MVV TV

21 apr 2018 12:36
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
MVV TV #16

jovkle schreef : Gewoen dee zènder neet mie opzètte, daan bis diech daor al vaanaof; en gaank neet de stad in um örrigens gèt te goon drinke want daan bleifs diech speije!!! Sleet diech op en weur kluijzeneer!


Zègk luuster 'ns eve vrund. Iech geef hei mien meining, zjus wie tots diech dat deis. Mer um de ein of aander reie maaks diech d'r eders kier weer get persuunleks vaan, um 't sumpele feit tot iech 'n aander meining höb es diech, en diech dao bliekbaar vaan in paniek raaks. Respecteer gewoen tot neet ederein 't zelfde dink es diech, en loup dao neet euver te jenke.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2018 16:02 21 apr 2018 16:03 door sjengvandenboorn.
sjengvandenboorn
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 196
Meer
MVV TV #17
@mvvke. Het volgende is mijn mening, maar niet persoonlijk aan jou gericht! Overal waar ik kom op het terras in Maastricht, mensen die ik voor mijn werk aan de lijn heb telefonisch en mensen die ik zo tegen kom uit het Maastrichtse? 99% blijft stug Maastrichts praten, ook al is bekend dat de andere partij geen woord verstaat van wat de Maastrichtenaar verteld. Op het terras worden mensen die A.B.N spreken alleen voor het hoognodige geholpen en willen de obers van een terras bijvoorbeeld niet wisselen als mensen sigaretten willen kopen in het café van notabene diezelfde obers (zogenaamd geen wisselgeld) maar wel als ik in het Maastrichts even later dezelfde vraag stel.

Ander voorbeeld is dat als mensen mijn bedrijf bellen en ik in het Nederlands de telefoon beantwoord zij alleen geholpen dienen en wensen te worden die Maastrichts spreken en ineens ik wel goed genoeg ben als ik overga naar het Maastrichts dialect.

Het punt van een mvv tv is dat het ook mensen zal moeten aanspreken die geen Nederlands spreken. Denk namelijk ook niet dat bijvoorbeeld alle sponsoren van mvv Limburgs of Maastrichts spreken en / of kunnen verstaan.

Punt van mijn verhaal is dan ook dat het mooi is als je je eigen dialect spreekt, het geen ik ook niet nalaat als ik weet dat mijn gesprekspartner Maastrichts spreekt. Maar pas je wel aan, aan de andere kant van de communicatie. Op het terras in Maastricht beseffen ze niet dat ze bijvoorbeeld echt hartstikke hard de mensen van buiten Maastricht ook keihard nodig hebben. Net zoals het feit dat het gewoon mega irritant, onbeleefd en asociaal is als je stug Maastrichts blijft praten als de andere partij er geen kaas van gegeten heeft!

Mvv tv zal daarom ook voornamelijk in het Heulands gesproken worden, met de hoop er ook nog een sponsor mee binnen te halen potentieel. Klinkt wellicht raar, maar in alle vormen van filmpjes / posters is altijd een achterliggende commerciële gedachte. Lijkt me trouwens ook fijn dat als een mvv speler zo een uitzending bekijkt, hij ook begrijpt wat er verteld wordt ;) jammer genoeg is het Maastrichtse of Nederlands Limburgs gedeelte niet al te hoog in de selectie.

Andere zijde van de medaille is natuurlich oach dat ver wel respec motte hubbe veur eeder zijn mening. Mer een mening hubbe en gewoen normaal sociaal wenselijk bezig zien, zien toch ech twie versjillende dinger.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, Ben Salemans, Sandro, opadiehard, Lassie80, jovkle

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2018 16:33 21 apr 2018 16:37 door MVVke.
MVVke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1345
Meer
MVV TV #18
Daank veur de reacties Sjeng. Nogmaols, mien persuunleke meining is tot M.V.V. veur 't groetste deil Mestreechs deent te zien, aanders had iech zjus zoe good fan vaan 'n aander club kinne weure, es d'r niks Mestreechs mie aon is. Sterker nog, iech geef ierlek touw tot 'ch zoe'ne extremis bin, tot 'ch 't liefste allein mer Mestreechs had gehad, mer dat is mesjiens get teväöl liekent op 't gedrag vaan 'ne bepaolde Duitse menier vaan 75 jaor geleie.....:blush:

