Volgende Wedstrijd

login

Facebook Like Box

Miljaar Sjeraar: December 2013

Miljaar Sjeraar: Support your Locals

December staat weer voor de deur. De maand met de drie feestdagen, die het bourgondische uit den Limburger halen. Een maand vol vreten, zuipen en 'sjaggernere' over het verplichte ritueel met de schoonfamilie. Een maand waarin je niet meer je hond kunt uitlaten, zonder thuis te komen met kruidsporen op je jas of een verschroeide vacht. Een maand waar felicitatie en amputatie hand in hand gaan. Wensen en verwensen het beste in de mens bovenhalen. En menig orthodontist gouden dagen beleeft zodra de taaitaai weer in de schappen ligt.

Voor de ondernemers breekt een gouden eeuw aan. Kinderen die het laatste beetje bijstand uit de portemonnee van moeders weten te grijnen, ten faveure van de speelgoedzaakeigenaar. Bakkerijen en slagerijen die de hongerige en hebberige proberen te voorzien in hun behoefte. En natuurlijk de restaurants die eindelijk de vriezer eens kunnen leegmaken, hun keukenplaag onder een Franse naam kunnen opdienen en de flessen wijn kunnen serveren, die al in de kelder lagen voordat ze het monumentaal pand betrokken. 'Business is good' in december. Maar hoe krijg je het profijt van die commercie bij de voordeur van MVV, vraag ik me af.

Afgelopen maand zijn er door supporters van MVV initiatieven ondernomen om ervoor te zorgen dat het begrotingstekort van de club wordt teruggedrongen. Inmiddels is er gezamenlijk meer dan tienduizendeuro opgehaald. Een heel mooi bedrag, maar helaas niet genoeg om het begrotingstekort van drie ton weg te werken.  Ik ben me toen gaan afvragen, "Wat kun je nu nog meer doen als supporter?". En toen kwam ik eigenlijk steeds bij het verstoorde proces uit. Het hart van de club, de sponsoren van MVV.


Met het collecteren help je MVV handmatig. Maar eigenlijk zouden we de sponsoren moeten zien te helpen hun omzet te vergroten, zodat er weer een gezonde cyclus ontstaat. Daar zit momenteel de zwakke plek en het eigen publiek is de meest vanzelfsprekende doelgroep, om dit stukje MVV te ondersteunen. Ik ben toen eens gaan bladeren op de MVV site naar wie eigenlijk allemaal de club sponsort. En dan vallen me enkele zaken op. De lijst is nogal onoverzichtelijk en de informatie is niet volledig. Ik kan als supporter niet aan de bedrijfsnaam zien, welke dienst of welk product zij mij kunnen leveren. Stel ik heb een probleem, mijn programmaboekje is bijvoorbeeld in de wc pot gevallen en ik heb per ongeluk doorgetrokken of ik wil mijn riool laten ontstoppen, en ik wil graag een sponsor van MVV dit gunnen. Dan ga ik kijken in de sponsorlijst van MVV en dan kan ik niet altijd aan de bedrijfsnaam zien, welke producten of diensten zij leveren. Ik zou dan per bedrijf moeten gaan zoeken op internet, naar de inhoud van het bedrijf.

Daarnaast is het voor mij als consument niet altijd duidelijk wat, waarvoor dient. Als supporter heb je niet altijd de informatie in huis, om te weten dat voor sommige zaken een handige oplossing is. Sommige diensten heb je maar sporadisch nodig in je leven, anderen wat vaker... Bijvoorbeeld op  het moment dat je thuiskomt en je vrouw is er met de kinderen, de spaarrekening, de inboedel en het kerststalletje van grootmoeder vandoor gegaan. Onder dat Sinterklaaspak zat haar Turkse minnaar, en jij had die dag pepernoten in je ogen. Niet dat je op dat moment bezig bent met wat het beste voor MVV is, maar het zou allemaal veel handiger zijn als ik als supporter meteen zou kunnen zien welk bedrijf mij kan helpen als ik een bepaalde vraag heb. Door mijn maandelijkse uitgave aan partners van MVV te spenderen, hou ik indirect de club in leven. Een versimpeling van dat stukje informatie zou in mijn ogen een verwelkoming zijn, een extra binding tussen supporter en sponsor.

In de praktijk gaat men meestal voor het voordeligste product of offerte. Maar elke extra deal is er één in deze tijd. De een heeft een alarminstallatie nodig, want er kruipt van alles via de schoorsteen naar binnen. De ander heeft een stukje vlees van de slager nodig om grootmoeder op kerstavond aan het 'knauwelen' te houden en misschien nog een lading drank van een andere sponsor, om haar te bedwelmen. De een loopt met de vraag in zijn hoofd: "Waar kan ik mijn geld parkeren? ". De ander zoekt juridisch advies over strooigoed en letselschade. Weer een ander zoekt nieuw sanitair, want grootvader is op oudejaarsavond naar de WC gegaan en die oude veldheer heeft geen voeg gemist. De één zijn problemen, is de ander zijn winst.

Misschien dat stukje versimpeling van de reclame naar de supporter toe, zou de continuering van het clubbestaan, maar ook het profijt van de sponoren kunnen versterken. "Wat levert een sponsor, wat heeft zijn bedrijf te bieden?". Dit zou in mijn ogen, buiten de interviews in de Geusselt, een sterkere nadruk mogen krijgen. Ik wil naar mvv.nl gaan en in één oogopslag kunnen vinden wat ik nodig heb. Van kerstballen tot een gladgestreken kozijn. Van de bouw van een pergola, tot de complete huisinrichting van de Playboy Mansion II in België. Van looprekje tot GPS systeem met zoekfunctie. Dat is wat in mijn ogen het gat kan doen dichten tussen supporter en sponsor. Ik zie liever dat men een product afneemt van een sponsor, dan dat men een euro in een emmertje duwt. Want zo werkt het circuit van kapitalisme niet.

Als je echt een MVV hart hebt,  probeer dan zoveel mogelijk je maandelijkse uitgaven af te stemmen op de eigen sponsoren. Want het zou toch zonde zijn als je indirect de sponsoren van de concurrent aan het spekken bent? Het geld moet er toch uit, of je nu een 'Neje Hollender" bent of een gat in je hand hebt, besteed het dan liever aan hen die je hobby delen. Anders gaat in Maastricht en omstreken snel het licht uit, maar ook voor je buren, die er wellicht werken. Misschien een mooie kerstgedachte om in acht te houden dit jaar.

Ik wens jullie hele prettige feestdagen en een mooie jaarwisseling toe!

- houtengerard