Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet!

19 nov 2019 02:36 19 nov 2019 11:10 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 748
Meer
Onderwerp Auteur
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #1
In de rubriek 'MVV Algemeen' - ik vind dat een nietszeggende titel voor een rubriek - wordt onder andere gesproken over vuurwerk op de tribune of op het veld. Nou, volgens sommigen gaat vuurwerk op het veld te ver, maar moet vuurwerk op de tribune kunnen. Iemand schreef: "Over vuurwerk gesproken, ik heb nog nooit vuurwerk afgestoken. Maar ik vind dat vuurwerk erbij hoort! Fuck de knvb!".

Fuck de KNVB? Heel dapper en stoer gezegd. Erg cool! Maar in stadions in Nederland waar betaald voetbal wordt gespeeld, gelden KNVB-regels. En de KNVB is heel duidelijk: vuurwerk (al is het een rotje van 50 cent) is in het hele stadion verboden. Als supporters die regel overtreden, kost dat de club van die supporters geld.

Weet je waar ik me als gewone MVV-supporter en als Veer Zien MVV-sponsortje flink aan erger? Dat er supporters van MVV zijn die menen dat vuurwerk op bijv. de tribunes gewoon moet kunnen! Fuck de KNVB! Bij de wedstrijd Den Bosch - MVV staken enkele MVV-supporters vuurwerk af. Geweldig idee! Fuck de KNVB! Weten jullie wat die stoere gedrag MVV kost? Een boete van 10.000 euro van de KNVB en een rekening van plm. 8.000 euro voor door vuurwerk vernielde stoeltjes in het stadion van Den Bosch. Dat is, sainte-kut nein, 18.000 euro die MVV moet betalen. Hoppa, Veer zien MVV draagt het nodige bij aan de financiën van MVV. Ik heb als VZM-sponsor het idee dat mijn maandelijkse bijdrage uiteindeliijk o.a. gebruikt wordt om de boetes van die vuurwerk-supporters te betalen. Daar heb ik geen zin in.

De conclusie moge duidelijk zijn: ZOGENAAMD STOERE KNVB-FUCKERS, STOP (hier stond een onnodige vloek) MET ELKE VORM VAN VUURWERK (OOK OP DE TRIBUNES) WANT DIT KOST MVV ONGELOFELIJK VEEL GELD!


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
De volgende gebruiker (s) zei dank u Sandro, Punterke, Boer458, De Zwarte Vogel, bokkesprongen, M-MVV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 05:59 19 nov 2019 06:00 door opadiehard.
opadiehard
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2350
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #2
Beste BEN, je mag die VLOEK in het dat vetgedrukte achterwege laten vind dit niet gepast...gr opa.

....
De volgende gebruiker (s) zei dank u Ben Salemans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 07:35
mvvke4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 735
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #3
Ik snap dat vuurwerk niet mag en dat dit mvv geld kost.
Maar vroeger konden hier nog afspraken over gemaakt worden met de club, nu wordt het illegaal gedaan en is er geen controle meer.
Waarom wordt hier door de clubs niks tegen gedaan?
Vuurwerk (mits gecontroleerd door de club) is namelijk sfeer verhogend.
Ik denk als je 10 supporters zou vragen er 8 voor vuurwerk zijn.
Daarom zei ik fuck de knvb.
Voetbal is van het gewone volk! Dat die bobo's zich er niet mee bemoeien!
De knvb is een dictatuur, er is geen enkele club die er tegen in gaat en naar zijn achterban luistert!
De supporters wordt nergens om gevraagd.
Hetzelfde geld voor de jong Teams daar heeft ook niemand om gevraagd.
En ja de clubs zijn de knvb, ja dat weet ik dat zeg ik net die luisteren niet naar hun achterban.

Ja ik zei fuck de knvb. En fuck jou want ipv de moraalridder uit te hangen kun je misschien meedenken hoe we de clubs kunnen bewegen dit gecontroleerd toe te laten!

Verstuurd vanaf mijn motorola one vision met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 07:50
Klomeleer
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 72
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #4
Het afbraak voetbal van de heren Usta en Elsen kost MVV en VZM vele malen meer geld Ben! Of moet ik zeggen Penders? Lekker de problemen afschuiven op de supporters...
De volgende gebruiker (s) zei dank u Ster_Drager, Ben Salemans, Sjeng043

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 08:14
mvvke4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 735
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #5
Vroeger melde je dit een paar dagen van te voren bij de beveiliging die gaf je een bevestiging of de vraag dit een andere wedstrijd te doen. Dan stond op papier wie vuurwerk wou afsteken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 08:42
pinobel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 956
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #6
Hoewel ik vuurwerk (fakkels!) zelf ook zeer sfeerverhogend vindt, deel ik toch de mening van Ben. Waarom zou je willens en wetens je eigen club een boete aansmeren? MVV kan aan dat verbod niks doen (hoogstens proberen met alle andere clubs samen) en dus is het verboden. Die centen zouden we goed voor andere zaken kunnen gebruiken want het is voor MVV veel geld. En nee ik ben echt geen moraalridder en vindt het ook jammer maar ik zal mijn club nooit schade willen berokkenen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Punterke, middenstip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 08:56
mvvke4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 735
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #7
Zoals ik in een andere post al aangeef ik heb ook nog nooit vuurwerk in het stadion afgestoken. Maar vond ik dat het vroeger beter geregeld was. Het hoort nu eenmaal bij voetbal en als je het verbied gaat men het illegaal doen. Dat is niet tegen te houden. Dus kun je beter samen nadenken over hoe dan wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 09:58
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #8
@mvvke4life
Dus je wil er samen met de club over nadenken hoe je de knvb regels gaat overtreden, onder het motto ‘beter gecontroleerd dan illegaal’.
Uhm, jij denkt dat de knvb dat wel goed gaat keuren? (Wellicht kun je bij feestelijke aangelegenheid een uitzonderingsverzoek aanvragen, zoals bij een playoffs finale.)

Boe is dat feeske?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 10:02
webmastersfm
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 537
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #9
Wat de toegevoegde waarde van dit topic weer is..... Hersenscheetjes om 2.30u. waarom quote je die uitspraak gewoon niet van dat vuurwerk. Direct en indirect betalen we ook aan die lapzwanse die nu onze club verneuken. We weten ondertussen wel dat je de activiteiten van je broertje dekt. Graag slotje. Voegt Niks toe.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, Sjeng043

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 10:08
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 806
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #10
Na het grote schandaal wat zich afspeelde in de wedstrijd Fc Denbosch -Excelsior zal de KNVB ,Politiek enz. zorgen voor nog hogere straffen bij supporters incidenten bij voetbalwedstrijden ,

Dus wij moeten als supporters nu past op de plaats maken en nederig zijn ,het zal niet bij boetes blijven ,denk maar eerder aan punten aftrek en nog hogere
boetes en wedstrijden zonder publiek .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 10:41
M.V.V. 1902
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 527
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #11
Vooropgesteld: er is geen enkel steekhoudend argument te bedenken waarom vuurwerk in het stadion wel zou mogen. Volgens de KNVB mag het niet dus dan ben je als voorstander van vuurwerk snel uitgeluld.
Maar (je voelde ‘m waarschijnlijk al aankomen) ik vind siervuurwerk bij het voetbal sfeerverhogend. En daarmee bedoel ik fakkels en rookpotten. Geen knalvuurwerk! Ik houd van een stadion als rauwe heksenketel, maar binnen de grenzen van het betamelijke. Dus zoals gezegd wel fakkels en rookpotten op (een eventueel aangewezen) tribune en wel grote vlaggen en doeken over het publiek. Maar gewoon niets(!) op het veld gooien. Het is wellicht niet het sociaal wenselijke antwoord, maar ik vind het sfeer verhogend.
Simpel gezegd: het ziet er vet uit. En dat is de paradox: het mag niet, maar ziet wel mooi uit. Als je kijkt naar beelden in de media zie je toch vaker een sfeerfoto met vuurwerk. En om een reden: het is een intenser, sfeervoller beeld.
Je zag het recent bij Top Oss - Volendam, NAC - Eagles en Feyenoord - Young Boys. Overal fakkels en/of rookpotten. Dat is natuurlijk nog steeds geen reden om het hier ook te doen. Want, zoals gezegd, het mag niet. Maar het levert dus wel mooie plaatjes/sfeer op.
De crux zit ‘m natuurlijk in het risico dat vuurwerk met zich meebrengt. Dat snap ik ook. En je moet maar hopen dat iedereen er verantwoord mee omgaat. Dus ik snap alle haken en ogen die aan het afsteken van fakkels zitten, maar het eindresultaat vind ik stiekem wel mooi. Voor de goede orde: ik steek zelf geen vuurwerk af (ook niet met de jaarwisseling). Het gevoel zegt ja. Het verstand zegt nee.
Nog even terugkomend op de ‘grenzen van her betamelijke’. In algemene zin: laten we elkaar niet aanspreken met ‘fuck jou’ en dat soort termen. Ik snap het wel. Actie reactie. Maar krachttermen halen mijn inziens de inhoud van een betoog onderuit. Het leidt de aandacht af van waar het uiteindelijk om gaat: inhoudelijke discussie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Frank Salemans, Lassie80

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 11:36
Frank Salemans
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 758
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #12
De ervaring van de afgelopen pak-hem-beet afgelopen tien jaar is dat georganiseerd (door brandweer en club mede geregisseerd) vuurwerk zeker sfeerverhogend is, maar dat dit voor veel supporters/toeschouwers toch te clean is. De kick om zelf vuurwerk af te steken is veel groter. Niks te maken willen hebben met mensen die zich aan de spelregels houden (die op deze site vaak worden weggezet als, "moraalridders", so be it)

Het is in die zin inderdaad de vraag of dit 100% te regelen is met medewerking van alle belanghebbende partijen. Als verschillende belanghebbende partijen tot overeenstemming komen, dan zijn er altijd supporters die zich daar niet aan gebonden voelen. Tja.

Ik realiseer me heel goed dat repressie alleen onvoldoende werkt. Maar hoe ga je als club dan om met supporters, die zich niet gebonden weten aan afspraken, terwijl je als BVO o.a. voor je licentie wel gehouden wordt aan KNVB-regels, o.a. over vuurwerk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 12:04
mvvke4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 735
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #13
Nogmaals ook ik steek zelf geen vuurwerk af.
Maar is het niet makkelijker te handhaven als er afspraken over gemaakt worden?
Ik meld me steek vuurwerk af gaat het fout ben ik de klos. Simpel.
Nu weet je niet wie het doet, het risico dat iemand wat afsteekt is nu groter en omdat men niet gepakt wil worden gooit men het weg.

Waarom wordt toch altijd een hele groep gediscrimineerd ipv maatregelen te bedenken die de schuldige straffen?

Ik vind voetbal minder interessant door deze maatregelen en met mij zijn er velen. Maar ja zoals in het gemiddeld stadion kunt zien nemen de toeschouwers aantallen flink toe de laatste jaren.

Competitie opzet, minder sfeer, jong teams en noem maar op. Laat maar allemaal lekker over je heen lopen. Want dat is toch normaal.... En iedereen denkt dat zijn buurman vast wel iets er over zegt en niemand protesteert uiteindelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 12:30
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 919
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #14
Vooropgesteld dat ik het ernstig betreur dat MVV boetes moet betalen wegens afgestoken vuurwerk. Maar het blijft mij bevreemden dat MVV geen enkele mogelijkheid heeft zich te disculperen, dat MVV niet mag aantonen al het redelijk mogelijke te hebben gedaan om het afsteken te voorkomen. Verder, het lijkt erop dat er enkele bezoekers van uitwedstrijden zijn die helemaal niet gaan uit liefde voor "Us MVV-ke", maar enkel met het doel confrontaties met vriend en vijand aan te gaan. Dat heeft nu geleid tot de ingrepen door MVV, die helaas op een nogal krakkemikkige wijze zijn gepresenteerd.

Ter zake van de incidenten in De Vliert zou je ook kunnen zeggen dat toegangscontrole door de thuisclub onvoldoende verzorgd was.

Je kunt je afvragen of vuurwerk echt sfeerverhogend werkt. Ik denk met weemoed terug aan de prachtige spandoeken van Ultras Mestreech en het met gezang aanmoedigen van MVV. Dat was minstens zo sfeerverhogend. Destijds werd incidenteel met de Ultras Mestreech iets afgesproken over gereglementeerd vuurwerk. Dat verliep prima. Ik weet niet of de regels inmiddels zijn aangescherpt. Het is natuurlijk wel zo dat de maatschappelijke acceptatie van vuurwerk in het algemeen aan het afnemen is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2019 12:51
MVV4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1601
Meer
Vuurwerk in stadion: leuk misschien, maar mag niet! #15
Kan iemand me de statistieken aanleveren hoeveel doden er al zijn gevallen bij het afsteken van sfeerverhogend vuurwerk/fakkels?
Niemand, want er is nog nooit iets gebeurd.... Waarom dan verbieden? Ga er tegenin! Doe het dan gecontroleerd...
En nee, geen enkele supporter wil een fakkel op het veld, zeker niet bij kunstgras, en een boete ook liever niet. Ga tegen de regels in, alles gaat afgepakt worden... Nog even en er mag ook al niet meer gerookt worden in het stadion (want we moeten gezond bezig zijn), volgende stap is alcohol (dat mag ook niet geassocieerd worden met sport namelijk... En steeds maar een stapje verder. Stop met de betutteling!

Als we dan kijken wat de club geld kost, waarom hoor ik de heer Salemans niet over het slechte spelen van MVV, het aantal toeschouwers neemt wekelijks af. Het scheelt heel wat inkomsten.
Waarom hoor ik niets over het niet functioneren van de Marketing afdeling, waar is die hoofdsponsor? Dit scheelt een behoorlijke slok op de borrel.
Waarom hoor ik niks over aan- en verkoopbeleid? We laten een talentvolle speler vertrekken naar Barcelona, gratis, omdat hij geen contract had. Ook dit had redelijk wat geld kunnen opleveren.
Waarom hoor ik niks over de slechte relatie met de supporters? Die dan wegblijven, andere meetrekken, minder publiek = minder sfeer = minder sponsors = minder geld, etc.
Waarom hoor ik niets over de slechte relatie van MVV met de stewards? Die gestaakt hebben en iedereen gratis binnenlieten. Kost MVV ook geld... Wat is nu makkelijker om de vele vrijwilligers eens een keer wat waardering te geven en te luisteren naar hun wensen?

Natuurlijk alles hangt samen, maar het begint met een goede organisatie neerzetten, waar sponsors minstens het idee hebben dat ze er slim aan doen om MVV te steunen. Een organisatie die rekening houdt met die wensen van een sponsor, een organisatie die rekening houdt met wensen van stewards, een organisatie die rekening houdt met de wensen van supporters, etc.
En dan heb ik het nog niet over de wensen van de spelers.......

Maar de MVV organisatie faalt op alle gebied! Begin daar eerst maar eens mee!

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!
De volgende gebruiker (s) zei dank u mvvke4life

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.730 seconden