Mer ( 1 )........zoe wie'ste al zègks, qua sponsore e.d., jao daan mooste water bij de wien doen en ouch huilands spreke.
Mer.....( 2 ), zoe wie 'ch al ieder aongaof; Boe 't miech um geit, is neet zoezier tot d'r huilands gesproke weurt bij dat program, mer wel tot d'r ALLEIN MER huilands gesproke weurt. Iech vin dit ech een regelrechte verloochening vaan d'ne aofkoms. Totste jonges wie Verrips, Ippel etc in 't NL interviews, dat is logisch, mer rasechte supporters en lui wie Hoenjet in 't NL aonspreke, terwijl ze weite tot die lui euver 't algemein gewoen plat mojle, nein, dat is veur miech 'n brögk te wied.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2018 23:07
Sjonnie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1152
Meer
MVV TV #19
All eens van ondertiteling gehoord Sjeng ?? Maastricht is zijn identiteit aan het verliezen . Paar weken geleden een pizza gehaald bij Domino's , bestelde in het Maastrichts , die gast keek alsof hij uit een ei kwam .Dan maar in het Nederlands , vervolgens vroeg hij of ik Engels sprak !!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u Schapendonk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2018 10:58
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
MVV TV #20
Sjonnie, waarschijnlijk heb je dan een buitenlandse student gehad, die in Maastricht studeert en graag ook wat bijverdient. In het Engels aangesproken worden in je eigen stad kan als vervelend ervaren worden, kan ik begrijpen, maar als je even wat verder denkt, waarom zou iemand die geen Nederlands spreekt niet bij domino’s mogen werken? Sommigen studeren hier 6 maanden, dan is t niet te doen om goed Nederlands te leren. Als hij maar goed zijn werk doet zou ik denken.

Ik merk dat veel Maastrichtenaren niet openstaan voor buitenstaanders, en een buitenstaander is bij veel Maastrichtenaren iedereen die geen Mestreechs spreekt. De rest van de wereld dus!

Dat Maastricht University erg veel buitenlandse studenten trekt, daar zit wat in. Dat de Binnenstad erg veel mensen van buiten de walmoer trekt, daar zit ook wat in. Dat dat ervaren kan worden als té, snap ik ook nog wel.

Maar draai t om, zonder die mensen was Mestreech naar de klote, werkloos, doods.
Buiten de universiteit, ziekenhuis en horeca was deze stad ook uitgestorven. En juist deze branches trekken veel mensen van buiten ja.

Deze instelling trek ik ff door naar MVV. Als we daar nou wat meer de deur open zouden zetten voor mensen van buiten de walmoer, dan wordt t misschien nog eens wat. En dat kan best, zonder de identiteit te verliezen. Dat kan namelijk door als persoon wat minder bekrompen te denken!

MVV TV is al jaren Nederlands. Why not?!

Boe is dat feeske?
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard, Anna D., Karakter, jovkle

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2018 12:21
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
MVV TV #21
Er is maar één oplossing voor dit probleem en dat is alle afleveringen nasynchroniseren in het Maastrichts. Op dezelfde manier hoe RTL Duitsland dat vroeger ook deed met die Bud Spencer films. Het is even wat extra werk, vooral als je Hoog Maastrichts, Volks dialecten of plattelands dialecten achter elkaar moet inspreken als stemacteur, maar het moet te doen zijn. Dan zal iedereen content zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u Boe is dat feeske?, Lassie80

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2018 08:05
Schapendonk
Geblokkeerd
Geblokkeerd
Berichten: 3090
Meer
MVV TV #22
@sjengvandenboorn. In het centrum van Maastricht hoor je bijna geen Maastrichts meer. Dat is overgenomen door de watergeuzen. Waar hoor jij dan nog Maastrichts? Ik in ieder geval niet. Voor Maastrichts moet je al naar de buitenwijken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke, Anna D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2018 17:39
Driver
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 367
Meer
MVV TV #23
@Schapendonk
Pffff wat een onzin, ik ben vaak genoeg in het centrum, alle talen hoor je daar maar ook nog genoeg Maastrichts!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2018 20:31
Schapendonk
Geblokkeerd
Geblokkeerd
Berichten: 3090
Meer
MVV TV #24
Wat gek, ik kom bijna iedere dag in het centrum. Hoor juist alles behalve Maastrichts. Het stikt van de studenten etc..Maar goed, welles, nietes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden