Excuus, gewoon nog een bericht er over. Ik snap het echt niet namelijk.
Interview met die knakker in de Telegraaf.
De volgende dag kreeg Janssen al een bericht van Korotaev dat hij het Parkstad Limburg stadion schitterend vond. Korotaev: „Ik had de clubhistorie bekeken en zag dat Roda JC eigenlijk altijd in de top van de Nederlandse competitie heeft mee gedaan. Dit was geen tweederangs clubje. Roda JC heeft titels gewonnen en jaren op Europees niveau gespeeld. Een club met een achterland, prachtige faciliteiten en waar een bijzondere spirit heerste. Ik raakte meteen geïnteresseerd.
En op het prikbord lopen ze hier mee weg! Zijn die totaal blind of zo? Roda heeft helemaal niet altijd in de top van de Nederlandse competitie gespeeld. In Nederland is de top traditioneel de top-3 en daar zijn ze één keer in geëindigd, in 1995. Voorloper Rapid JC pakte een kampioenschap na een tweede plaats in de regionale afdeling via de zogenaamde kampioenscompetitie. Misschien een voorteken overigens, MVV heeft meermaals die kampioenscompetitie gehaald als kampioen van de regionale klasse, maar nooit gewonnen. Rapid JC had daar maar één keer voor nodig, via een tweede plaats. Kortom: Roda en voorlopers hebben twee individuele, ver uit elkaar liggende jaren, in de top gespeeld. Meer niet.
Roda heeft titels gewonnen? Nee, Rapid heeft één titel gewonnen. Roda als club heeft twee bekers gewonnen, dat zal hij wel als titel tellen. Daarnaast een kampioenschap van de Eerste divisie in 1973. Nauwelijks een uitpuilende prijzenkast. Hebben wij ook bepaald niet, maar wij roepen dan ook niet dat we titels gewonnen hebben…
Over Europees voetbal heeft hij natuurlijk wel gelijk. Dat hebben ze vooral tussen 1995 en 2002 bijna permanent gespeeld. Maar buiten die periode amper – als je een verdwaalde intertoto-deelname niet meerekent, hebben we het over vijf wedstrijden in drie verschillende seizoenen voor 1995. Is dat “jaren op Europees niveau” spelen? Tsja, dit is een beetje een definitiekwestie. Er zijn 9 clubs die meer seizoenen Europees hebben gespeeld dan Roda. Het is dus niet alsof Roda historisch gezien een vaste plaats in de subtop heeft. Vooruit, krijgt hij het voordeel van de twijfel op dit punt.
Een club met een achterland? Prachtige faciliteiten? Het achterland is één van de armste regio’s in Nederland en niet bijzonder groot. De prachtige faciliteiten zijn sowieso allemaal gehuurd van de gemeente, die deze via allerlei rare constructies duur betaald heeft. Over het stadion kun je twisten of je het prachtig vindt, het heeft meer faciliteiten dan ons stadion, moet ik bekennen. Maar de trainingsvelden, het voormalige Kaalheide, dat is momenteel te vergelijken met Klein Geusselt in de laatste jaren. Een uit elkaar vallende ruïne. Wat nou prachtige faciliteiten? Bovendien, nogmaals: Roda heeft helemaal geen faciliteiten. Want die huren ze! De gemeente heeft prachtige (??) faciliteiten. Niet Roda.
En ten slotte de bijzondere spirit. Bij het Roda voordat hij er geld in pompte? Dat is een club die al een jaar of 8 vrijwel ieder jaar tegen degradatie strijdt, waar de afgelopen vijf jaar ieder jaar tijdens het seizoen de trainer er uit wordt gegooid op Kalezic na, waar sinds januari 2016, dus een jaar geleden, 27 spelers voor het eerste elftal zijn gehaald en waar intern iedereen zonnekoning Caanen uitkotst. Een club die bij iedere scheet met het handje bij de gemeente staat. Wat een bijzondere spirit.
Maar ze lopen weer weg met dit verhaal! Dit bewijst toch hoe goed hij het voor heeft met Roda! Als je de fans op het prikbord moet geloven dan. Maar het klopt toch gewoon niet wat die vent zegt? Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: of hij meent het, en dan is het een naïeve gek die niet weet wat hij doet, of hij meent het niet maar hij praat de fans naar de mond. In het eerste geval ben je daar als fan neem ik aan niet blij mee, want een naïeve dwaas als nieuwe eigenaar, wie zit daar op te wachten? In het tweede geval is het helemaal interessant, dat keert terug naar de vraag: waarom doet die man dit? Het geeft dan aan dat hij niet zo oprecht en transparant is als de fans hopen. Wat is er dan nog meer gelogen en verborgen? Overigens is de tweede variant uiteraard veel waarschijnlijker. Het is een gehaaide zakenman die precies weet welke stroop hij om de mond van de supporters moet smeren. En ze slikken het als zoete koek. Ik eindig met het woord van de dag: Bizar.