Supporters niet langer welkom in grachten?

04 sept 2017 10:47
Frank Salemans
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 757
Meer
Onderwerp Auteur
Supporters niet langer welkom in grachten? #1
Een mooie post van lijsnje@tappunt, waar ik een apart topic van maak. Hopelijk vindt Lijnsje dit geen punt, aangezien hij de mening vraagt van ons als supporters.

"Voor mij vrijdag de eerste wedstrijd sinds lange tijd weer op een tribune moeten aanschouwen, maar wat viel het me toch tegen.

Ik heb een kaart gekocht omdat je anders simpelweg niet binnen komt. Ik kom niet voor op een tribune, ik stond te juichen dat de hekken weg gingen toen der tijd. Maar wat is nu een paar jaar later de functionele meerwaarde van het verwijderen van deze hekken?

Ik heb begrepen dat MVV dit voor de KNVB moet, maar op allerei samenvattingen ( RKC bijv.) staan ze wel nog gewoon langs het veld. De sanctie komt na een boete van Fortuna thuis in april jl. omdat de grensrechter bekogeld zou zijn en zijn uitgescholden. Van een tribune kun je ook schreeuwen, kun je ook dingen gooien. Ik wil niet zitten, ik wil op mijn gemak staan en niet voor mensen hun zichtveld gaan staan. De twee supportersgroepen wil ik niet bij staan, omdat je dan "moet meedoen". Ik sta er voor mezelf en bepaal zelf of ik meezing of niet.

Nee, de hele ingreep begrijp ik nog steeds niet. Het inhuren van enkele Bokito's , die overigens wel vriendelijk zijn, kost toch meer dan een boete lijkt me. Ben ook benieuwd of dit gehandhaafd blijft.

Beetje algemene vraag: wat is jullie mening in deze?"
De volgende gebruiker (s) zei dank u Lijnsje@tappunt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 11:05 04 sept 2017 11:08 door Hill28.
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1341
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #2
Aan de ene kant vind ik het wel jammer; vrijheid/blijheid. Maar de sfeer op de tribunes is wel beter geworden!
Er is weer meer gezang en een gezelligere sfeer op de tribune, omdat het nu weer boven vol staat in plaats van beneden.

Op plaatsen waar hoge hekken staan, zou het eigenlijk geen problem moeten zijn om beneden te staan. Maar het cola'tje of pilsje ligt toch net effe sneller in de grens zijn nek vanuit de gracht, dan vanaf de tribune. Zeker bij een onterecht afgekeurde treffer, zoals afgelopen wedstrijd tegen Den Bosch. (Uiteraard bedoel ik het niet-vaak genoemde 'buitenspel'-doelpunt van MVV, niet de treffer van FCDB)

En die LED boarding langs het veld, die veranderde tijdens de wedstrijd vaak in een afzetplek voor halflege bierbekers. Pilsje en wat te roken in het stadion is prima. Maar houd het wel buiten het veld toch?

Kort samengevat, ik vind het niet zo erg dat we boven moeten staan. Als ze aan het begin van de wedstrijd (zeg de eerste 10 minuten), rond de rust en tegen het einde een beetje flexibel omgaan met mensen die nog even beneden een praatje maken. Bijvoorbeeld met mensen van een ander vak. De beveiliging moet dit ook een beetje aanvoelen. Als de sfeer kantelt of het blijft te druk beneden, moet iedereen gewoon naar boven.

Verder niet te druk over maken, ik vond de afgelopen 2 thuiswedstrijden de leukste sinds lange tijd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Sjarelke, bokkesprongen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 11:14
Sjarelke
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 144
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #3

Hill28 schreef : Aan de ene kant vind ik het wel jammer; vrijheid/blijheid. Maar de sfeer op de tribunes is wel beter geworden!
Er is weer meer gezang en een gezelligere sfeer op de tribune, omdat het nu weer boven vol staat in plaats van beneden.

Op plaatsen waar hoge hekken staan, zou het eigenlijk geen problem moeten zijn om beneden te staan. Maar het cola'tje of pilsje ligt toch net effe sneller in de grens zijn nek vanuit de gracht, dan vanaf de tribune. Zeker bij een onterecht afgekeurde treffer, zoals afgelopen wedstrijd tegen Den Bosch. (Uiteraard bedoel ik het niet-vaak genoemde 'buitenspel'-doelpunt van MVV, niet de treffer van FCDB)

En die LED boarding langs het veld, die veranderde tijdens de wedstrijd vaak in een afzetplek voor halflege bierbekers. Pilsje en wat te roken in het stadion is prima. Maar houd het wel buiten het veld toch?

Kort samengevat, ik vind het niet zo erg dat we boven moeten staan. Als aan het begin van de wedstrijd (zeg de eerste 10 minuten), rond de rust en tegen het einde een beetje flexibel omgaan met mensen die nog even beneden een praatje maken. Bijvoorbeeld met mensen van een ander vak. De beveiliging moet dit ook een beetje aanvoelen. Als de sfeer kantelt of het blijft te druk beneden, moet iedereen gewoon naar boven.

Verder niet te druk over maken, ik vond de afgelopen 2 thuiswedstrijden de leukste sinds lange tijd.



Ben het met Hill28 eens. Het is veel gezelliger (en ziet er toch ook veel beter uit) als de tribunes vol zitten. Maar los daarvan hebben we bij MVV-R*da JC gezien waar het staan in de gracht toe kan leiden. Sommige mensen kunnen zich nou eenmaal niet normaal gedragen en daar moet de rest dan maar genoegen mee nemen/voor boeten. Normaliter vind ik dat frustrerend, maar in dit geval beter omdat, net als Hill28 zegt, je vanuit de gracht eerder op het veld bent of dingen op het veld kunt gooien dan vanaf de tribune. Dat de KNVB dit nu verplicht stelt vanwege veiligheid n.a.v. de wedstrijd tegen R*da snap ik wel, maar dat hebben we dan 100% te danken aan die lieden die in die wedstrijd zo nodig over het hek moesten klimmen en met bouwmaterialen moesten gooien. Lijnsje, ik snap zeker je gevoel wel, maar jij bent het slachtoffer van die malloten. Desondanks hoop ik dat je blijft komen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u bokkesprongen, Lijnsje@tappunt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 11:33
Lijnsje@tappunt
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1002
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #4
Bedankt Frank , ik was inderdaad aan het twijfelen om een apart topic te maken, maar dacht misschien ben ik de enigste die er zo over valt/denkt.

Ik begrijp dat mensen als argument nemen dat de tribunes voller worden en gezellig is. Klopt ook hoor, op de samenvattingen is de Angel-Side nu telkens goed gevuld wat een goed beeld geeft. Waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik bij verschillende clubs wel nog mensen zie staan, wat de meerwaarden is van de hekken weg te halen en of MVV hierdoor niet veel geld mist?

De mensen drinken een stuk minder nu ze telkens de trap af moeten lopen (wel goed voor de eigen portemonnee natuurlijk) maar het geld wat Veer Zien MVV nu misloopt , loopt MVV zelf aan het einde van de rit ook mis. De kosten voor een beveiligingsbedrijf in te huren mogen ook niet worden vergeten. Daarnaast gooit men van de tribune ook nog op het veld, moeten we dan ook van die nette gaan kijken?

Met alle respect , het is geen Champions League waar ik naar aan het kijken ben en ik snap volledig dat MVV bij sommige wedstrijden iets heeft van : mensen uit de gracht omdat de emoties bij bepaalde wedstrijden hoger oploopt. Ben ik het volledig mee eens. Maar om nu een wedstrijd als, ik noem maar iets, MVV-Oss iedereen te verplichten om op de tribune te gaan zitten? Dat gaat mij eerlijk gezegd iets te ver.

Ik vond het fijn om onder te staan, praatjes te maken met mensen die langsliepen of toevallig ook aan het hek stonden geplakt. Voor het ''afval'' op de ledbording kan ook een oplossing worden gezocht, door bijvoorbeeld meer bakken neer te zetten. Overigens, de bording is dermate smal dat het niet eens meer kan.

