MVVFans.nl - De grootste onafhankelijke MVV supporters site!
MVVFans.nl - De grootste onafhankelijke MVV supporters site!

Laatste Berichten

Column: 02/05/12

Miljaar Sjeraar: Wie sponsort doet iets bijzonders

 

Heel Nederland werd vroeger ten tijde van de industriële revolutie overspoeld met gezegden van de dorpsoudsten. Wijsheden die generaties lang zijn doorgegeven, zoals: “Geld maakt niet gelukkig'. “Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd” “Wie goed doet, goed ontmoet” “Haastige spoed is zelden goed”. Vroeger dacht ik altijd dat daar een diepere betekenis achter zou zitten. Maar ik ben nu tot de conclusie gekomen dat deze gezegden helemaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. Als ik het vergelijk met de afgelopen twaalf jaar dat MVV in de Jupiler League speelt, dan maakt geld wel degelijk gelukkig. En ook al ben ik de Jupiler League al jaren aan het eren, de eredivisie is nog lang niet in zicht. Trouwens als het bestuur naar iedereen goed zou doen, dan hield je geen club meer over (salariskosten.). En traag opbouwen levert helemaal geen doelpunten op, het moet nu eenmaal snel.. 

Nee, van die leuzen klopt helemaal geen sodemieter. Dat ik daar als kind voor gevallen ben vraag ik me nog steeds af. Geld hebben we nodig! Harde euro's of misschien wel de nieuwe munteenheid van Geert Wilders. De enige leus die altijd foutloos lijkt te kloppen is: “Voor niets gaat de zon op'. Maar ook daar hebben we niet veel aan, want we spelen voornamelijk tijdens de avonduren.

Een ander woord dat ik voor het jarenplan van MVV zou gebruiken, is een vertrouwen plan. Je moet het vertrouwen winnen van bedrijven die aarzelen om MVV te sponsoren. Sommige bedrijven hebben al een verleden met MVV, anderen hebben privé een band met de club. Het ene bedrijf stelt een harde eis aan het sponsorschap: bijvoorbeeld in de Eredivisie voetballen. En andere bedrijven zijn in het verleden te vaak op de koffie gekomen door verkeerde bestuurders en wachten nu op individueel vertrouwen. Ook heb je veel hoofdkantoren van multinationals in onze regio liggen die MVV willen sponsoren, maar vanaf hogere hand binnen het concern worden tegengehouden. In de komende vijf jaar moet MVV zich proberen te bewijzen aan al die sponsoren. Maar wat die sponsoren zich niet realiseren is dat op het moment dat ze allemaal tegelijk hun vertrouwen geven aan MVV, er helemaal geen jarenplan meer nodig is.

 

Wat is nu mooier dat je kunt zeggen als hoofdsponsor van MVV, wij hebben die club vanaf de grond af aan opgebouwd en zie ons nu hier spelen in de middenmoot van de Eredivisie. Alleen al de hoeveelheid media aandacht die dat bedrijf zou krijgen als MVV met een grotere begroting speelt, maakt het de investering al meer dan waard. En wat dacht je van de kwaliteit die MVV terug kan bieden richting de sponsoren als het de middelen in haar bezit zou hebben. Denk aan: een verbeterde perskamer waar jouw bedrijf op de achtergrond de woonkamers van Nederland binnendringt. Of wat dacht je alleen al van een grotere variëteit aan catering. Jullie zijn de mensen die ervoor kunnen zorgen dat het stadion vol zit, dat het weekend leuk blijft en jullie naamsbekendheid gaat groeien. Dus beste directeuren, c.q. MVV supporters van deze multinationals. Trek volgende week de stoute schoenen aan, hijs jezelf in je beste kostuum, neem een aktetas mee, zet die Jamai bril op, en storm die directiekamer binnen zoals je dat nog nooit eerder hebt gedaan en open met de volgende zin: “Ei hef a driem!” zoals Les Rouges Blancs dat altijd zo goed kan verwoorden. Overtuig ze, overtuig die mensen dat ze aan de vooravond kunnen staan van iets moois en ga niet weg voordat ze tekenen om van je af te zijn. 

 

En aan de ondernemers die momenteel nog twijfelen aan de professionaliteit van MVV. Neem eens een voorbeeld aan die kleine zelfstandigen die ondanks de recessie toch hun steun blijven geven aan MVV. Het is tijd om samen iets te doen, we hebben al lang genoeg gewacht. Alleen jullie kunnen het grote verschil hier gaan maken, het publiek volgt automatisch. Ik heb al gehoord in mijn eigen kringen dat er weer een paar nieuwe supporters een seizoenskaart gaan aanvragen voor komend seizoen, de animo is er voor betaald voetbal in Maastricht. Al twee jaar schrijven we zwarte cijfers, waarvoor mijn dank en ik denk ook namens het hele MVV publiek, maar die cijfers kunnen nog zwarter. Investeer in het nieuwe MVV, want jullie krijgen het dubbel en dik terug, al is het maar in de vorm van goodwill. Hierdoor krijgt het gezegde: 'Wie goed doet, goed ontmoet” wel zijn juiste betekenis. Een groei komend seizoen naar 4 miljoen zou een geweldige mijlpaal voor MVV betekenen.

 

Sponsoren bedankt voor jullie geweldige steun het afgelopen seizoen!

 

-Houtengerard