren ons altijd van distanceren, Hollanders gedrag.
Zijn we al zo laag gezonken ?

Deze mensen hebben geen liefde voor MVV, die snappen schijnbaar nog steeds niet wat er gebeurd als MVV inkomsten mist.
Recent voorbeeld, wedstrijdpremies worden niet meer betaald omdat geld die er niet is ook niet uitgegeven kan worden.
Ik zeg niet dat dit de oorzaak is, maar het geeft wel aan dat de spoeling bij MVV nog steeds fragiel is.

En als er 4000 betalende supporters zitten met minder sfeer ben ik TROTSER op de club en de supporters dan dat er meer zitten die niet betalen.
NOGMAALS ZONDER GELD GEEN MVV EN DAT WILLEN WE NIET.



Andere zaken mbt. de nasleep van de oefenwedstrijd tegen NAC zijn hier niet van toepassing, dit loopt nu op het eind. (met goede hoop)
Dan waren de toeschouwers aantallen wel eerder ZO laag geweest.
Het koude weer, de heersende griep en de financiën (Carnaval en huidige crisis) zijn meer de oorzaken.

Maar dat er mensen zijn die nu niet meer komen omdat ze nu moet betalen ONGELOFELIJK. En dat al jaren lang !



Mijn enigste kritiek is dat het bestuur zuiniger moet omgaan met die mensen die wel betalen en wel komen........en die steeds terug komen.
Ga er AUB niet vanuit dat die steeds blijven terug komen en door alle pijlen te richten op mogelijke nieuwe supporters.
Koester wat je hebt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u serke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 13:38
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Meer
12de man #11
Ik heb met grote verbazing het bericht gelezen dat er kennelijk zoveel mensen met vervalste seizoenskaarten binnen komen.
De eerste vraag die ík me stel is, hoe is dat überhaupt mogelijk? Mijn seizoenskaart is een elk jaar veranderend plastic voorgedrukt kaartje. Hoe kun je dat eenvoudig vervalsen? Zal mijn naiviteit wel zijn.

Veel zorgwekkender is dat, áls dit klopt, we inderdaad ons serieus zorgen moeten maken over het draagvlak van de club.
We kunnen als supporters allerlei acties starten en steunen zoal Veer Zien MVV maar wat heeft het voor zin als we dat doen voor een stel aso's die lekker gratis op vrijdagavond naar ONZE club komen kijken? Laat Rinkens die uitvreters maar aanpakken. Het is dat privacy wetgeving het verbiedt maar liefst zou ik ze op dit forum met naam en toenaam willen noemen.
Ik ben écht pissed off hierover!
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard, MVV4life, Jacques, Us Clubke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 13:44
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3811
Meer
12de man #12
Eens met Boschpoort, al ben ik wat minder pissed off. Helaas steekt de mens nu eenmaal zo in elkaar, uitvreters heb je altijd en overal. Ook met de poortjes zullen er ongetwijfeld wel weer mensen manieren gaan vinden om gratis binnen te komen, hopelijk is het hiermee wat minder gemakkelijk dan het vroeger blijkbaar was.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 13:47
Jean
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 209
Meer
12de man #13

Boschpoort schreef : Ik heb met grote verbazing het bericht gelezen dat er kennelijk zoveel mensen met vervalste seizoenskaarten binnen komen.
De eerste vraag die ík me stel is, hoe is dat überhaupt mogelijk? Mijn seizoenskaart is een elk jaar veranderend plastic voorgedrukt kaartje. Hoe kun je dat eenvoudig vervalsen? Zal mijn naiviteit wel zijn.

Veel zorgwekkender is dat, áls dit klopt, we inderdaad ons serieus zorgen moeten maken over het draagvlak van de club.
We kunnen als supporters allerlei acties starten en steunen zoal Veer Zien MVV maar wat heeft het voor zin als we dat doen voor een stel aso's die lekker gratis op vrijdagavond naar ONZE club komen kijken? Laat Rinkens die uitvreters maar aanpakken. Het is dat privacy wetgeving het verbiedt maar liefst zou ik ze op dit forum met naam en toenaam willen noemen.
Ik ben écht pissed off hierover!


Kijk eens in je eigen omgeving?
Waar ik 2/3 jaar geleden met een grote vriendengroep naar MVV ging, waaronder veel mensen die niets met voetbal hebben maar puur voor de gezelligheid kwamen, zijn er nu nog maar enkele over van deze groep.
En van deze groep betaalde iedereen zijn kaartje!!!

Schei uit met keke en schudt me nog eent in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 13:52 18 feb 2013 13:54 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
12de man #14
Ik heb hier eens over liggen nadenken. Wat voor een codering die skidata poortjes zouden gebruiken en of dat systeem wel echt waterdicht is. De huidige seizoenskaarten zijn uitgegeven voordat de tourniquets er waren, misschien dat vanaf volgend seizoen een zwaardere encryptie wordt doorgevoerd en dat MVV nu gebruik heeft gemaakt van een tijdelijke aanpassing voor de huidige seizoenskaarten?

De pasjes opzicht zijn makkelijk na te maken als je de connecties hebt, maar de code op het pasje zelf moet uniek zijn. Het is een kwestie van de betaalde pasjes activeren, en alle combinaties buiten dat spectrum deactiveren. Dan is je systeem 100% waterdicht. En mocht het een replica zijn van een bestaand pasje, dan kan er sowieso maar één pasje naar binnen.

Het grote lek kan zijn de losse kaarten, dat de combinatie daarvan niet waterdicht is? Maar dat moet MVV zelf kunnen natellen op het systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2013 14:05 18 feb 2013 14:06 door jeoff.
jeoff
Administrator
Administrator
Berichten: 1922
Meer
12de man #15
Toch een vreemd verhaal, want volgens mij werden voorheen alleen de SC kaarthouders van dit seizoen + de verkochte losse kaartjes geteld?

Of stonden er echt mensen bij de ingang het aantal bezoekers te tellen? Zo nee, dan werden mensen met een valse SC kaart ook niet geteld bij het aantal aanwezigen.. of mis ik iets?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden