In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af

28 sept 2013 08:44
de bok
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 123
Meer
Onderwerp Auteur
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #1
Gisteren bij mvv -maastricht nog maar 4107 toeschouwers !

Hoe komt dit ?

Stadion verboden ?

Fox- tv ?

Slecht spel ?

Competitie vervalsing ?

Bestuur ?

Is Maastricht j.p- leaque moe ?

enz ?

Hoe krijgen we weer 6000 toeschouwers ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 09:12
Aswin
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 522
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #2
Ik mis in punt in je lijst:

- CRISIS?, mensen hebben geen geld meer voor dit soort zaken?

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!

Geen donateur, maar toch willen bijdragen?
www.veerzienmvv.nl/doneer/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 09:36
de bok
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 123
Meer
Onderwerp Auteur
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #3
crisis stond on de enz. speelt zeker mee !


Denk het is een optelsom ?

Je ziet mensen afhaken die al 40 jaar komen ! jaren 80 was ook crisis maar ze kwamen toch .

Nu blijven ze weg !.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 10:16
Frederik34
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 11
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #4
Voor mij is de belangrijkste reden dat de entreeprijzen voor een losse wedstrijd echt te belachelijk voor woorden zijn!

€ 16 - € 20 voor een plek op de Q-Park tribune????? Waar zijn we mee bezig?

Op deze manier maakt MVV het de mensen met een krappe beurs heel makkelijk: we gaan niet meer naar MVV.
Een redelijke entreeprijs zal het stadion vanzelf weer wat meer vullen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 10:29
Aswin
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 522
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #5

de bok schreef : crisis stond on de enz. speelt zeker mee !


Denk het is een optelsom ?

Je ziet mensen afhaken die al 40 jaar komen ! jaren 80 was ook crisis maar ze kwamen toch .

Nu blijven ze weg !.


Ik verwacht dat de crisis de voornaamste reden is.

Met behulp van wat cijfers (bron: gemeente Maastricht) probeer ik e.e.a. te verduidelijken.

  • 1 In Nederland zijn 137000 jongeren werkeloos, hoeveel daarvan er in Limburg wonen is onbekend. Maar wel is bekend dat er dit jaar in Limburg 1200 bij zijn gekomen. (een stijging van <1%)
  • In april 2013 stonden zo'n 600 Maastrichtse jongeren ingeschreven als werkzoekende, en ook hun aantal neemt rap toe. De jeugdwerkloosheid is in slechts een jaar tijd vrijwel verdubbeld.

  • 2 In verhouding tot 2012 (+/- 4200 werkzoekenden) zijn er nu in 2013 (per 01/01) 4500 werkzoekenden. Dat zijn er 300 meer, of te wel een procentuele stijging van 6,66%. Je zou verwachten dat met name in de oudere leeftijdsgroep (50+) deze stijging terug te vinden. Echter, dat is niet het geval. De grootste stijging zit in de leeftijdsgroepen 20 - 24 en 25 - 29 en 30 - 34 jaar. Daar waar het aantal vrouwen dat werkzoekend is daalt, stijgt het juist bij de mannen.

Én laten die beide groepen nou juist het stereotype MVV supporter zijn.

Daarnaast is het gemiddeld aantal supporters t.o.v. vorig jaar niet veel gedaald (bron: nl.wikipedia.org/wiki/MVV_Maastricht ):
2012: 5380
2013: 5100 (dit is een schatting)

Uiteraard zullen het mindere spel, fox sports en stadionverboden bijdragen aan minder toeschouwers, maar ik denk dat we het dan over een procentueel gezien kleine groep mensen hebben.

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!

Geen donateur, maar toch willen bijdragen?
www.veerzienmvv.nl/doneer/
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 10:29
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #6
Wij hebben nooit 6000 man in het stadion gehad, als Emmen (of een andere één sterren wedstrijd) op het programma stond. Ik vond het nog behoorlijk druk in verhouding met de voorgaande wedstrijden.

Voeg maar toe:

- Sterfte (geen nieuwe aanwas)
- Vakantie in het naseizoen
- Avond/Nachtdienst
- Prestige op het veld is weg
- Vrijdagavond training

De strijdlust is in mijn ogen uit het stadion verdwenen en dat ligt niet aan het publiek, maar op het veld wordt het vuur eruit gehaald met pover voetbal. En dat vuur zorgde in mijn ogen voor klantenbinding, zodat iemand die zich niet gebonden voelde aan MVV, toch weer uit nieuwsgierigheid kwam kijken de week erop. Het was niet iedere week feest in de Geusselt, soortgelijke wedstrijden als gisteren kwamen vaak voor, maar nu spelen ze veel te wisselvallig, zonder hoogtepunten.

Maar het heeft in mijn ogen geen zin om dit te forceren. Het gebeurt of het gebeurt niet. Het eindwerk van Trost was een slecht ingespeelde ploeg, een ploeg zonder vertrouwen. Tiny presteert zelfs beter dan René deed sinds januari 2013. Maar als het komend jaar niet aantrekkelijker wordt, dan wordt het tijd om de selectie eens in zijn geheel te vernieuwen. En dat kan ook met alle aflopende contracten. Het zijn stuk voor stuk voetballers met mogelijkheden, maar daar heb je niks aan als ze niet met hun mogelijkheden uit de verf kunnen komen. En in mijn 'onderbuikgevoel' koop je bij sommigen die extra motivatie (1e plek) met wedstrijdpremies, anders wordt er met de Franse slag gevoetbald.
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 10:31
Aswin
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 522
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #7

Frederik34 schreef : Voor mij is de belangrijkste reden dat de entreeprijzen voor een losse wedstrijd echt te belachelijk voor woorden zijn!

€ 16 - € 20 voor een plek op de Q-Park tribune????? Waar zijn we mee bezig?

Op deze manier maakt MVV het de mensen met een krappe beurs heel makkelijk: we gaan niet meer naar MVV.
Een redelijke entreeprijs zal het stadion vanzelf weer wat meer vullen.


Wat is dan een redelijke prijs (niet kritisch bedoeld)?

Hoe moet MVV aan meer inkomsten komen wanneer sponsoren afhaken / minder betalen / niet betalen? De enige manier is dan de prijs van de entree kaarten verhogen.

Iech bin lid vaan Veer Zien MVV! Diech toch ouch?
Neet? Meld diech daan noe aon: www.veerzienmvv.nl/
100% veur de eige club!

Geen donateur, maar toch willen bijdragen?
www.veerzienmvv.nl/doneer/
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 11:01
Dixi
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 369
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #8
Mensen kwamen naar MVV voor de kolkende Geusselt (Maaskant tijdperk), je wilde deel uitmaken van die 12e man.
Je wilde zien dat dit oversloeg op het veld en MVV de beuk erin gooide, ongeacht het eindresultaat.
Maar de inbreng van de tribunes had effect op het veld en je ging met een voldaan gevoel naar huis en kon niet wachten op de volgende thuiswedstrijd.
Sinds die sfeer er niet meer is, loopt het toeschouwersaantal achteruit.
Ik durf te wedden dat mensen die nu zeggen dat ze geen €30,- willen uitgeven aan een slaapverwekkend avondje MVV, diezelfde €30,- zouden neerleggen in de sfeervolle tijd onder Maaskant.
Sfeerloze Geusselt is de hoofdreden van de toeschouwersaantallen, daarbij doen de crisis en hoge entreeprijzen er een schepje bovenop.

Dixi

Ut geit uuch good, mèh MVV beter!
De volgende gebruiker (s) zei dank u houtengerard, mvv4ever, de bok, Och jeh

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 11:16 28 sept 2013 11:18 door houtengerard.
houtengerard
Administrator
Administrator
Berichten: 1900
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #9
De prijzen zijn te hoog als je het vergelijkt met het gemiddelde uurloon bij minimumloon (wat toch het grootste deel van de werkenden zal ontvangen). Iemand die naar MVV wilt en dit loon verdient (Starters/Laag geschoold werk/Handel/Kunstsector) zal drie uur moeten werken om op de Boschpoort te mogen plaatsnemen. Een Tiener, die vakken vult bij de AH, zal vijf uur moeten werken voor een kaartje. Pensioenen en uitkeringen zitten netto ook op die verhouding. In dit perspectief is de vraagprijs van MVV hoog.

Maar als je kijkt naar andere uitgaansgelegenheden. Dan ben je bij de bioscoop ook dit bedrag kwijt per persoon voor anderhalf uur vermaak. Ga je naar de kapper dan betaal je dat ook. Een menu bij Mc Donalds kost hetzelfde. Het is niet prettig dat MVV de kosten (en stijgende verwachtingen) door factureert aan haar supporters, maar iemand zal deze club toch overeind moeten houden. Sponsoren hebben het ook moeilijk doordat ze moeten concurreren tegen bijna de kostprijs. Het alternatief is een jeugdelftal op het veld zetten en alle contracten opzeggen. Dan kunnen die prijzen weer omlaag, maar dan is het voetbal waarschijnlijk weer niet aantrekkelijk en kom je weer in dezelfde cirkel.

De kleine clubs in de Jupiler League hebben veel meer bedrijven om zich heen. Daarom kosten die kaartjes daar vele malen minder. Ik denk dat men zich moet realiseren dat de levensvatbaarheid van MVV in handen is van de supporters en de supporters die een eigen bedrijf hebben. De voedingsbodem (zoals die vorige eeuw was) voor een BVO in deze regio is verdwenen, in mijn ogen door verkeerde stadspolitiek en globalisering. Maar het is allemaal een momentopname, het kan zijn dat er in 2030 wel weer een voedingsbodem is. Dan zou het zonde zijn om je handen van deze club af te trekken. Maar ik begrijp dat niet elke supporter aan de lange termijn denkt, maar ik hoop dat men als bestuur die terugloop blijft mee berekenen in de begroting. Zodat je nooit op een punt komt dat je de minimale benodigdheden voor een BVO in Maastricht niet haalt, vooral qua contracten hoop ik dat ze de situatie per jaar gaan bekijken.

Ik hoop ook dat de gemeente Maastricht/Heuvelland mensen met het minima de kans gaat bieden om naar de Geusselt te komen. Roda had daar de primeur in en opzicht is dat geen slecht idee, mits ze het niet hebben wegbezuinigd. Want ik kan me voorstellen dat je als gemeente die voorziening als eerste wegbezuinigd, zeker gezien het feit dat alle overheidsinstanties onder de koepel van de Gemeente komen te vallen. Maar van de andere kant is het weer niet eerlijk voor de mensen die boven het minimumloon verdienen, dat zij wel die 16 euro moeten neerleggen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 12:04
Frank Salemans
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 764
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #10
Prima dat De Bok hier een topic over gemaakt heeft!

Als ik met doorgewinterde MVV-supporters spreek, dan hoor ik bij iedereen hetzelfde verhaal. De gespannenheid voorafgaande aan de wedstrijd, de explosie van emoties tijdens de wedstrijd en de gezellige naborrel: het is allemaal minder de laatste tijd.
Prima dat MVV Maastricht maatschappelijk goed bezig is (dat bedoel ik niet cynisch, maar dat mee ik echt). Maar dat is voor de voetbalsupporter een bijzaak: het gaat erom wat voor voetbal er op de mat gelegd wordt en welke sfeer er in het stadion is.
De kwaliteit van het voetbal is vanaf de winterstop 2012-2013 van duidelijk minder niveau dan voorheen. Het is niet erg om te verliezen, als je als supporter dan maar huiswaarts kunt keren met het gevoel dat er alles aan gedaan is, de scheidsrechter tegen was, de tegenstander een geluksgoal heeft gemaakt etc. etc.

Wat MVV Maastricht lijkt op te breken is een combinatie van factoren, waarbij de crisis inderdaad een belangrijke rol speelt. Sponsoren geven minder uit, toeschouwers hebben minder te besteden. Maar ik denk dat er ook intern bij MVV Maastricht het nodige speelt. Als MVV Maastricht een investering moet doen, dan ligt die op het vlak van de professionalisering. MVV wordt bestuurd door mensen die in feite ook de dagelijkse leiding op zich nemen. En wordt er een directeur aangesteld, dan doet die dat ook als vrijwilliger. Ik denk dat het management van MVV geprofessionaliseerd moet worden met mensen die hun sporen in het voetbal verdiend hebben. Ik ken niet de kwaliteiten en betrouwbaarheid van mannen als Reginald Thal, Eric Meijer en Roberto Lanckohr, maar dergelijke mannen hebben wel een uitstraling in de regio. Naar supporters en naar sponsoren, daarvan ben ik overtuigd. Het begint en eindigt bij de corebusiness en dat is toch echt voetbal. En dan met name van het eerste team en een aansprekend beloftenteam (wat we dus niet hebben). MVV Maastricht straalt niet meer de sfeer van onneembaar voetbalbolwerk uit.

Het opstappen van Andrien en Pijpers als bestuursleden (evenals van Minderhout) is een teken aan de wand. En gisteren een plots opgestapte perschef. Het rommelt binnen de MVV-gelederen.

Ik ben het bestuur zeer dankbaar voor alles wat ze voor MVV Maastricht betekenen en betekend hebben (ook dit meen ik niet cynisch), maar ze komen eigenlijk niet aan besturen toe omdat de dagelijkse praktijk hen te veel bezig houdt.

Ik denk dat investeren in een beloftenteam + professionalisering van de directie leidt tot een betere verkoop van het product “voetbal”.

Het draagvlak voor dit MVV Maastricht is in de regio veel kleiner dan ik voor mogelijk had gehouden. Als zelfs dit bestuur het niet lukt de club in een goed daglicht te plaatsen, wie dan wel? Het antwoord heb ik eigenlijk zelf al gegeven: een professioneel management en een bestuur-op-afstand. De ledenraad (ik heb nog nooit een besluit van hun vernomen…….) om de clubidentiteit te bewaken. Ga MVV meer runnen als een voetbalbedrijf en het komt goed. Zo niet, dan vrees ik dat FC Limburg veel korter bij is dan velen denken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok, Rebel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 12:34
Anna D.
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1441
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #11
Wellicht een idee om een enquête te houden of zelfs mensen persoonlijk benaderen die zijn afgehaakt. Zo komt MVV de beweegredenen te weten en kan men daar op inspelen mocht dit een punt zijn waar MVV direct invloed op heeft. Voormalig seizoenskaarthouders en ik neem aan ook de mensen die online tickets hebben geboekt in het verleden kan je makkelijk benaderen en een database opstellen om ze te contacteren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, les rouges blancs, Sjotelsplak, de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 13:02 28 sept 2013 13:13 door les rouges blancs.
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2739
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #12
Over de prijzen kun je discussiëren en ja da crisis heeft inderdaad invloed, maar uit een vergelijking met prijzen in Belsj en Pruuses blijkt dat MVV niet (te) duur is, terwijl in die landen de voorzieningen veel minder zijn...
Blijft wel het feit dat je meer toeschouwers kunt aantrekken door de kaarten goedkoper te maken.

Het Maaskant tijdperk is onzin, tenminste qua naam , zeg dan het Thiebaut tijdperk. Want de trainer was het echt niet, behalve mooie praatjes maken en een vlotte babbel hebben...

En die periode was een uitzondering in de MVV geschiedenis qua toeschouwers: zelfs in de promotiejaren waren de aantallen toeschouwers vaak bedroevend laag, tot zo'n 5 - 7 wedstrijden voor het eind toen "successupporters" kwamen.
Die 10.000 en meer oppe Merret en Vriethof höb iech denao noets wie in de Geusselt gezeen ;)

Vergelijk de toeschouwersaantallen in het hele betaald voetbal met elkaar en je ziet dat deze overal tegenvallen.

Hoe dan wel...? Tja er zijn de afgelopen jaren diverse voorstellen gedaan waarvan het bestuur maar minder dan 1/4 echt serieus heeft bekeken en aangepakt...

Feit is dat MVV het hoofdzakelijk van Maastrichtenaren en Limburgers uit de omgeving moet hebben.
Nu zijn wij "Mestreechteneere" al een minderheid in eigen stad ( minder dan 40% )
En uit cijfers blijkt dat gemiddeld 5 tot maximaal 7 % naar het voetbal komt:
dat zijn bijna de cijfers van nu (ongeveer 2.000 - 2.500).
Neem daar nog eens mee het feit dat in het verleden veel spelers uit de omgeving ( bijvoorbeeld Merregraote) kwamen.
Dat had dat een aanzuigende werking op die regio ( kijk maar eens op de "sjet" waar je een zeer fanatieke Mergelander hebt) .
Dit is ook het geval met België: toen bij ons veel "jonges oet Belsj" speelden, vertaalde zich dat ook meteen in veel witrode kentekens die richting Geusselt kwamen.

Ik denk wel dat hier een taak voor het bestuur ligt om daar ( Zuid Limburg en Belgisch Limburg) wat meer aan promotie te doen (trouwens ook een oud voorstel dat bij MVV op de plank ligt stof te verzamelen...) en gericht bijvoorbeeld staf en spelers naar scholen en buurtcentra daar naar toe te sturen.
Daar moet je je op richten! Pakt dat aan in het kader van "maatschappelijk" bezig zijn van spelers. Schakel de afwezige Onno in die door het bidboek "Culturele Hoofdstad" ondertussen de contacten in die regio heeft.
Als hij dan toch niet meer in de Geusselt komt, kan hij toch wel nuttig zijn voor us MVV-ke...

Voor Maastricht zelf is het ook eenvoudiger: voor de belasting moet je een X-aantal jaren je boekhouding bewaren. Nou dan heb je je gegevens over seizoenskaartenhouders. Vergelijk die adressen met nu en ga gericht in de wijken waar je verlies hebt geleden aan de slag. Met name de volkswijken want van de Goudkust moet je het niet hebben...
Is bovendien snel en makkelijk gedaan ( maximaal 1 dag) :laat een stagiair een d-Base draaien en voila...
Hoef je geen Einstein voor te zijn ( en heb ik ze al 2 jaar geleden verteld) ;)

Blijf sportief succes en beleving ! Het eerste heb je niet in de hand en is soms afhankelijk van je beurs ( alhoewel Trost, zij het met wat geluk af en toe, het tegendeel heft bewezen...maar toen stroomden de mensen ook niet echt toe...).

Beleving is wel iets waar je invloed op hebt: attractief voetbal (strijdlust en inzet van de ploeg) en sfeer op de tribunes.
Daar komen de mensen voor!

En het is je niet gegund om een jaar in het eerste (strijdlust en inzet van de ploeg) te investeren ( zie nu al ...denk ook maar eens aan Capa...). Dus moet de technische staf ook aan wat meer klantenbinding gaan denken!

De sfeer op de tribunes is zeer medebepalend ( zag je de afgelopen 2 jaar door diverse incidenten waarover al genoeg is gezegd).
Die sfeer is weer en beter terug op de Angelside tribune, mede dankzij de aaneensluiting en gesloten gelederen op vak A, B en C van de Angelside Tribune! Die nu krachtiger is als weleer en maar blijft gaan, los van het vertoonde spel. ;)
Maar dit heeft ook zijn houdbaarheidsdatum als het vertoonde spel achterwege blijft...

Me dunkt, hierboven staat toch genoeg om "aon de geng"mee te gaan!
En mocht het bestuur handjes nodig hebben, stuur me maar een PB en ik kom als vrijwilliger gratis en veur niks helpen !
I put my money where my mouth is... es 't um us ( en dus mien) MVV-ket geit...
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok, middenstip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 13:28 28 sept 2013 13:29 door les rouges blancs.
les rouges blancs
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 2739
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #13
...dubbel..
Moderatoren: aub verwijderen, merci
De volgende gebruiker (s) zei dank u de bok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 15:04
Anita
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 183
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #14
Er worden vele oorzaken genoemd en elke genoemde optie speelt een rol. Eerst dacht ik dat ik alleen minder vurig ben geworden maar het speelt bij alle echte fans. Het is minder op het veld, de tribune, in de beurs en inderdaad de profilering van MVV als maatschappelijke vereniging werkt niet bij de echte voetbalfans. We hebben zo hard 'gevochten' voor het voortbestaan van ons cluppie, maar nu is onze bezieling aan het vervliegen. Kunnen we het tij nog keren?
p.s. het doet pijn om dit te schrijven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life, les rouges blancs, Frank Salemans, de bok, middenstip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2013 16:54
Sjotelsplak
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 1159
Meer
In een jaar tijd ihaakt 1/3 van de toeschouwers af #15
Er dient ook erbij worden gezegd dat dit bij alle clubs het geval is. In de VI stond laats een bericht met cijfers. Daaruit bleek dat iedere club een sterke afname heeft in toeschouwers. Ik denk dat dat het gevolg is van de crisis.
Maar genoemde oorzaken spelen zeker ook mee.

Zeg miech wee, wint nog vaan M-V-V . Heejaa Heejaa Hoo.
Geine mie , gelukkig nondepie ,ver geve ut neet mie cadoo!
De volgende gebruiker (s) zei dank u MVV4life

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.382 seconden