FC Twente - MVV

16 okt 2018 14:25 16 okt 2018 14:33 door Jacques.
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3815
Meer
FC Twente - MVV #46
Boschpoort, ik kopieer hieronder het bericht van de supportersclub.

Op last van de politie en de knvb mag er op de heenweg geen, maar dan ook geen alcohol gedronken worden. Dit geldt voor alle bussen! Als bij tussentijdse controle (die dus zeker gaat plaatsvinden) blijkt dat er alcohol gedronken word, word de hele bus terug naar Mestreech gestuurd. Terug na de eclatante 0-4 overwinning mogen we wel aan hier bier. Deze regels komen vanuit de lokale driehoek. Eerst mocht er de hele rit geen alcohol gedronken worden maar gelukkig hebben we ten minste terug nog kunnen regelen. Daarnaast zal er ID controle plaatsvinden.


Zoals ik het lees, geen bier op de heenweg in de bus, maar je kunt wel vooraf een paar biertjes drinken in de kroeg. Een blaastest verwacht ik dan niet. Met die controle daar stelde ik me dus vooral bij voor dat gekeken wordt of er bier verkocht/gedronken is in de bus op de heenweg. Simpel checken of de kratten bier ongeopend onder de bus staan en er geen lege blikken bier door de bus slingeren, zeg maar.

Daarnaast is een ID controle niet een controle waarbij een foto gemaakt wordt.

Wellicht naïef van mij, wellicht niet goed genoeg gelezen, maar ik heb het idee dat dát deel van de onvrede is, dat meer mensen het zo interpreteerden als ik.

De politie heeft zich helemaal niet aan "de afspraken" gehouden. Die hebben wat dingen er aan toegevoegd die vooraf niet gecommuniceerd waren. Althans, zo komt het op mij over.

Overigens stoor ik me aan het constante gebruik van "de afspraak"/"er was afgesproken". Nee, er is niets afgesproken, er is eenzijdig iets opgelegd.

[edit] additioneel stoor ik me al jaren aan het gemak waarmee bezoekende fans zodanig worden behandeld dat ze de aftrap van de wedstrijd missen. Die schuld wordt ook nu weer heel gemakkelijk extern gelegd. Maar als je ziet hoe vaak het gebeurt en vaak door routekeuzes van begeleidende agenten dan kan ik niet anders dan concluderen dat het heel erg bewust is.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Tuor, M.V.V. 1902

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 14:28
Maosbrögk
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 897
Meer
FC Twente - MVV #47

Boschpoort schreef : Als je weet dat de afspraak is dat er niet gedronken mag worden én dat aangekondigd is dat dit onderweg gecontroleerd gaat worden, neem je dus willens en wetens het risico dat je de wedstrijd niet haalt als je toch aan de drank gaat en weigert mee te werken aan de controle. Je kunt van alles vinden van die controle en de wijze waarop maar over het feit dat je terug gestuurd wordt moet je dan ook niet zeiken.


Wat was dé afspraak? Volgens mij, en dat zie je ook in het bericht van de politie hieronder, was de afspraak: geen alcohol in de bus op de heenweg. En dat wordt gecontroleerd (kijken of er alcohol aanwezig is in de bus). Volgens is hier aan voldaan.
Er wordt nergens iets gezegd dat mensen geen alcohol mogen hebben gedronken vóór het instappen. Nogmaals, ik heb het niet over laveloze mensen, maar gewoon paar biertjes. Dan heb je geen alcohol bij je onderweg, maar zit de alcohol nog in je lijf bij Enschede. Dan wordt je daar gecontroleerd op het bij je hebben van alcohol in de bus (wat dus volgens afspraak niet mag) én het in je lijf hebben van alcohol (waar niets over afgesproken is).




======================
Voetbalsupporters weggestuurd? Hoe het precies zit.

We merken dat er vragen zijn over het politieoptreden gisteren rondom de wedstrijd van FC Twente tegen MVV Maastricht in de De Grolsch Veste. We leggen daarom graag uit hoe het zit.

Bij elke voetbalwedstrijd is ons uitgangspunt dat we er samen met FC Twente en de Gemeente Enschede proberen te zorgen dat bezoekers kunnen genieten van een leuk en veilig sportevenement. Daarom maken we een zogenaamde 'risico-inschatting'. Hoe groot is de kans op ongeregeldheden? En welke maatregelen zijn nodig om de wedstrijd voor iedereen zo veilig mogelijk te laten verlopen?

Op basis van politie-informatie en eerdere negatieve ervaringen met supporters van MVV, hielden we rekening met ongeregeldheden. Daarom is besloten dat de supporters van MVV uiteraard welkom waren in Enschede, maar wel onder een aantal voorwaarden. Zij werden onder begeleiding in bussen naar de Grolsch Veste gereden en onderweg alcohol drinken was niet toegestaan. Dit is afgelopen woensdag gecommuniceerd naar MVV, waarbij ook duidelijk is gemaakt dat deze afspraak gecontroleerd én gehandhaafd zou worden.

Gisteren zijn de zes supportersbussen ook daadwerkelijk gecontroleerd. Dit gebeurde niet bij het stadion, maar bij het Arrestantencomplex in Borne. Vier van de zes bussen werden zonder problemen doorgelaten, maar twee bussen werden teruggestuurd naar Maastricht. De supporters van deze bus weigerden een controle, maar door agenten werd geconstateerd dat in deze bussen alcohol en drugs was gebruikt. Een lange rit voor niets voor de supporters, maar ook zij waren op de hoogte van de afspraken.

De twee bussen zijn onder politiebegeleiding terug gegaan naar Maastricht. In Deventer werd een korte stop ingelast, waarbij supporters niet meer terug wilden in de bus. In zo’n geval vorderen we dat de supporters de bus ingaan, om ongeregeldheden of mogelijke terugkeer naar het stadion te voorkomen. In plaats van de bus in te gaan werden enkele supporters vervelend en keerden zich tegen de politie. De Mobiele Eenheid heeft er vervolgens voor gezorgd dat de supporters alsnog de bus in gingen. Daarna zijn de bussen rustig richting Maastricht gegaan.

De wedstrijd in Enschede is veilig en rustig verlopen. De punten gingen helaas wel mee naar het zuiden.

#politie #Enschede #Maastricht #iedereenveilignaarhetvoetbalstadion
Tubantia RTV Oost 1Twente Enschede
De volgende gebruiker (s) zei dank u Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 15:16
omnisciens
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 279
Meer
FC Twente - MVV #48
Wij red. Supportersclub en de andere groepen zijn vooraf ingelicht met het feit dat ons nadrukkelijk afgeraden werd alcohol op de heenweg te schenken en te drinken. En dat we niet over de Duitse wegen mochten rijden. Dat men zou controleren werd wel gezegd. Maar niet hoe, je kan ook denken aan controle bij het instappen van bij zich hebben van drank bijvoorbeeld. Dat men een blaastest ging afnemen was echt het laatste waar wij op gerekend hadden. Daarnaast is doelbewust qua timing het zo uitgekiend dat je net op tijd net te laat binnen komt. Echt walgelijk. Pure provocatie en zorg dan maar eens dat je niet hapt anders ben je alsnog de sjaak. Dit krijgt zeker nog een staartje. Ze willen dat je hierdoor liever thuis blijft, eigenlijk zou je nu juist iedere wedstrijd volle bak erheen moeten gaan. We laten ons verdomme toch niet wegjagen

Zonder inzet, geen waardering
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques, Tuor, De Zwarte Vogel, M.V.V. 1902, Zoewiezoe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 15:18 16 okt 2018 15:24 door Tuor.
Tuor
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 426
Meer
FC Twente - MVV #49
Dat perscommunique rammelt aan alle kanten en is opgesteld door zo'n typische persvoorlichter die net een cursus informatiemanagement heeft gedaan. Hele bericht is puur gericht op het schoonvegen van het straatje van de politie. Waarbij vooral de indruk wordt gewekt dat de politie enorm welwillend was, het beste voor heeft met de voetbalsupporter (#iedereenveilignaarvoetbalstadion) en eigenlijk volledig tegen haar zin in de bussen heeft moeten terugsturen. Het constante gebruik van het woord afspraak, alsof het een wederzijdse overeengekomen iets betreft, is in dat kader heel bewust gekozen en daarom hilarisch. Evenals de zinsnede dat 4 van de 6 bussen 'zonder problemen' door konden rijden, terwijl dat zo soepel ging dat die bussen 10 minuten te laat in het stadion waren. Ook het idee dat supporters op een parkeerplaats onder begeleiding moeten gaan plassen omdat ze anders de bus kunnen kapen en daarmee alsnog naar het stadion zouden kunnen rijden is om je dood te lachen. Dit kun je toch niet met droge ogen beweren? Nog even los van de 'eerdere negatieve ervaringen met MVV supporters'. Eerdere negatieve ervaringen? Uit 2000, toen we voor het laatst die kant op moesten? Iedereen die een beetje verstand heeft van hoe het in Nederland bij uitwedstrijden er in het algemeen aan toe gaat weet dat hele bericht gewoon grotendeels flauwekul is. Het jammere is dat 90% van het volk dit leest en niet verder komt dan 'keihard aanpakken dat tuig'.

Nee, de politie heeft gewoon lekker willen laten zien hoe daadkrachtig ze wel niet zijn en gehoopt ermee weg te komen omdat het toch 'maar' MVV is. En komt nu met dit bericht, waarschijnlijk omdat ze niet verwacht hadden dat er alsnog zoveel ophef zou komen. Dan is sociale media toch wel handig! Hoop dat de gedupeerden er een zaak van kunnen maken en klachten kunnen indienen. Geef ze inderdaad op zijn minst een hoop administratief kut werk te doen door zo'n verzoek in te dienen als Boschpoort beschrijft.

Wel grappig om te zien dat Tubantia als lokale krant het opneemt voor de eigen gemeente en bewust onze aanhang probeert af te schilderen als zwaar agressief, en dat 1Limburg uiteraard zich hier meteen bij aansluit. Jammer, want er zit best een aardig verhaal hierin waarin falen en overdreven politieoptreden waarbij mogelijk burgerrechten getreden worden een rol spelen. Maar goed, makkelijke en domme koppen over hooligans die de bus in worden geslagen doen het natuurlijk veel beter op sociale media en leveren veel meer clicks op. En los van dat moet anders ook onderzoek gedaan worden, dat is ook veel te veel werk voor de journalistieke crème de la crème van Limburg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u De Zwarte Vogel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 15:24 16 okt 2018 15:25 door mvv supporter.
mvv supporter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 844
Meer
FC Twente - MVV #50
Ik wil niet eigenwijs zijn, maar iedereen weet dat controle op alcohol door middel van een blaastest zal gebeuren. De bus doorzoeken op blikjes is niet echt een optie aangezien er altijd een manier is die te dumpen, het is tenslotte geen schoolreisje. Ik verwacht dat ook iedereen weet dat een blaastest niet aangeeft hoe laat jij gedronken hebt. Zodoende kan niet uitgesloten worden of je wel of niet in de bus gedronken hebt. blaas je na 2 uur rijden nog steeds positief dan heb je toch enkele pilsjes voor de reis achter over gegooid. anders zou je niets meer positief moeten blazen.
Ik wil hier niets mee goed praten of iemand verdedigen, maar het is wel een risico wat je neemt door te drinken voor de bus reis.
Ik vind dat de communicatie van de politie vele malen beter had mogen zijn, zeker als het aankomt op het nemen van een alcohol test en het maken van foto's van ID en dergelijke. maar om nu te verwachten dat ze de bus op blikjes gaan controleren vind ik ook weer erg flauw en makkelijk te roepen.

Ik blijf het een grote naai actie vinden en ik wens niemand toe om terug naar huis gestuurd te worden. zeker niet als je zolang in de bus gezeten hebt en 35 euro hebt betaald.

Verder was ik er niet bij en kan ik er ook niks over zeggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 15:59
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Meer
FC Twente - MVV #51
Nou, IK had een blaastest voor niet bestuurders echt niet verwacht.
Vind het ook zwaar overdreven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u M.V.V. 1902

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 16:46
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 923
Meer
FC Twente - MVV #52
De vraag is ook of de blaastest in dit geval wel is toegestaan. Er is immers geen sprake van geweldpleging en van actieve deelname aan het wegverkeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 19:22
M.V.V. 1902
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 532
Meer
FC Twente - MVV #53
MVV gaat in ieder geval de gang van zaken aan de kaak stellen.

www.mvv.nl/nieuws/mvv-stelt-vragen-bij-o...litie-nav-twente-mvv

De club heeft kennelijk getuigenissen van supporters en stewards binnen en wil nu duidelijkheid van de politie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Tuor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 19:45
Josef1982
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 61
Meer
FC Twente - MVV #54
Op een filmpje zag ik iemand in hesje met MVV embleem op de borst tussen de me staan. (Suppoost?)Het keek verontwaardig en leek ook te vragen waarom er zo opgetreden werd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2018 12:49
mvv supporter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 844
Meer
FC Twente - MVV #55

Boschpoort schreef : Nou, IK had een blaastest voor niet bestuurders echt niet verwacht.
Vind het ook zwaar overdreven.


Een blaastest is ook zeker overdreven en slaat in mijn ogen ook nergens op.
Maar ik zou niet weten op wat voor manier je deze controle dan kunt uitvoeren.
Je kunt niet een bus gaan doorzoeken die op de heenweg 3/4 keer gestopt is voor een rook pauze.
Logischerwijs zouden bij dat soort stops de blikjes weg gegooid kunnen worden.

Kan iemand bevestigen of de bussen die door mochten gaan wel allemaal een blaastest gehad hebben en ook ID en foto.
Ik meende ergens te horen dat een deel mocht doorrijden omdat er ander niet voldoende tijd was om alles te controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2018 21:38
Driver
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 373
Meer
FC Twente - MVV #56
Gewoon schandalig dit politie optreden!! Gelukkig hebben de Mvv supporters genoeg filmpjes gemaakt waarop te zien is dat de politie proportioneel geweld gebruikt terwijl er totaal niets aan de hand is. Het is toch ongelooflijk die agressie van deze politiemensen, dat dit in ons land mogelijk is. Deze opgefokte politiemensen verdienen een flinke straf en zouden nooit meer een functie als politieman mogen uitvoeren!! Ik ben tegen geweld maar door dit optreden ontstaat juist geweld!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2018 00:54 18 okt 2018 04:09 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 794
Meer
FC Twente - MVV #57
Wat is er nu precies afgesproken over het drankgebruik/alcoholgebruik bij de busreis van MVV-supporters van Maastricht naar Enschede? Heeft iemand daar de precieze, officiële, omschrijving van, het liefst geformuleerd door de lokale driehoek (doorgaans: burgemeester, officier van justitie, politie) van Enschede of een vertegenwoordiging daarvan?

Ik kan me voorstellen dat er afgesproken is dat er geen alcoholistische drank in de bus mag worden gebruikt. Maar ik kan me niet voorstellen dat er bovendien is afgesproken dat supporters voor de aanvang van de busreis geen enkele milligram alcohol in hun bloed mochten hebben.

Problematisch van de (eventuele) afspraak dat er in de bus geen alcohol mag worden gedronken, is dat die afspraak niet door de politie van Enschede kan worden gecontroleerd. Dat zou alleen kunnen als een politieagent uit Enschede een hele busreis van Maastricht naar Enschede heeft meegemaakt. En dat is niet gebeurd. Kijk, ik kan als MVV-supporter die met de supportersbus in Enschede arriveert best wel wat alcohol in mijn bloed hebben zitten (thuis voor de busreis een paar pilsjes gedronken), zonder dat ik tijdens de busreis Maastricht - Enschede alcohol heb gedronken. Dan slaan de alcohol(blaas)controles in Enschede toch nergens op?! Die alcoholcontroles bewijzen alleen maar dat ik alcohol in mijn bloed heb zitten en niet dat ik die alcohol in de busreis naar Enschede tot mij heb genomen! De Enschedese blaascontroles konden en mochten dus absoluut niet worden gebruikt om te bewijzen dat de afspraak was geschonden dat er geen alcohol tijdens de heenreis naar Enschede mocht worden gebruikt.

Of gaat de politie (in opdracht van de burgemeester) uit Enschede bepalen dat ik 's middags in Maastricht om 12.00 uur, lang voor de aanvang van de busreis, geen enkel pilsje mag drinken? Of dat ik als MVV-supporter alleen toegang krijg tot het stadion van Twente als ik een alcoholpercentage van 0,0 heb? Of dat ik moet kunnen bewijzen dat ik dik 24 uur geen alcohol heb genuttigd? Dat zou toch echt veel te ver gaan. We leven toch niet in een politiestaat, alhoewel de burgemeester van Enschede - de zoveelste quasi-stoere fatsoensrakker die vroeger veel werd gepest? - daar anders over schijnt te denken. Ik snap de collectieve weigering van de MVV-supporters om te blazen volkomen.


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
Steun MVV in deze bange tijden (april 2024) met een gift: www.gofundme.com/f/noets-de-mood-verlore-heet-steun-us-mvvke
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques, Tuor, jovkle

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2018 10:44
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Meer
FC Twente - MVV #58
Zo, om het iedereen die dat wil gemakkelijk te maken, bijgaand de voorbeeldbrief die je aan de politie Twente kunt sturen om hun te vragen welke persoonsgegevens zij verwerken van je. Iedereen heeft dit recht op basis van de AVG.
Gemakkelijkst is dit verhaal te kopieren, je eigen gegevens in te vullen en te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Aan:
Politie Twente
Hermandad 2
7511 JN Enschede

18 oktober 2018

Onderwerp: informatie over mijn persoonsgegevens

Geachte heer, mevrouw,

Mogelijk verwerkt uw organisatie persoonsgegevens van mij. Concreet wil ik graag weten of u mijn
persoonsgegevens verwerkt.
Verwerkt u mijn persoonsgegevens? Dan verneem ik graag:

om welke gegevens het gaat;

wat het doel is van het gebruik;

aan wie u de gegevens eventueel heeft verstrekt

welke passende waarborgen voor doorgifte u heeft getroffen als u deze gegevens heeft
doorgegeven aan een ander land of aan een internationale organisatie;

wat de herkomst is van de gegevens, als deze bekend is.

hoe lang de gegevens naar verwachting zullen worden opgeslagen;

of er sprake is van geautomatiseerde besluitvorming, waaronder profilering. In dat geval wil ik
graag weten wat de onderliggende logica hiervan is. Wat is uw belang en wat zijn de verwachte
gevolgen van deze geautomatiseerde besluitvorming voor mij?
Ik beroep me voor mijn verzoek op artikel 12 en 15 eerste lid van de Algemene verordening
gegevensbescherming (AVG).

Wat vraag ik aan u?
Ik ontvang graag van u binnen een maand een antwoord op bovenstaande vragen en
afschrift van alle persoonsgegevens die van mij worden verwerkt. Op basis van de
Algemene verordening gegevensbescherming mag u hiervoor geen kosten in rekening brengen.
Gebruikt u mijn persoonsgegevens niet? Dan ontvang ik daarvan graag een schriftelijke bevestiging.

Met vriendelijke groet,
[naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
De volgende gebruiker (s) zei dank u jeoff, Anna D., jovkle, M.V.V. 1902

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2018 13:20
AngelsideE
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 41
Meer
FC Twente - MVV #59
Weet niet waar je dit gehoord hebt, maar dit is onjuist.
Ik zat in de eerste lichting met bussen en IEDEREEN (zelfs een opa en een oma) moesten de bus verlaten.
Één voor één stapte we uit op aangeven van meneer met de pet en de knuppel in de aanslag. We moesten
ons ID afgeven waarbij er hiervan foto's werden gemaakt. Ook moest 1 op de 2 supporters blazen, zelf heb ik ook moeten blazen.
Ondertussen stonden de politiehonden op 3 meter afstand lekker op je te blaffen en stond er een peloton goofies klaar voor als het mis ging.
Want ja wij zijn echt grote criminelen. Oh en niet te vergeten, werden alle hekken van de parkeerplaats van het politiebureau gesloten, want ja we zouden kunnen wegrennen...

Vervolgens om 16.30 uur mochten we onze weg vervolgen richting het stadion (we moesten nog zeker 20 minuut rijden). De sfeer in de bus was doodgeslagen, nadat iedereen als grote crimineel behandeld was geworden.

In het stadion aangekomen werden we weer gefouilleerd en stonden de drugshonden in het stadion klaar. Uiteindelijk waren we ongeveer 10 minuut te laat in het stadion.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Anna D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2018 22:27
Kletswief
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 420
Meer
FC Twente - MVV #60
Merci Boschpoort, mailtje is verstuurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden