column: 10/07/12
Miljaar Sjeraar: Anti-reclame
Laatst zat ik in mijn lounge zetel televisie te kijken. Ik was aan het wachten tot André Kuipers terug op aarde plofte, net zoals het Nederlands elftal afgelopen maand ook deed. En toen viel me op hoe dubbelzinnig die reclames van tegenwoordig zijn. Op een gegeven moment komt er een flitsende Peugeot langsrijden die van alle kanten moedwillig beschadigt wordt door omstanders. 'Jaloezie' noemt het Franse automerk het. Dan denk ik bij mezelf 'Is het nou de bedoeling van de reclame dat mensen die auto gaan kopen?' Of moeten ze nu bang zijn dat ze wekelijks bij een autoherstelbedrijf zullen staan en daarom beter dit merk kunnen vermijden'.
Of die LOI reclames, waarbij het overkomt dat zelfs de stomste imbeciel, elke opleiding cum laude kan afronden. Alsof het een bloemschikcursus is voor huismoeders, dat het de gewoonste zaak van de wereld is geworden dat iedereen hiervan een exemplaar aan de keukenmuur heeft hangen. Nou dat diploma zal wat waard zijn op de arbeidsmarkt.
Of die van de ING bank waarbij twee klanten met internetbankieren elkaar liefdesberichten sturen in de beschrijving bij een betaling. Als het nou om grote geldsommen ging kon ik die hele aanpak van de ING bank wel begrijpen. Maar ze sturen elkaar minuscule bedragen zoals éen en vijf eurocent. Zo kom je nooit uit de crisis..
En de bouwmarkt Karwei, wie kent het liedje niet, je wilt al spontaan gaan klussen als je het hoort. Een vlonder leggen is hetzelfde als een emmer water leeggooien. Maar bij de eerste de beste houtplaat die je uit het rek trekt heb je al een splinter in je poot hangen. Resultaat: De klant brengt alle spullen weer terug, door overschatting.
De reclames van de KFC(Kentucky Fried Chicken). Het restaurant waar je al je opgekropte seksistische opmerkingen kunt uiten, naast je bestelling. En waar je ondanks die opmerkingen, altijd vriendelijk wordt geholpen en een rondleiding krijgt door de keuken. Dat is natuurlijk waar al die oudjes vroeger in dit land voor hebben gestreden: 'Gelijkheid op de werkvloer'.
'Car Glas repareert, Car Glas vervangt'. Wie kent het deuntje niet. Hun nieuwste reclame slaat echt alles. Een ouder echtpaar komt thuis van een gezellig avondje stappen, blijkt de hele vooruit vernield te zijn door een autodief. Het lijkt godverdomme alsof een meteoriet is ingeslagen. En dan denk ik bij mezelf 'Een autodief gaat toch niet je hele vooruit eruit halen, als hij even het portier raampje kan inslaan?' Maar blijkbaar vond Car Glas deze reclame wel geloofwaardig.
En dan nog Telfort die handig inspeelt op de economische crisis. Dus iedereen die in de schuldhulpsanering zit heeft een Telfort abonnement? Leuke associatie.
Nee, die reclamemakers van tegenwoordig maken teveel dubbelzinnige anti-reclame. Maar dat is eigenlijk allemaal niets vergeleken de club die al jaren de verkeerde slogan gebruikt: 'De Trots van het Zuiden'. Als je fan bent van een bedrijf of product, wil je namelijk ook dat het een eerlijk bedrijf is. En dat is hier nou niet bepaald een punt waar je trots op kunt zijn.
Dus beste ondernemers en producenten, plaats op deze site een simpele maar pakkende advertentie voor maar 75 euro per jaar. En bespaar je al dat geld aan onderzoekkosten voor mislukte commercials. Jouw bedrijf is 365 dagen per jaar zichtbaar aan een loyale doelgroep en je draagt je steentje bij aan deze ontmoetingsplek voor MVV supporters.
– Houtengerard