Mèt pèls langs de lijn zoonder chagrijn !
De volgende gebruiker (s) zei dank u Draankörgel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 11:37
webmastersfm
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 537
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #5
Ikzelf ben ook voorstander van het grachtverbod. Het werkt sfeerverhogend en volle tribunes is altijd +1.

Maar houd aub op de supporters of de wedstrijd tegen Roda de schuld te geven. In het supportersoverleg is door MVV al meerdere malen aangegeven dat ze het grachtverbod gaan handhaven. 1e periode wanneer het verbod zou ingaan was na de winterstop vorig jaar. Dit is ook zo gecommuniceerd onder elkaar. Is er niet van gekomen. Waarom? Weet ik niet.

Door de diverse supportersgroepen is ook ten tijde van de verwijdering aangegeven dat MVV misschien niet een club is voor lage hekken en directe toegang naar het veld. Teveel emotie en temperament. Het grachtverbod gaat ook NIET werken zolang uitsupporters er ook overheen kunnen klimmen en kunnen provoceren er slopen. Want volle tribunes en bovenstaand scenario zal het geheid weer misgaan.

We mogen van geluk spreken dat in de afgelopen wedstrijd tegen Roda de Roda supporters niet het hek durfden over te komen toen MVV op het veld was. De volle zijkant en die combinatie had er voor gezorgd dat er misschien wel 100+ van MVV er over heen ging.

Het grachtverbod maakt ons stadion niet opeens veiliger of de oplossing voor wat er tegen Roda gebeurde. Het blijft een risicovolle situatie waar het zomaar weer kan gebeuren. Denk aan late goalen, provocerende uitsupporters of dubieuze beslissingen. Dit stadion is en blijft een vat TNT dat ieder moment weer kan gebeuren. Dat is Oa een deel van onze identiteit of je het nou wil of niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Anna D., Huib

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 12:16
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #6
Wie die hèkke zjus weg waore, woort toch dach iech get aanders gezag?

Waor 't neet zoe tot die hèkke bij eventuele risicomatche trök geplaots kóste weure?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 13:47
mvvkeoleeke
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 55
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #7
Ik wil het in deze even voor MVV opnemen. Het is niet MVV die dit wil namelijk. Ook zij vinden het prima als we in de grachten staan en drinken. Dit komt vanuit de KNVB. En dan voornamelijk scheidsrechters en grensrechters die kennelijk het Maastrichts temperament tijdens de wedstrijd als intimiderend en bedreigend ervaren. Is het dat ook? Nee, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Een grensrechter (zeker op Boschpoort vak F) kan niet zien wat er achter hem gebeurd en hoort wel steeds veel geluid en geschreeuw vlak bij zich. Want we staan nou eenmaal heel dicht bij het veld en we zijn bij MVV toch wat luidruchtiger dan andere clubs.

Ik kan me voorstellen dat MVV geen boete heeft gekregen, maar onder voorwaarde dat de gracht leeg blijft. MVV heeft een goede relatie met de KNVB opgebouwd. Dat is helaas niet altijd positief voor supporters en het moet niet te ver gaan, maar toch wel iets wat belangrijk is. Mede hierdoor heb je de boete niet gekregen. Ik kan me dan ook wel indenken dat MVV er voor kiest om die goede relatie te behouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 15:46
Zwegel
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 305
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #8
Hier dan nog een tegenstander van het grachtenverbod. Ik zat nooit op de tribune. Altijd lekker met een paar man onder aan het veer zien MVV kaffee. Wat babbelen, get auwkloete en get zoepe. Geweldig !
Hiervoor kwam ik naar MVV, de wedstrijd was 'bijzaak' (niet helemaal natuurlijk)
De eerste wedstrijd viel me zo tegen door het grachtenverbod (de gezelligheid was voor mij weg, en dan bedoel ik niet de sfeer op de tribune want die was grandioos), waardoor ik de tweede thuiswedstrijd al heb overgeslagen. Ik had helemaal geen zin om op deze manier naar MVV te gaan. Dus ik persoonlijk van dit verbod: Zwoer kloete !!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Draankörgel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 17:30
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1341
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #9
Een uitzondering voor de hoek bij het foodplein, zou dat geen goeie optie zijn? Lekke overzichtelijk en als het mis gaat, kun je raddraaiers snel eruit pikken en eruit zetten (het is immers vlakbij de uitgang)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 18:02
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3800
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #10
Uit interesse: voor de mensen die tegen het grachtenverbod zijn, zouden jullie een staantribune een goed alternatief vinden?

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 18:04
Boer458
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 659
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #11
Het "grachtverbod" hebben we ook te danken aan onze eigen "supporters" die meenden op de provocaties van de #oda aanhang te moeten reageren.Begrijpelijk van een kant.
Maar waarom is de doorgang van de spelerstunnel nu tijdens de wedstrijd ook afgesloten?
Iedereen aan de Angelside die naar links of naar rechts wil (Ster of Food) moet nu trap op en trap af via het middenvak . Lekker voor de mensen die zich daar op de tenen moeten laten trappen.

MVV bedankt ! (niet dus)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 18:29
Lijnsje@tappunt
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1002
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #12

Jacques schreef : Uit interesse: voor de mensen die tegen het grachtenverbod zijn, zouden jullie een staantribune een goed alternatief vinden?


Voor mij persoonlijk niet, omdat je dan ook weer supportersgroepen krijgt die het vak gaan claimen. Ik sluit me eigenlijk bij Zwegel aan, al ga ik nog steeds met plezier naar MVV hoor, maar is de beleving minder daar om met wat vrienden te awhoren langs de lijn. Op een tribune praat je toch minder met elkaar. Foodtruckplein kan ook, maar iets van de wedstrijd wil toch nog wel zien hoor. Er is een gele streep getrokken, die aanhouden lijkt me perfect.

Mèt pèls langs de lijn zoonder chagrijn !
De volgende gebruiker (s) zei dank u Draankörgel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 15:04
Draankörgel
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 75
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #13
Precies wat Lijnsje@Tappunt en Zwegel melden.

Belachelijke regel. Ben dan ook bang dat MVV dit puur heeft gedaan onder druk van de KNVB. Maar inderdaad, maak bij de foodcorner/het veerzienmvv tappunt een deel waar "gewoon" gestaan mag worden. Baken dit duidelijk af en zet er een steward bij die iedereen op zn flikker geeft zodra hij/zij een cm erbuiten komt.

Ik heb dit seizoen dan ook veel minder moeite om een wedstrijd over te slaan. En het awhoore te verplaatsen naar dn cafe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 16:07
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3800
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #14
Ik kan hier een lang bericht aan wijden maar ik snap beide kanten van het verhaal wel. En de oplossing is hier al aangedragen: sta het toe bij de verkooppunten, maak daar een mooi vak voor met lijntjes, en controleer daar streng op. En dan snap ik ook nog dat bij het verkooppunt bij Boschpoort vlak bij uitvak het niet wordt toegestaan. Volgens mij gaat de kritiek van de KNVB ook vooral over het verkooppunt Boschpoorttribune vak G naast het uitvak, met daarbij de zijkant aan die kant van de Boschpoorttribune waar de grensrechter loopt. Nu staan/stonden ook daar gewoon mensen die daar graag staan en die verder geen vlieg kwaad doen, maar dit is wellicht een compromis waar iedereen, ook zij, mee kan/kunnen leven. Twee ruime vakken naast de Maastribune als het ware, één bij vak A en één bij Vak G. Zicht op het veld. Strenge handhaving.

Overigens, ik zit met vrienden keurig op de tribune en wij drinken ook genoeg bier. Gewoon om beurten lopen. En wij ouwehoeren ook de helft van de wedstrijd. Het is echt wel mogelijk hoor ;)

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2017 16:38
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3800
Meer
Supporters niet langer welkom in grachten? #15
Godsamme, vergeet ik het belangrijkste nog. Welk gremium kan dit met MVV bespreken? De "grachtstaanders" zijn natuurlijk niet bepaald een georganiseerde groep ;) Is dit iets wat het supportersoverleg zou kunnen oppakken?

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Huib

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden