Volgende Wedstrijd

login

Facebook Like Box

Miljaar Sjeraar: Februari 2014

Miljaar Sjeraar: Fuck Sports

Waar is toch dat zilveren lijstje gebleven dat om de Jupiler League heen zat. Dat beetje waardering waar men jarenlang op heeft moeten wachten, totdat de televisieomroep SBS6 de rechten in het verleden kocht en de competitie eindelijk op televisie werd uitgezonden. Van dat stukje waardering is in mijn ogen niets meer over sinds Fox Sports de rechten heeft overgenomen van RTL. Als je een samenvatting wilt zien van je club dien je een abonnement af te sluiten, tenzij je er genoegen mee wil nemen om een paar dagen te wachten totdat de exclusiviteit op de beelden vervalt. Een samenvatting op de website of tijdens de uitzending is niets meer dan een terugblik op de doelpunten, zelfs een mooie actie of een doelpoging is voor de regie totaal onbelangrijk. Zo lijkt het voor de neutrale toeschouwer of iedere winnaar meteen ook de terechte winnaar was. Tenzij de jeugdelftallen in beeld komen, dan wordt er wel een minuutje bij gemonteerd met kansen. Vroeger, voor het digitale tijdperk, kon ik daar nog begrip voor hebben dat je vierduizend kilometer filmrol moet opslaan van al dat gestuntel in de eerste divisie. Maar tegenwoordig is het een kwestie van een paar drukken op de knop en je hebt de boel gemonteerd en opgeslagen, zonder dat je een loods aan filmarchief nodig hebt.

Die goede ouwe tijd met Edward van Cuilenborg op de destijds spiksplinternieuwe Tokkie zender SBS6. Met dat overgenomen tweedehands decor van een Russische porno producent, compleet met het tafeltje waar Natalija Love ooit met haar benen wijd op heeft gelegen, voor hen te bevredigen die kampen met ernstige Science Fiction fantasieën. Nee, het decor was echt retro te noemen, maar ze brachten het leuk. Dit was eindelijk de eerste stap richting een volwaardige competitie. Clubs zoals FC Emmen werden neergezet alsof het FC Barcelona in wording was (toen nog een top vijf ploeg), iedereen vreesde de ploeg op basis van hun montage en presentatie. Je kreeg een overzichtelijk beeld van de competitie. Oud voetballer Jan Bruin werd wekelijks neergezet alsof hij de blanke Balotelli van de competitie was. Iedere week was wel iets spectaculairs in de highlights. Helaas werd niet altijd alles uitgezonden, alleen het linker rijtje werd als belangrijk beschouwd, later trad daar gelukkig verandering in op. Maar in mijn ogen is toen het begin gezet om een waardevolle competitie te creëren. Waar het vroeger normaal was dat je voor de landelijke media in de vergetelheid raakte als je de drempel van de eredivisie had verlaten.


Talpa (ook wel Tien genoemd) kwam in de ether en kocht de rechten van de eerste divisie. In mijn ogen de beste zender die deze competitie heeft gehad. Alle wedstrijden werden volledig uitgezonden tegen betaling, er kwam een website waar je een goede samenvatting on-demand kon bekijken. Daar zaten duels tussen zoals FC Oss tegen Telstar met een potentiele doelgroep van 10 man die deze wedstrijd zouden kunnen bestellen. Dan mag je blij zijn dat je het bandje hebt terugverdiend aan het einde van de wedstrijd, laat staan de personeelskosten voor de cameraman, geluidsman, regisseur en commentator. Niet verwonderlijk dat die zender op de fles is gegaan. Maar voor Jupiler league begrippen waren dit gouden tijden.

De zender werd later overgenomen door RTL. Hiermee verdwenen ook de live wedstrijden, en kwam er een incidentele live uitzending voor terug. En daarmee ging het in mijn ogen weer bergafwaarts met de waardering voor de competitie. De wedstrijden werden wel (bijna)volledig samengevat, de website bleef gelukkig van hetzelfde kaliber, maar de laag geklasseerde clubs passeerden iets sneller dan de toppers. Er werd gelukkig ook een praatprogramma omheen gebouwd, zodat het een menselijk karakter kreeg. Jammer dat die waardering weer verdween toen men overging op de zaterdagprogrammering. Want het was best vermakelijk om op de speeldag zelf die wedstrijden in die setting terug te kijken.

En toen kwam meneer Rupert Murdoch de bocht om gevlogen. Eigenaar van de Fox Entertainment Group, producent van onder meer de televisieseries Prison Break, Married with children (Nog vaak bekeken in Margraten door een bekend forumlid) en de leidraad voor alle complot theorieën hier op het forum 'The X-files'. Maar ook films, zoals kaskrakers als: Avatar, Titanic en Star Wars. Het bedrijf staat bekend om hun vooral zakelijke kijk op de entertainment industrie. Als de kijkcijfers tegenvallen in het thuisland dan wordt al snel de stekker uit één van hun televisie series getrokken. En dan spreek je soms nog over een kijkcijfergehalte van rond de tien miljoen mensen, zonder nog de potentiele klanten in anderen landen mee te rekenen. Met die filosofie was 'Goede tijden slechte tijden' (gelukkig) allang van de buis in Nederland verdwenen. Met andere woorden, geld boven creativiteit.

Hun grootste flater ooit was toch in mijn ogen de annulering van de televisieserie 'Firefly', later nog uitgebracht als vervolg film op verzoek van de eigen fans. Het kreeg de hoogste waardering voor beste Science Fiction serie ooit, maar de kijkcijfers vielen in het begin tegen. En daar draait het bij Fox om, niet om de creatieve waarde van het product, want de concurrenten zouden een moord plegen om een dergelijk product in hun bestel te krijgen, maar bij Fox draait het alleen maar om de korte termijninkomsten. Van de andere kant zijn de salarissen in de Amerikaanse Entertainmentindustrie buiten alle proporties. Op verschillende netwerk zijn er acteurs die 300.000 dollar per aflevering verdienen en dat om even twintig minuten voor een camera te staan en de vochtige lippen van een collega te zuigen, dan moet je toch een gigantische omzet genereren wil je alleen al het salaris kunnen rechtvaardigen van de televisie serie. Het ergste van alles nog is dat die geannuleerde televisieseries zonder einde, gewoon verkocht worden aan het buitenland. Soms gewoon een half seizoen.  Op de Nederlandse televisie worden nu televisieseries uitgezonden die geen einde kennen. Ik denk dat als je een boek in de winkel zou leggen zonder einde, dat je niet veel exemplaren zult verkopen. Maar blijkbaar denken de omroepen in Nederland daar anders over en schotelen ze de kijkers een verhaal voor waar ze nooit antwoorden op zullen krijgen.

Fox Sports is de sporttak van het concern. Een internationaal merk dat in verschillende landen opereert. In de Verenigde Staten wordt voornamelijk Baseball, Kickboxen, Football en NASCAR racen uitgezonden op de hoofdkanalen, voetbal zit op één van de zijkanalen. Logisch want het is geen nationale sport in het thuisland. In Nederland draait het alleen om het voetbal en dat hebben de analisten van Fox goed gezien. Zendtijd betekent geld en de Nederlanders, die behoren tot één van de welvarendste volken ter wereld besteden maar al te graag hun geld aan het voetbal. Het is een gouden zet om al dat voetbal dat de Nederlandse huiskamers binnenkomt -of dat nu nationaal of internationaal is- te reguleren. Binnenkort heeft men de monopoly positie bereikt en doneren voetballiefhebbers maandelijks geld aan dit Amerikaans concern.

Je merkt aan de overname dat het maar om één ding gaat bij FOX en dat is de eredivisie en het internationale voetbal en dan voornamelijk de koplopers. Aan de Jupiler League wordt amper aandacht besteedt. Het is een stukje beeldvulling wat je kunt gebruiken als programmavulling naast het eredivisie en internationale voetbal. En in mijn ogen doe je daarmee het totale beeld van het Nederlands voetbal tekort, want ik had gehoopt dat de Jupiler League meer bekendheid zou krijgen in Nederland met zo'n vermogend bedrijf achter zich. Maar Fox laat weer zien dat de gunfactor lager ligt dan de verdienfactor, door potentie onbenut te laten.

Zijn de kijkers van de eredivisie, clubs als Sparta, Willem II, VVV en De Graafschap allemaal vergeten? Betekent degradatie dan ook meteen het sportieve einde van een club? Nee, het maakt het in mijn ogen juist een strijd om weer tot die selectieve achttien clubs te mogen horen in de eredivisie. Maak van die strijd een leuke montage en breng het beeld van die competitie tot bij de gewone man, maar niet alleen de succesverhalen ook de kleine overwinningen in de onderste regionen. Het is een competitie waarin alles mogelijk is, vooral door het periode systeem. Een leuke sponsor en wat naamsbekendheid zou de kwaliteit van het voetbal in die regionen kunnen opschroeven. Daar kun je als televisie zender allemaal voor zorgen. Er lopen genoeg bedrijven rond zoals Jupiler, die hun naamsbekendheid willen vergroten.

En maak als omroep je beloften waar, door een volledige dekking te geven van alle wedstrijden op je Live kanalen, al staat Velsen tegen Almere op het programma. Bereik die kijkers en koop niet een product als reserve programmavulling wanneer mensen niets te kijken hebben. Dan had je die licentie in mijn ogen gewoon bij RTL moeten laten, ondanks dat de samenvattingen werden verplaatst naar de zaterdagavond. Het is gewoon triest om te zien dat er nu drie jeugdelftallen meer waardering krijgen van een omroep, dan clubs van notabene meer dan honderdjaar oud. Fox 'de tussenpersoon' voor het internationale voetbal en de eredivisie. Missie geslaagd lijkt me. De Jupiler League zit in de voorraadkast voor tijden van schaarste of gebrek aan beter. En ik krijg van mijn club niets meer te zien en moet zelf bij de herhaling op slow motion duwen. De inwoners van deze regio, weten niet eens dat ze een voetbalclub hebben op deze manier. Hoe krijg je ze dan ooit vanachter hun televisie naar het stadion gelokt? Triest hoor, deze achteruitgang. Ik ben nog steeds aan het wachten tot het slotje verdwijnt op de samenvatting van afgelopen vrijdag. Maar gelukkig krijgen de benadeelde clubs wel jaarlijks een ton aan schadevergoeding.. Leve de vooruitgang!

-houtengerard