MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken?

06 nov 2019 01:15 06 nov 2019 01:43 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 748
Meer
Onderwerp Auteur
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #1
Onder het algemene kopje "MVV Algemeen" wordt nu naar mijn smaak over verschillende interessante zaken gesproken. Ik denk dat de kwestie of MVV met een grote sponsor in zee moet gaan, belangrijk genoeg is om er toch een apart onderwerp aan te wijden: "MVV: satellietclub of grote sponsor/investeerder gaan zoeken?".

Ik heb begrepen dat het beleid van MVV van de afgelopen jaren erop gericht was en is om MVV een satellietclub van een grote Belgische of Nederlandse club te laten worden. Die grote club - Genk was tot voor kort in beeld, maar haakte tot frustratie van Ward Vleugels af, zo hoorde ik vrijdag in het stadion - stalt dan enkele talentvolle spelers bij MVV om te groeien. MVV profiteert dan van die talenten, die na een jaar of een paar jaar weer vertrekken. Gedachte hierbij is ook dat MVV op die manier een onafhankelijke zelfstandige club blijft.

MVV vindt het geen goed idee om een grote sponsor aan te trekken of te benaderen. De vrees bij MVV lijkt dat die sponsor de macht grijpt. Dan verliest MVV zijn onafhankelijkheid en is de club overgeleverd aan de nukken van die sponsor.

In enkele bijdragen op dit Forum, o.a. van mijn hand, is erop gewezen dat MVV geen schulden heeft en daardoor een sterke onderhandelingspositie heeft tegenover een of meer nieuwe grote sponsoren of investeerders die bereid zijn flink wat geld in de club te steken. De machtspositie die deze sponsor(en) of investeerder(s) bij MVV is contractueel te regelen! Het hoeft echt niet zo te zijn dat een nieuwe grote sponsor meteen de macht bij MVV overneemt en dat MVV dan direct zijn zelfstandigheid verliest. Nogmaals, over de positie binnen de club van een grote geldschieter kunnen duidelijke afspraken worden gemaakt.

MVV moet toch eens serieus gaan overwegen om de deur voor grote sponsoren/investeerders op een grote kier te zetten. Laten we wel wezen: als MVV een satellietclub van bijv. Genk of Standard wordt, dan wordt MVV toch afhankelijk van zo'n grote club. Dan verliest MVV misschien niet op papier, maar wel in de praktijk een deel van zijn zelfstandigheid? Ook vind ik een satellietclub een soort tweede elftal van een grote club. MVV moet niet tweederangs willen zijn.


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
De volgende gebruiker (s) zei dank u Ster_Drager, Jacques, opadiehard, Lassie80, Medusa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 08:40
ouwe rot
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 900
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #2
Wat was de uitslag van Mvv - Standaard luik gistermiddag in de geusselt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 09:37
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3800
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #3
Ben, ik snap je verhaal en begrijp dat je liever geen satellietclub zou worden. Tegelijkertijd kwam het gerucht van Genk als grote broer bij mij ook een tijdje geleden langs. Aangezien het nog niet definitief was niet op het forum gemeld. Ik vond dat toen best wel een goed verhaal – de samenwerking zou namelijk ook op financieel en commercieel vlak zijn, en ook op organisatorisch vlak. Genk zou een sponsorpakket gaan aanbieden voor bedrijven met grensoverschrijdende activiteiten, waarbij ze zowel Genk als MVV zouden sponsoren.

Ik verwachtte natuurlijk niet dat dit wel eventjes 10 miljoen euro aan sponsorgeld per jaar zou opleveren, maar een paar ton per jaar is voor MVV al erg waardevol. Voeg daarbij wat hulp op andere vlakken, wat voor Genk klein bier is maar wat bij MVV gewoon blijft liggen. En dan nog voorrang bij de betere huurspelers. Dit zou MVV wel degelijk op een wat hoger plan kunnen tillen. Als je dan stevig op dat hogere plan zit, en je wilt weer volledig zelfstandig zijn, kun je dat toch gemakkelijk verwezenlijken? Als je als club zodanig bent gegroeid dat huurspelers van Genk geen basisspelers meer zijn, dan snapt Genk toch ook dat je die niet meer opstelt en verhuren ze die aan een andere club?

Enfin, het Genk-verhaal is afgeketst, dus speculeren heeft weinig zin. Naar verluid afgeketst rond de rellen van Genk/Sintruin. Om eerlijk te zijn lijkt het me sterk dat dat de enige reden zou zijn voor Genk om af te haken, maar wellicht waren er al grote twijfels bij Genk en was dit de druppel of een gemakkelijk excuus om onder de deal uit te komen. Eventueel een grote sponsor bij Genk die een steen door de ruit heeft gehad en die daarom een stokje voor de deal heeft gestoken, ik weet het niet.

Ik ben erg benieuwd waar onze club de komende jaren naartoe gaat. Dat er een nieuwe fase is aangebroken, lijkt me wel duidelijk.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Ben Salemans, middenstip, Lassie80, jovkle, bokkesprongen, Medusa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 11:02
Maosbrögk
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 885
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #4
Ik zie een duidelijk verschil tussen een grote sponsor en een investeerder.
Zelfstandig blijven met een grote sponsor zou voor iedereen de voorkeur zijn denk ik, maar die grote sponsor gaat nooit komen.
Dan blijft dus inderdaad de vraag over: satelliet of investeerder.
Ben jij bij een satellietclub nog wel écht baas in eigen huis? En hoe groei je financieel als club bij zo'n constructie?

Momenteel groeit onze begroting jaarlijks met wat kleingeld (overigens met alle respect voor de bestuurders daarin), maar daarmee gaan we het nooit redden.
Als een zielloos clubje als Oss of Telstar via een investeerder er een paar ton bij krijgt, stijgen die binnen no-time langs ons heen.
Zie Fortuna: jaarlijks troosteloos onderaan en dan komt er een investeerder en plots promoveren ze. Je hoeft er geen miljoenen tegenaan te smijten om te promoveren, maar wat daarna? Een investeerder wil natuurlijk ook iets terug voor zijn investering. Wat levert een club in Nederland zo iemand op? Alle clubs (buiten Ajax) kosten je alleen maar geld, die gaan nooit winstgevend worden voor de investeerder.
Dus hoe realistisch is een investeerder voor MVV? Wat hebben wij te bieden? Wellicht een mooie internationale stad, maar wel een stad die geen enkele binding heeft met topsport. Als wij zouden promoveren, zitten hier echt niet ineens 10.000 man.

Ik was altijd principieel tegen een investeerder, maar ik vrees dat dit de enige manier is om de sportieve ambitie waar te maken.
Uiteraard wel een betrouwbare en geen wazige Mexicaan ofzo.
Maar welke persoon zou "zomaar" geld in een club gaan steken, waar hij/zij totaal geen binding mee heeft? Ik vertrouw die Gun nog altijd niet, Wang niet en die Rus van Vitesse ook niet. Al die clubs kosten alleen maar geld en leveren niets op, dus wat is de ECHTE reden waarom zij investeren??
De volgende gebruiker (s) zei dank u Ben Salemans, Medusa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 12:04
middenstip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 556
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #5
Ben er bang voor dat met het huidige bestuur, T.S. en het MVV old boys netwerk er nooit een grote sponsor of investeerder belangstelling in MVV heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 12:22
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 748
Meer
Onderwerp Auteur
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #6

Jacques schreef : Ik vond dat toen best wel een goed verhaal – de samenwerking zou namelijk ook op financieel en commercieel vlak zijn, en ook op organisatorisch vlak. Genk zou een sponsorpakket gaan aanbieden voor bedrijven met grensoverschrijdende activiteiten, waarbij ze zowel Genk als MVV zouden sponsoren.

Ik verwachtte natuurlijk niet dat dit wel eventjes 10 miljoen euro aan sponsorgeld per jaar zou opleveren, maar een paar ton per jaar is voor MVV al erg waardevol. Voeg daarbij wat hulp op andere vlakken, wat voor Genk klein bier is maar wat bij MVV gewoon blijft liggen. En dan nog voorrang bij de betere huurspelers. Dit zou MVV wel degelijk op een wat hoger plan kunnen tillen. Als je dan stevig op dat hogere plan zit, en je wilt weer volledig zelfstandig zijn, kun je dat toch gemakkelijk verwezenlijken? Als je als club zodanig bent gegroeid dat huurspelers van Genk geen basisspelers meer zijn, dan snapt Genk toch ook dat je die niet meer opstelt en verhuren ze die aan een andere club.

Dank voor deze opmerkingen, Jacques. De satellietclub MVV die jij schetst, kan groeien en op een gegeven moment zelfs losgekoppeld worden van die andere grote club. Dat klinkt toch wel goed!


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 12:33
middenstip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 556
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #7
Ben er bang voor, dat dit met het huidige bestuur, T.S. en old boys netwerk niet te verwezenlijken valt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 13:03
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 806
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #8
Alleen red je het niet ,je moet samenwerken ook met de gemeente Maastricht ,zorg dat de gemeente het bestemmingplan wijzigt,benader politieke partijen omdat op te nemen in hun programma dat er onder het stadion iets gebeurt bv een bouwmarkt of iets dergelijks ,het lijkt nu wel een stilte gebied ,werk samen met bedrijven die onder het stadion komen met het hotel van Wesly ,het tankstation BP .Promoot de groene loper die eindigt bij het MVV stadion , .Probeer Tom Dumolin als MVV icoon te strikken die heeft ingangen in het bedrijfs leven ,werk samen Vliigveld Maastricht ,verander de naam van het stadion in Corendon stadion


Het zijn maar kleine dingen maar MVV hoeft ook niet veel het gaat om zo,n 4 ton per jaar .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 14:50
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1895
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #9

Ben Salemans schreef : MVV vindt het geen goed idee om een grote sponsor aan te trekken of te benaderen. De vrees bij MVV lijkt dat die sponsor de macht grijpt. Dan verliest MVV zijn onafhankelijkheid en is de club overgeleverd aan de nukken van die sponsor.

Waar komt deze stelling vandaan, Ben? Ik heb dit nog nooit gehoord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 15:41 06 nov 2019 15:43 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 748
Meer
Onderwerp Auteur
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #10
Dat lijkt me toch algemeen bekend, Boschpoort. (Geen sterk antwoord, ik weet het.)
Los daarvan: dit is toch een aardig discussiepunt/onderwerp? Ik zie allerlei interessante ideeën langskomen.


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 18:32
Brncic
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 693
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #11

Ben Salemans schreef : Dat lijkt me toch algemeen bekend, Boschpoort. (Geen sterk antwoord, ik weet het.)
Los daarvan: dit is toch een aardig discussiepunt/onderwerp? Ik zie allerlei interessante ideeën langskomen.


Ben, volgens mij verwar je hier een grote sponsor met een investeerder die een (meerderheid)aandeel in de club neemt en dus zeggenschap krijgt. Dat is iets anders dan een grote sponsor, en dat is inderdaad iets waar MVV eerder van aangegeven heeft de voorkeur te geven aan samenwerking met een internationale topclub. Denk dat hier ook de opmerking van Boschpoort vandaan komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 18:57
SintServaos
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 501
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #12
Iech zouw ut sjiek vinde es me de femilie Melchior zow benaadere um es ierbetoen aon Leon Melchior, dee un belangrieke rol had beij ut euverleeve vaan us MVV, zienen druim te realisere en te investeere in MVV en ut stadion dat heer veur ouge had te realisere, wee herinnert ziech nog de maquette in de etalaasj vaan Maison Louis in de groete Staat? Un euverdek stadion :maag neet zag de KNVB bende, toen kaom Ajax met zunne Arena, toen reep die bende hiel hel jao sjiek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2019 19:46
mvvke4life
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 735
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #13
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u Roed en Wit 70, Ben Salemans, Jacques, SintServaos, opadiehard, Tuor, Lassie80, De Zwarte Vogel, bokkesprongen, Medusa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2019 01:00
De Zwarte Vogel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 919
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #14

SintServaos schreef : Iech zouw ut sjiek vinde es me de femilie Melchior zow benaadere um es ierbetoen aon Leon Melchior, dee un belangrieke rol had beij ut euverleeve vaan us MVV....

Vroeger kwam zijn dochter bij ons thuis in de Battalaan als vriendin van mijn oudere zus. Het enige dat ik nu van haar weet, is dat ze in Duitsland woont . Als jonge jongen was je wel door haar gecharmeerd, maar her bleef bij ‘druime’ net als het stadionplan van haar vader dat mede door Rinus Michels was bedacht.
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2019 17:41
SintServaos
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 501
Meer
MVV: satellietclub of grote sponsor gaan zoeken? #15
Boerum zow ut neet es nog kinne, ut geld veur ut Songfestival is noe oetgespaord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.371 seconden