Onafhankelijke euregionale voetbalschool

08 okt 2013 12:30
Roei baank
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 907
Meer
Onderwerp Auteur
Onafhankelijke euregionale voetbalschool #1
In feite weet iedereen dat de beste jeugdspelers samen moeten ballen en na eerdere pogingen weet men ook hoe men dit niet moet doen.
Een aantal jaren terug was ik voorstander om de jeugd van MVV samen te laten gaan met de jeugd van CS Visé . Nu de Indonesiërs het bij Visé echter voor het zeggen hebben is dit geen optie meer.
Ik zou nu opteren voor een onafhankelijke euregionale voetbalschool waar talentjes uit de totale euregio samen worden gebracht. Dus niet alleen uit Limburg maar ook uit de omgeving van Aken, Ost-kantons, Luik en Belgisch Limburg. Gevestigd in een centrale en neutrale plaats bijvoorbeeld Voeren of Aubel. Deze laatste plaats voornamelijk om de aanwezigheid van een perfecte infra structuur en een potentiele sponsor Cidre Stassen. Een van de grootste sponsoren van de jeugdafdeling van Standard Liège.
Als men dit professioneel aanpakt dan zou dit een echte meerwaarde zijn voor alle talenten en niet alleen in Limburg maar in de totale Euregio want daar spelen vaak dezelfde problemen op het gebied van opleiding.
De DFB heeft, een aantal jaren geleden, naast de verplichte Fußballschulen van de 1e en 2e Liga clubs ook zelf nog eens 100 onafhankelijke van dit soort opleidingen opgericht door geheel Duitsland. Ze beginnen daar nu al de vruchten van te plukken.
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie hierover denken?

Let wel iedere club behoud zijn eigen jeugd maar de meest talentrijke spelers gaan naar deze opleiding. Eigenlijk naast een Maastricht United een Euro United.

Observateur foot Euregio

"Supporter MVV Maastricht est un acte de résistance"
De volgende gebruiker (s) zei dank u Jacques

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2013 14:00
Jacques
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 3815
Meer
Onafhankelijke euregionale voetbalschool #2
Ik vind dit beter dan een opleiding waar die club uit het oosten de dienst uitmaakt. Of een opleiding die enkel wordt opgericht omdat bepaalde clubs licentiepunten nodig hebben. Of omdat ze geld nodig hebben. Of een combinatie van deze zaken. Maar om eerlijk te zijn moeten we vanuit MVV-oogpunt het belang van een jeugdopleiding, of beter gezegd, het ondersteunen van de allerbeste spelertjes, niet overschatten. Ik heb me daar al eerder beperkt over uitgelaten maar laat ik het hier eens proberen uitgebreid uit te leggen. Sorry voor de lange tekst die volgt.

Het is namelijk gewoon zo dat trainen met goede/betere sporters leidt tot een betere ontwikkeling van de sporter. Puur vanuit de beste voetballers gezien is het wenselijk om vanuit een grotere kring de beste spelertjes samen te laten trainen, daar worden deze spelertjes beter van. Let wel: als dit betekent dat ze minder vaak, of helemaal niet meer, met hun oude team samen trainen, dan betekent dat automatisch dat de "achterblijvers" in het oude team zich minder zullen ontwikkelen. Ze kunnen zich niet meer (zo veel) optrekken aan de beste spelertjes.

Ik weet dit, ik ben er van overtuigd dat dit klopt, en toch ben ik altijd tegen een RJO met die van daarachter en/of Fortuna geweest. Waarom? Ten eerste: onze allergrootste talenten vertrekken, met of zonder RJO, toch al op jonge leeftijd. Boudewijn Zenden en Luis Pedro speelden nauwelijks in onze opleiding of ze vertrokken al naar PSV en Feyenoord. Ik denk dat een RJO er alleen maar voor zou zorgen dat de beste spelertjes nog eerder door een topclub weggeplukt worden, want ze staan meer in de picture. Ten tweede om de redenen die ik bovenaan al beschreef. Ik heb niet het idee dat Fortuna of die club van daarachter om de juiste redenen een RJO wilden of dat MVV een gelijkwaardige partner zou worden. Ten derde heel simpel, het verhaal van de achterblijvertjes! De echte talenten zullen nooit lang bij MVV blijven. Maar de groep daaronder, dat zijn misschien juist wel de degelijke basisspelers die MVV jaren kan gebruiken. Die gaan in kwaliteit achteruit als ze niet bij de RJO kunnen aansluiten. Een RJO zou dus in het belang zijn van de beste spelertjes, maar niet per se van MVV en al helemaal niet van de spelertjes die niet de besten zijn. Ik ben fan van MVV.

Ik denk dat een euregionale opleiding weinig zal veranderen aan het eerste en het derde argument. De beste spelertjes zullen nog altijd aangetrokken worden door de grote clubs. Je moet erg sterk in je schoenen staan om nee te zeggen tegen PSV, Standard of zoals tegenwoordig steeds vaker gebeurt, een buitenlandse grote club. En de achterblijvers zullen minder vaak trainen met de beste spelertjes, dus ontwikkelen zich minder. Dat blijft ook in een euregionale opleiding zo. Enkel het tweede argument lijkt te veranderen: er wordt niet vanuit clubbelangen gedacht. Dat vind ik een vooruitgang.

Mijn ideaalbeeld is dat MVV ooit serieus werk maakt van zijn eigen jeugdopleiding. En dan echt serieus werk. Zorgen dat MVV de beste jeugdopleiding van de euregio wordt en dat dat zo algemeen bekend is, dat talenten altijd voor ons kiezen als ze de keuze hebben. Dan zouden mijn bezwaren grotendeels verdwijnen. Helaas heeft MVV daar echt geen geld voor. Sparta geeft jaarlijks 1,5 miljoen euro (!!) uit aan de jeugdopleiding. Zoiets zou MVV ook moeten besteden. Maar dat is meer dan de helft van onze huidige begroting, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Als dat niet kan, dan moeten we eigenlijk gelaten accepteren dat de jeugdopleiding nooit grote talenten zal produceren, als er al een groot talent doorkomt, dan is dat een toevalstreffer. Maar laten we wel wezen: kan iemand mij de naam van een speler noemen die bij ons jarenlang de jeugdopleiding heeft gevolgd (dus niet Chadli) en die de top heeft gehaald? Of ook maar de subtop? De manier waarop we nu opleiden, en een RJO/Euregionale opleiding zal daar helaas weinig aan veranderen, zal structureel zorgen voor spelers die leuk meekunnen in de Jupiler League, maar meer ook niet.

Het is overigens typisch dat de paar talenten van MVV die in Nederlandse jeugdelftallen speelden en er toch voor kozen om bij MVV te blijven, eigenlijk nooit echt doorgebroken zijn. Bryan Smeets is een goed voorbeeld. Hij is bij MVV nog altijd niet onomstreden, maar in de jeugd speelde hij in de nationale ploeg. PSV wilde hem halen maar Bryan en zijn familie kozen er voor om bij MVV te blijven. Ik kan me om eerlijk te zijn voorstellen dat zij daar inmiddels een beetje spijt van hebben (al brak er in die periode zelden tot nooit een talent uit de PSV-jeugdopleiding door). Wie weet had Bryan zich bij PSV aan het niveau van de betere spelers kunnen optrekken. Zo kan ik uit het verleden meer voorbeelden noemen, Dave Van Bogaert was aanvoerder van het Nederlands elftal onder 16, maar heeft me in het eerste van MVV nooit kunnen overtuigen. Of kennen we Shisayo Luthuli nog? Speelde eind jaren negentig in het Nederlands elftal onder de 16 en tekende op zijn 16e een goed contract bij MVV (toen nog eredivisie) dat verwachtte goed geld aan hem te gaan verdienen. Dat is niet helemaal gelukt... Als ik een zoon had die echt een groot talent was, dan zou ik hem tot zijn 14e of zo bij MVV houden, maar daarna zou ik hem met pijn in het hart adviseren zo snel mogelijk bij een grote club terecht te komen.

You're never as good as everyone tells you when you win, and you're never as bad as they say when you lose.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2013 17:21
Napoleon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1872
Meer
Onafhankelijke euregionale voetbalschool #3
dat heb je goed verwoord Jacques !! kan me vinden in je argumenten en uitleg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden