Oud-MVV-speler Michel Thal overleden (1940-2023)

02 juli 2023 02:46 02 juli 2023 05:00 door Ben Salemans.
Ben Salemans
Administrator
Administrator
Berichten: 801
Meer
Onderwerp Auteur
Oud-MVV-speler Michel Thal overleden (1940-2023) #1
VOORMALIG MVV-SPELER MICHEL THAL OVERLEDEN OP 82-JARIGE LEEFTIJD

Maastricht - Oud-MVV-speler Michel Thal (1940) is vrijdag 30 juni overleden. De voormalige linksbinnen speelde van zijn 18de tot zijn 26ste in het eerste elftal van de Maastrichtenaren. Hij is 82 jaar geworden.

Bron: Emil Visser - Zaterdag 1 juli 2023, 13:07, www.limburger.nl/cnt/dmf20230701_94009112

Michel Thal begon op zijn 16de bij de profclub en sloot twee jaar later – in 1958 – aan bij de hoofdmacht van MVV. Tijdens zijn loopbaan maakte hij de overgang van stadion De Boschpoort naar De Geusselt mee, in 1961. Zijn teamgenoten in die periode waren onder anderen Frans Körver, Jo Toennaer en Willy Brokamp. Hij moest zijn carrière noodgedwongen beëindigen wegens een meniscus-blessure.

Trainer
Na zijn carrière was hij ook nog trainer bij de Maastrichtenaren. Hij trainde onder meer de A1-jeugd, maar stopte daarmee toen zijn zoon Reginald in dat team kwam spelen. „Hij wilde alle belangenverstrengeling vermijden”, zo zegt zoon Reginald Thal, die later meer dan driehonderd wedstrijden in het shirt van MVV speelde. „Hoofdtrainer George Knobel wilde hem ook nog assistent van het eerste maken, maar mijn vader durfde dat niet aan, omdat hij niet de juiste papieren had. Als voetballer was mijn vader een flegmatieke speler, met veel techniek. Hij speelde als linksbinnen. Hij was niet groot, maar kon goed koppen. In zijn goede tijd, ik denk dat hij 24 of 25 jaar was, stond hij ook nog op de nominatie voor het Nederlands elftal toen Georg Kessler bondscoach was.”

Kans
Natuurlijk drukte vader Michel ook een stempel op de voetbalcarrière van zijn zoon. „Mijn vader zei bijna nooit wat over mijn spel. Maar áls hij wat zei, dan kwam dat ook echt binnen. Toen ik achttien was, maakte ik als spits bij de A1 een berg doelpunten. Ongetwijfeld heeft hij toen bij de toenmalige trainer Jo Bonfrère gezegd dat ik een kans verdiende.”

Michel Thal was erelid van MVV en had een toegangskaart voor het leven bij de club.

Afscheid
Vijftien jaar geleden werd hij geopereerd aan zijn hart. „De afgelopen tijd voelde hij het leven uit zich vloeien”, zegt zoon Reginald. „We zagen het aankomen en ik heb lang afscheid van hem kunnen nemen. We hebben gisteren zelfs nog een biertje gedronken.”


Ik ben lid/donateur van Veer Zien MVV (VZM)! Jij toch ook? Niet? Meld je dan nu aan: www.veerzienmvv.nl
Steun MVV in deze bange tijden (april 2024) met een gift: www.gofundme.com/f/noets-de-mood-verlore-heet-steun-us-mvvke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden