Rookverbod in Nederlandse stadions

06 juni 2019 10:59 06 juni 2019 11:12 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #16

Hill28 schreef : Houten, ik vind je bijdrages over het algemeen heel nuttig, maar deze is echt op alle fronten onwaar. Weet je wel hoeveel preventieve zorg, preventieve medicijnen en preventieve zorgmiddelen NIET vergoed worden? Vaak wordt juist gewacht tot mensen pas écht ernstig ziek zijn voordat ze vergoedingen krijgen, ik spreek uit ervaring, dat is één.

Punt 2, je noemt kunstgras. Als je ergens kanker van krijgt dan is het daarvan. Die zwarte kortels zijn ‘gewoon’ vermalen autobanden met diverse kankerverwekkende stoffen erin. Het zou veel beter zijn om preventief over te gaan op echt gras, maar men gaat voor de oplossing die op de korte termijn het makkelijkste en het goedkoopste is. Omdat het voor de grote bandenbedrijven wel lekker goedkoop is om hun restafval over sportvelden uit te strooien in plaats hun rotzooi te verwerken. Dat is meten met twee maten, dat soort bedrijven mogen alles, maar wij moeten allemaal netjes in de rij staan met een glas water.

En het zal ze worst wezen dat kinderen die hun hele leven op kunstgras spelen een hogere kans hebben op kanker en dat die korrels water en grond verzieken.

Tot slot wil ik MVV zeker niet de schuld in de schoenen schuiven, maar er is ook te lezen dat alle 34 clubs erachter staan.

Ik zou zeggen laat de mensen toch eens in hun waarde en gun ons de vrijheid om zelf keuzes te maken in plaats van alles kapot te regelen.


Je verwart in mijn ogen "hulpmiddelen" met 'Preventie-campagnes".

Voorlichtingscampagnes zoals Anti-drugs campagnes, anti-rook campagnes, voedselbewustzijn-campagnes hebben een andere insteek dan bijvoorbeeld de vergoeding van nicotine pleisters of verstrekking van ontwennings-hulpmiddelen. Het kost veel minder geld (BTW daargelaten) dan actief iedere burger voorzien van de hulpmiddelen die zij nodig hebben om van hun verslaving af te komen. Dat is wat dit rookverbod inhoudt, het is bedoelt als ontmoediging voor degene die (nog) niet verslaafd zijn. Anders zouden tabakswaren alleen nog maar op voorschrift verkrijgbaar zijn, in plaats met ontmoedigende opdrukken in de supermarkt.

In het voorbeeld met de autobanden heeft de overheid wel degelijk via het RIVM onderzoek gedaan naar de gezondheidsklachten, bij het tweede onderzoek is er geen schadelijkheid aangetoond (licht risico, dat geldt ook voor andere producten waar wij dagelijks mee te maken hebben.). Zij hebben niet de plicht om te onderzoeken naar de prijs van de grondstoffen die voor dit product worden gebruikt. Het kiezen voor een goedkopere oplossing zoals recyclede banden is een besluit van de fabrikant zelf. Als het echt schadelijk zou zijn dan werd het afgekeurd (Zoals de Chroom verf, Astbestos producten). Dan kan de fabrikant haar deuren sluiten. MVV kiest hiervoor om kosten te kunnen besparen, niet omdat ze het zo lekker vinden ruiken of dat het gezond is.

Maar je hebt gelijk, er is geen centraal orgaan die dit allemaal op één lijn trekt. Alles wordt per hoofdstuk bekeken in de politiek, en eindigen in gezondheidsbesluiten die uiteindelijk scheef uitpakken of vergoedingen missen. Soms prevaleert de corporatie boven de burger en in een ander spectrum is het juist weer andersom en wordt de burger beschermd. Maar vrijheden kosten hoe dan ook uiteindelijk iemand geld, de vraag is wil je het nog betalen?. (mening)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 11:08
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #17
Hill, ben het gedeeltelijk wel eens met wat je zegt ja, het zorgverzekeringsstelsel is zo ingesteld dat je pas geholpen wordt als je ernstig ziek bent, op gebied van preventie was/is amper iets vergoed. Er is ook een perverse prikkel aanwezig bij artsen, farmacie etc, een dokter heeft immers pas een 'klant' als ie ziek wordt.
Er komt echter steeds meer besef dat dit op termijn onhoudbaar is. Vandaar het Nationaal Preventieakkoord, waar dit rookbeleid onderdeel van is.

Vanuit de visie van 'het volk' bekeken is dit een paradox. Van de ene kant willen velen juist niet die preventie (rook niet, drink minder, beweeg meer, vreet minder vet) omdat dat betuttelend over komt, van de andere kant wil men ook een laag eigen risico en dus een goedkoper zorgsysteem. Waarbij je juist met preventie die kosten omlaag brengt.

Een vaak gehoord argument van een roker is, ik wil lekker genieten van mijn sigaret, dan maar wat eerder dood, heb ik wel genoten. Men vergeet dat het een verslaving is, dus niet geheel een vrije keuze. Wat de roker ook vergeet is dat er voor de dood vaak een periode van jarenlange ziekte en ellende vooraf gaat, met een kut kwaliteit van leven. Dat velen daar niet over nadenken snap ik ook nog wel, maar soms is een prikkel van de overheid nodig, want het kost gewoon teveel duiten, dat ziekbed.

Boe is dat feeske?
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 16:07
krampioen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 476
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #18
ik rook minimaal 50 sigaretten per dag. ik kies er voor. Ik vind het prettig. Als ik bloed begin op te hoesten heb ik altijd nog 500 morfine pillen om er snel een einde aan te maken. Ik heb een volwaardig leven gehad. gun de mensen hun keuze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 16:46 06 juni 2019 16:49 door Schapendonk.
Schapendonk
Geblokkeerd
Geblokkeerd
Berichten: 3090
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #19
Helemaal prima, als je de persoon die naast je zit, er niet mee lastig valt. Ik zelf heb vroeger ook gerookt, dus begrijpen doe ik het zeker. Er was iemand die tegen mij zei: als ik jou een fles drinken geef, met een etiket erop:" dit is vergif", drink je het dan leeg? Ik zei natuurlijk nee. Nou, op een pakje sigaretten staat precies hetzelfde, maar schijnbaar dringt dat niet door. En ja, dat was een punt. Ben toen gestopt ermee. En niet om nu de moraalridder uit te hangen, maar voelde me toch stukke beter erna.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 20:52
Karakter
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 693
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #20
Als elke rokende bezoeker nu stopt met roken en VZM gaat steunen, spelen we over 2 jaar in de Eredivisie en over 3 jaar in de Europa League

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 02:03
peeke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 458
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #21
als allen rokende fans weg blijven is het stadion half leeg

Groeten oet Bierum : Delfzijl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 09:23
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #22

peeke schreef : als allen rokende fans weg blijven is het stadion half leeg


Dan komen er dus meer mensen dan nu?

Boe is dat feeske?
De volgende gebruiker (s) zei dank u jeoff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 09:41 07 juni 2019 09:44 door Hill28.
Hill28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1348
Meer
Onderwerp Auteur
Rookverbod in Nederlandse stadions #23
Ik denk dat peeke wel een punt heeft en dat er echt mensen weg gaan blijven. Om dat te voorkomen zou het slim zijn als MVV nu al aangeeft of er straks nog plekken zijn waar wel gerookt kan worden, bijvoorbeeld in de gracht achter de Maastribune (voor café de ster). Dat is immers niet echt onderdeel van het stadion, in het verleden waren er zelfs kaartcontroles pas na dit punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 12:55
peeke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 458
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #24
minder dan de helf is leeg :P

Groeten oet Bierum : Delfzijl
De volgende gebruiker (s) zei dank u Boe is dat feeske?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 12:59
peeke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 458
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #25
als je eens weet hoeveel mannen er in Nederland zijn die naar een wedstrijd gaan om lekker te relaxen met een peuk of sigaar en een biertje. en dat voor effen uit huis te zijn van de vrouw ? en dat zijn er heel veel en zo gaat dat al meer dan 100 jaar misschien nog wel langer

Groeten oet Bierum : Delfzijl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 13:18
Boe is dat feeske?
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1489
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #26
Peeke, wat voor jou.
Vroeger, toen men nog wist wat goed was voor de mens, vroeger, toen alles beter was!


Boe is dat feeske?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 13:53
peeke
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 458
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #27
zo zie je maar tot vroeger alles beter was , maar soms moet je maar veranderen nu pakken ze de rokers wat is next bier

Groeten oet Bierum : Delfzijl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 14:24
Boschpoort
Administrator
Administrator
Berichten: 1910
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #28
Ik vind het prima.
Roken is een keuze maar meeroken niet.

In Engeland zijn de stadions al jaren rookvrij. dat gaat daar ook prima.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVVke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2019 14:49
bokkesprongen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 815
Meer
Rookverbod in Nederlandse stadions #29
Met achterhoede gevechten je bezig houden heeft weinig zin ...........




Alles wat Waar is hoeft toch niet allemaal gezegd te worden ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden